Jump to content

Edit History

Vittig

Vittig

Ok,

 

da begynner brikkene å falle på plass. på lørdag kl 17:00 ca. fikk jeg de første symptomene med lys når 12v var av da utførte jeg ikke måling. kl 17:00 i dag målte jeg ingen spenning, men testet heller ikke om jeg hadde de rare symptomene med lys uten strømkilde. Jeg målte på nytt igjen kl 21:00 i kveld og da målte jeg stabilt 12.5V mellom landjord og motorblokk. For sikkerhets skyld koblet jeg bort alt fra strømsentral med unntak av jord mot motorblokk og inntakskabel. Jeg testet også på brygga mellom min inntakskabel og strømstolpe og målte 12,5V DC og 26V AC. 

 

Teorien er da styrket på at det er en båt på brygga med jordingsfeil som var frakoblet rundt kl 17:00 i dag(takk Fantino) Det jeg lurer på er hvordan det oppstår en krets på likestrøm når jeg kun har en leder? Noen som har en forklaring? Kan jeg få en "krets" fra den positive siden på et batteri til den negative siden på et annet batteri uten at batteriene har noe tilkoblet på negativ på det første og positiv på det andre batteriet? 

 

45 minutes ago, Fantino said:

Hvis jordingen andre steder hadde vært ‘god nok’ skulle du vel ikke målt spenning i det hele tatt? (dvs ikke potensialforskjell mellom landjord og sjø)

 

Målte du med multimeter på AC eller DC? Om du målte på DC innstilling _kan_ du i prinsippet ha blitt litt lurt da multimeteret trolig vil vise gjennomsnittsspenningen som kan være en AC spenning med nullpunkt litt forskjellig fra ‘din’ jord.   Om du målte på AC, prøvde du å repetere øvelsen med å kople landjord til blokka og se om du fremdeles fikk flimring i lamper? (kanskje ikke å anbefale, men det kan jo være at båtnaboen som har jordingslekkasje har dradd ut kontakten i mellomtida mener jeg).

 

Holder uansett med deg i å ikke kople dette opp uten skilletrafo. Den trenger ikke komme fra Defa. Du får Victron 2 kW til i underkant av 6000 feks.

Vet det er masse andre billigere og bedre skilletrafo enn Defa sin, men det er vel bare Defa sin jeg har lov til å koble opp mot mitt "plug and play" Defa system. Hvis jeg må ha elektrikker er jeg neimen ikke sikker på om han/hun kan/får lov til å dele opp Defakablene for å koble til en annen trafo?

 

Takk for gode svar sålangt 

Vittig

Vittig

Ok,

 

da begynner brikkene å falle på plass. på lørdag kl 17:00 ca. fikk jeg de første symptomene med lys når 12v var av da utførte jeg ikke måling. kl 17:00 i dag målte jeg ingen spenning, men testet heller ikke om jeg hadde de rare symptomene med lys uten strømkilde. Jeg målte på nytt igjen kl 21:00 i kveld og da målte jeg stabilt 12.5V mellom landjord og motorblokk. For sikkerhets skyld koblet jeg bort alt fra strømsentral med unntak av jord mot motorblokk og inntakskabel. Jeg testet også på brygga mellom min inntakskabel og strømstolpe og målte 12,5V DC og 26V AC. 

 

Min teori er da styrket på at det er en båt på brygga med jordingsfeil som var frakoblet rundt kl 17:00 i dag(takk Fantino) Det jeg lurer på er hvordan det oppstår en krets på likestrøm når jeg kun har en leder? Noen som har en forklaring? Kan jeg få en "krets" fra den positive siden på et batteri til den negative siden på et annet batteri uten at batteriene har noe tilkoblet på negativ på det første og positiv på det andre batteriet? 

 

44 minutes ago, Fantino said:

Hvis jordingen andre steder hadde vært ‘god nok’ skulle du vel ikke målt spenning i det hele tatt? (dvs ikke potensialforskjell mellom landjord og sjø)

 

Målte du med multimeter på AC eller DC? Om du målte på DC innstilling _kan_ du i prinsippet ha blitt litt lurt da multimeteret trolig vil vise gjennomsnittsspenningen som kan være en AC spenning med nullpunkt litt forskjellig fra ‘din’ jord.   Om du målte på AC, prøvde du å repetere øvelsen med å kople landjord til blokka og se om du fremdeles fikk flimring i lamper? (kanskje ikke å anbefale, men det kan jo være at båtnaboen som har jordingslekkasje har dradd ut kontakten i mellomtida mener jeg).

 

Holder uansett med deg i å ikke kople dette opp uten skilletrafo. Den trenger ikke komme fra Defa. Du får Victron 2 kW til i underkant av 6000 feks.

Vet det er masse andre billigere og bedre skilletrafo enn Defa sin, men det er vel bare Defa sin jeg har lov til å koble opp mot mitt "plug and play" Defa system. Hvis jeg må ha elektrikker er jeg neimen ikke sikker på om han/hun kan/får lov til å dele opp Defakablene for å koble til en annen trafo?

