Jump to content

Edit History

alf-inge

alf-inge

Valkyrja skrev for 7 timer siden:

Hva anbefaler godtfolket av henholdsvis type slipeskive, fremgangsmåte, og evt sparkling?

 

Jeg har god erfaring med stålbørste på vinkelsliper. Det er ganske effektivt på å få rent metall på en ujevn overflate som en støpejernskjøl ofte er. I allfall min. Så er det viktig å huske at det tar bare tjue minutter til halvtimen etter børsting før overflaten igjen begynner å korrodere. Så det er viktig å få på noe guffe ganske snart etter at kjølen er ren.

 

På bart metall har jeg brukt Jotun Epoxy Yacht HB, en ganske tjukk-flytende epoxyprimer med korrosjonsforebyggende egenskaper. Oppå et par strøk av den har jeg lagt et par strøk med Jotun Antipest, som også er en epoxyprimer. Og så bunnstoff oppå der. Forøvrig rødt bunnstoff først, også et par strøk svart bunnstoff oppå. Da slipper jeg unna senere år med å flekke i svart der jeg ser det røde skinner igjennom. Og dermed unngår at det bygger seg opp tjukke lag med bunnstoff.

 

Dette ble gjort på forsommeren 2015. I oktober 2017 så det slik ut:

DSC_0454.JPG.f9a69c31b8ce4bce5257e66f4ea1f746.JPG

 

Rustflekkene (én på hver side) ble behandlet på samme måte som grunnbehandlingen med stålbørste på vinkelsliper, og flekket i med begge epoxyprimerne før bunnstoff. Det har blitt noen flere rustflekker for hvert år, muligens knyttet til at behandlingen av rustflekker er litt mer halvhjertet enn da jeg tok hele kjølen. Med mulighet for at jeg ikke har fått god overlapp på eksisterende grunnbehandling med påfølgende vanninntrenging og rust som resultat.

 

Stort sett er jeg fornøyd om jeg slipper med komplett nedsliping av kjølen hvert tiende år. Det er ikke så mye arbeid. Det kan også hende jeg hadde sluppet de rustflekkene med en anode eller to på kjølen.

 

Jeg har ikke brydd meg om sparkling. Selv om jeg seiler en og annen regatta, og kunne knepet en tiendedels knop på en glattere kjøl. Men om jeg skulle sparkle, ville jeg brukt en epoxysparkel etter de to strøkene med Epoxy Yacht HB. Og lagt på en epoxyprimer (Antipest) etterpå som primer for bunnstoffet.

 

Spør meg ikke om hvorfor jeg har gjort disse valgene. Jeg bare syntes det var fornuftig. Så får andre bedømme det faglige i det.

alf-inge

alf-inge

Valkyrja skrev for 7 timer siden:

Hva anbefaler godtfolket av henholdsvis type slipeskive, fremgangsmåte, og evt sparkling?

 

Jeg har god erfaring med stålbørste på vinkelsliper. Det er ganske effektivt på å få rent metall på en ujevn overflate som en støpejernskjøl ofte er. I allfall min. Så er det viktig å huske at det tar bare tjue minutter til halvtimen etter børsting før overflaten igjen begynner å korrodere. Så det er viktig å få på noe guffe ganske snart etter at kjølen er ren.

 

På bart metall har jeg brukt Jotun Epoxy Yacht HB, en ganske tjukk-flytende epoxyprimer med korrosjonsforebyggende egenskaper. Oppå et par strøk av den har jeg lagt et par strøk med Jotun Antipest, som også er en epoxyprimer. Og så bunnstoff oppå der.

 

Dette ble gjort på forsommeren 2015. I oktober 2017 så det slik ut:

DSC_0454.JPG.f9a69c31b8ce4bce5257e66f4ea1f746.JPG

 

Rustflekkene (én på hver side) ble behandlet på samme måte som grunnbehandlingen med stålbørste på vinkelsliper, og flekket i med begge epoxyprimerne før bunnstoff. Det har blitt noen flere rustflekker for hvert år, muligens knyttet til at behandlingen av rustflekker er litt mer halvhjertet enn da jeg tok hele kjølen. Med mulighet for at jeg ikke har fått god overlapp på eksisterende grunnbehandling med påfølgende vanninntrenging og rust som resultat.

 

Stort sett er jeg fornøyd om jeg slipper med komplett nedsliping av kjølen hvert tiende år. Det er ikke så mye arbeid. Det kan også hende jeg hadde sluppet de rustflekkene med en anode eller to på kjølen.

 

Jeg har ikke brydd meg om sparkling. Selv om jeg seiler en og annen regatta, og kunne knepet en tiendedels knop på en glattere kjøl. Men om jeg skulle sparkle, ville jeg brukt en epoxysparkel etter de to strøkene med Epoxy Yacht HB. Og lagt på en epoxyprimer (Antipest) etterpå som primer for bunnstoffet.

 

Spør meg ikke om hvorfor jeg har gjort disse valgene. Jeg bare syntes det var fornuftig. Så får andre bedømme det faglige i det.

alf-inge

alf-inge

Valkyrja skrev for 7 timer siden:

Hva anbefaler godtfolket av henholdsvis type slipeskive, fremgangsmåte, og evt sparkling?

 

Jeg har god erfaring med stålbørste på vinkelsliper. Det er ganske effektivt på å få rent metall på en ujevn overflate som en støpejernskjøl ofte er. I allfall min. Så er det viktig å huske at det tar bare tjue minutter til halvtimen etter børsting før overflaten igjen begynner å korrodere. Så det er viktig å få på noe guffe ganske snart etter at kjøen er ren.

 

På bart metall har jeg brukt Jotun Epoxy Yacht HB, en ganske tjukk-flytende epoxyprimer med korrosjonsforebyggende egenskaper. Oppå et par strøk av den har jeg lagt et par strøk med Jotun Antipest, som også er en epoxyprimer. Og så bunnstoff oppå der.

 

Dette ble gjort på forsommeren 2015. I oktober 2017 så det slik ut:

DSC_0454.JPG.f9a69c31b8ce4bce5257e66f4ea1f746.JPG

 

Rustflekkene (én på hver side) ble behandlet på samme måte som grunnbehandlingen med stålbørste på vinkelsliper, og flekket i med begge epoxyprimerne før bunnstoff. Det har blitt noen flere rustflekker for hvert år, muligens knyttet til at behandlingen av rustflekker er litt mer halvhjertet enn da jeg tok hele kjølen. Med mulighet for at jeg ikke har fått god overlapp på eksisterende grunnbehandling med påfølgende vanninntrenging og rust som resultat.

 

Stort sett er jeg fornøyd om jeg slipper med komplett nedsliping av kjølen hvert tiende år. Det er ikke så mye arbeid. Det kan også hende jeg hadde sluppet de rustflekkene med en anode eller to på kjølen.

 

Jeg har ikke brydd meg om sparkling. Selv om jeg seiler en og annen regatta, og kunne knepet en tiendedels knop på en glattere kjøl. Men om jeg skulle sparkle, ville jeg brukt en epoxysparkel etter de to strøkene med Epoxy Yacht HB. Og lagt på en epoxyprimer (Antipest) etterpå som primer for bunnstoffet.

 

Spør meg ikke om hvorfor jeg har gjort disse valgene. Jeg bare syntes det var fornuftig. Så får andre bedømme det faglige i det.



×
×
  • Create New...