Napoli Startet 12.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2020 (redigert) Jeg har byttet maskin på Nimbusen, etter byttet er det ikke lenger plass til trimpumpen der den stod før. Den er nå montert rett under ankervinsjen. Er det noen som har et godt forslag til hvordan jeg enten kan føre tauet slik at det ikke drypper på trimpumpen, eller en slags beskyttelse av trimpumpen som gjør at den ikke tar skade av litt saltvann? Redigert 12.Oktober.2020 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Oliver Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Hva er en trimpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Trimpumpen er sårbar for saltvann! Det er eksponerte releer og elektriske koblinger, samt at skrukorken på oljereservoaret puster inn og ut etterhvert som du pumper ut og inn olje. Og du vil ikke ha saltvann i oljen. Så her bør du lage en boks å sette over pumpen. Vannet kan vel renne inn mot pumoen fra alle kanter ser det ut til...? Først tenkte jeg at du kunne feste en tykk plastfolio/skjærefjel på platen over pumpoen og ned på venstre side av pumpen med en fuge langs kanten på tvers over pumpen og ned langs den buete kanten på venstre side. Men det blir åpeent på høyre side... Men strømmen og releer er på venstre side så det er ikke så helt feil... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Oliver skrev for 12 timer siden: Hva er en trimpumpe? Den skifter vinkel på drevet med hydraulikk. alfaalfa skrev for 10 timer siden: Trimpumpen er sårbar for saltvann! Det er eksponerte releer og elektriske koblinger, samt at skrukorken på oljereservoaret puster inn og ut etterhvert som du pumper ut og inn olje. Og du vil ikke ha saltvann i oljen. Så her bør du lage en boks å sette over pumpen. Vannet kan vel renne inn mot pumoen fra alle kanter ser det ut til...? Først tenkte jeg at du kunne feste en tykk plastfolio/skjærefjel på platen over pumpoen og ned på venstre side av pumpen med en fuge langs kanten på tvers over pumpen og ned langs den buete kanten på venstre side. Men det blir åpeent på høyre side... Men strømmen og releer er på venstre side så det er ikke så helt feil... Jeg tror nok at vannet kan komme til fra alle kanter her ja, men jeg tror hovedmengden kommer rett ovenfra. Skjærefjøl og fuger var en god ide Jeg hadde gjort dette altfor vanskelig inni hodet kjenner jeg... Jeg så for meg at jeg måtte støpe en glassfiberboks som jeg tilpasset osv. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
mons Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Tror ikke saltvann er det største problemet hvis du lar ankertauet gå ned i det virvaret av kabler og rør. Da risikerer du at du rykker opp hele greia når tauet har ristet ned imellom kabler mm. Rydd plass til tauet først. Deretter kan du skru eller lime en presenning slik at den hindrer rennende vann direkte på pumpe og releer. Sett inn hele pumpa og alle kontakter med fett - det blir kondens og vått uansett der nede. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Napoli Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 mons skrev 3 minutter siden: Tror ikke saltvann er det største problemet hvis du lar ankertauet gå ned i det virvaret av kabler og rør. Da risikerer du at du rykker opp hele greia når tauet har ristet ned imellom kabler mm. Rydd plass til tauet først. Deretter kan du skru eller lime en presenning slik at den hindrer rennende vann direkte på pumpe og releer. Sett inn hele pumpa og alle kontakter med fett - det blir kondens og vått uansett der nede. Ja, det hadde jeg tenkt, men det er ikke så gæærnt virvar som det ser ut på bildet. Jeg må løfte ut et lokk for å komme til der. Og dette drar med seg litt ledninger. Kanskje jeg rett og slett burde lage en falsk bunn til kabler/vaiere og la tauet falle på den? Kondens er ikke min største bekymring her. Vi er ca 30 cm fra motorromsviften og 40 cm fra en 8,2 liter bensinmotor. Men fett/marinespray er nok en god ide uansett Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
mons Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Det hørtes bedre ut. Kanskje nok å lage tetting på lokket? Metalldeler montert på et kaldt skrog under et lokk av noe slag med vått tau oppå høres uansett ut som kondens for meg. Regner med at din motor som de fleste andre er kald de fleste av årets timer ;-) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.