 

Takk for gode svar sålangt 

Vittig

Vittig

Ok,

 

da begynner brikkene å falle på plass. på lørdag kl 17:00 ca. fikk jeg de første symptomene med lys når 12v var av da utførte jeg ikke måling. kl 17:00 i dag målte jeg ingen spenning, men testet heller ikke om jeg hadde de rare symptomene med lys uten strømkilde. Jeg målte på nytt igjen kl 21:00 i kveld og da målte jeg stabilt 12.5V mellom landjord og motorblokk. For sikkerhets skyld koblet jeg bort alt fra strømsentral med unntak av jord mot motorblokk og inntakskabel. Jeg testet også på brygga mellom min inntakskabel og strømstolpe og målte 12,5V DC og 26V AC. 

 

Min teori er da styrket på at det er en båt på brygga med jordingsfeil som var frakoblet rundt kl 17:00 i dag. Det jeg lurer på er hvordan det oppstår en krets på likestrøm når jeg kun har en leder? Noen som har en forklaring? Kan jeg få en "krets" fra den positive siden på et batteri til den negative siden på et annet batteri uten at batteriene har noe tilkoblet på negativ på det første og positiv på det andre batteriet? 

 

21 minutes ago, Fantino said:

Hvis jordingen andre steder hadde vært ‘god nok’ skulle du vel ikke målt spenning i det hele tatt? (dvs ikke potensialforskjell mellom landjord og sjø)

 

Målte du med multimeter på AC eller DC? Om du målte på DC innstilling _kan_ du i prinsippet ha blitt litt lurt da multimeteret trolig vil vise gjennomsnittsspenningen som kan være en AC spenning med nullpunkt litt forskjellig fra ‘din’ jord.   Om du målte på AC, prøvde du å repetere øvelsen med å kople landjord til blokka og se om du fremdeles fikk flimring i lamper? (kanskje ikke å anbefale, men det kan jo være at båtnaboen som har jordingslekkasje har dradd ut kontakten i mellomtida mener jeg).

 

Holder uansett med deg i å ikke kople dette opp uten skilletrafo. Den trenger ikke komme fra Defa. Du får Victron 2 kW til i underkant av 6000 feks.

Vet det er masse andre billigere og bedre skilletrafo enn Defa sin, men det er vel bare Defa sin jeg har lov til å koble opp mot mitt "plug and play" Defa system. Hvis jeg må ha elektrikker er jeg neimen ikke sikker på om han/hun kan/får lov til å dele opp Defakablene for å koble til en annen trafo?

 

Takk for gode svar sålangt 

Vittig

Vittig

Ok,

 

da begynner brikkene å falle på plass. på lørdag kl 17:00 ca. fikk jeg de første symptomene med lys når 12v var av da utførte jeg ikke måling. kl 17:00 i dag målte jeg ingen spenning, men testet heller ikke om jeg hadde de rare symptomene med lys uten strømkilde. Jeg målte på nytt igjen kl 21:00 i kveld og da målte jeg stabilt 12.5V mellom landjord og motorblokk. For sikkerhets skyld koblet jeg bort alt fra strømsentral med unntak av jord mot motorblokk og inntakskabel. Jeg testet også på brygga mellom min inntakskabel og strømstolpe og målte 12,5V DC og 26V AC. 

 

Min teori er da styrket på at det er en båt på brygga med jordingsfeil som var frakoblet rundt kl 17:00 i dag. Det jeg lurer på er hvordan det oppstår en krets på likestrøm når jeg kun har en leder? Noen som har en forklaring? Kan jeg få en "krets" fra den positive siden på et batteri til den negative siden på et annet batteri uten at batteriene har noe tilkoblet på negativ på det første og negativ på det andre batteriet? 

 

11 minutes ago, Fantino said:

Hvis jordingen andre steder hadde vært ‘god nok’ skulle du vel ikke målt spenning i det hele tatt? (dvs ikke potensialforskjell mellom landjord og sjø)

 

Målte du med multimeter på AC eller DC? Om du målte på DC innstilling _kan_ du i prinsippet ha blitt litt lurt da multimeteret trolig vil vise gjennomsnittsspenningen som kan være en AC spenning med nullpunkt litt forskjellig fra ‘din’ jord.   Om du målte på AC, prøvde du å repetere øvelsen med å kople landjord til blokka og se om du fremdeles fikk flimring i lamper? (kanskje ikke å anbefale, men det kan jo være at båtnaboen som har jordingslekkasje har dradd ut kontakten i mellomtida mener jeg).

 

Holder uansett med deg i å ikke kople dette opp uten skilletrafo. Den trenger ikke komme fra Defa. Du får Victron 2 kW til i underkant av 6000 feks.

Vet det er masse andre billigere og bedre skilletrafo enn Defa sin, men det er vel bare Defa sin jeg har lov til å koble opp mot mitt "plug and play" Defa system. Hvis jeg må ha elektrikker er jeg neimen ikke sikker på om han/hun kan/får lov til å dele opp Defakablene for å koble til en annen trafo?

 

Takk for gode svar sålangt 



×
×
  • Create New...