Valkyrja
Mens jeg venter på ny festebrakett, så har jeg gjort meg opp noen ideer ift alternativ fremdrift.
Det ene er å montere tolleganger/åregafler bak vinsjene, og gå til innkjøp av et par årer på rundt 3m lengde. Det ser ut til å kunne fungere, da fribordet er forholdsvis lavt.
Da kan jeg skode stående med roret mellom beina, evt lage til en tverbenk som kan stues bort etter bruk.
Dernest hadde det vært gøy å elektrifisere motordriften, da balja mi ikke er noe særlig energikrevende å få opp i skrogfart.
Har lest endel, og ser at epropulsions utenbordsmotorer er et alternativ her, da de nye modellene attpåtil genererer strøm når man bikker 4 knop for seil.
Modellene man da blir å velge mellom er henholdsvis spirit 1.0 evo og navy 3.0 evo, førstnevnte skal visstnok erstatte 3hk, sistnevnte 6hk. Prisen er mellom 20 og 30 båtlapper, dog har sistnevnte ikke inkludert batteri (førstnevnte har 1200Wh, prisen for 5kw 48V til navy 3.0 blir 20k ish).
Den minste ser helt klart kjekkest ut, da jeg som bonus lett kan slenge den på jolla, i tillegg til å spare nesten 15kg på hekken. Må selvfølgelig få ordnet rulleforseil osv først, men jeg bruker allerede motor såpass lite etter turen på land at det hadde vært utrolig gøy å bli helt selvforsynt på fremdriftsfronten.