Valkyrja
pirlo skrev On 28.5.2021 at 20.06:Jeg spleiser selv. Det er såpass enkelt at etter et par spleiser forstår du at du aldri kommer til å sette bort den jobben til andre. Jeg har beholdt strekkfisker for å stramme riggen, men på en mindre båt hadde det vært morsomt å droppe de og heller prøve å stramme med jomfruer, som flere skøyter bruker - så det er ikke akkurat ny teknologi.
Jeg har bare hatt en prøvetur så langt. Tilfredsstillende. Hovedgrunnen til å velge dette er at jeg har materiale til en så billig penge at det ikke vil være noe tap om jeg må krype til korset etterhvert for å bytte det i wire. Men det tror jeg ikke skjer. Jeg har dimensjonert etter strekk og forlengelse av materialet, så bruddstyrken er veldig overkill, men det er greia for syntetisk rigg.
Hvilken dimensjon har du på de ulike vantene?
Spleising er ikke noe problem, har som sagt jobbet med det på andre områder. Kan jo slå to fluer i en smekk her, da rekkewire er moden for utskifting attpåtil. Jeg har 4 og 6mm wire på stag og vant, så da blir vel 6mm på alt nok.