Brassolini Startet 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2020 Hei! Vi har kjøpt en Merry Fisher 795 (25 fot, styrhus, 200 hk utenbordsmotor) og har fått mulighet til å øve noen økter på havnemanøvrering før den tas opp for vinteren. Vi er ferske båtfolk og vil gjerne makse verdien av mengdetreningen ved å forstå kreftene som spiller inn også. Jeg har lest diskusjoner, artikler og bøker og sett en drøss av YouTubevideoer om emnet. Alt er vel og bra, men jeg savner konkret info som treffer bedre på en båt som vår, 25 fot, litt høy og uten kjøl og ror. • Er prop walk en kraft å tenke på med utenbordsmotor? • Hvilke manøvre bør man kjenne ekstra godt til når avdriften er som den er på en sånn båt? Sånne typer spørsmål. Jeg blir glad for alle tips om gode kilder for info om vår båttype: YouTube, artikler, bøker, diskusjoner på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Hei Jeg synes denne videoen er god og informativ. Båten i video er innenbords, men singel installasjon og det vises med og uten baugpropell. Han forklarer godt vind og strømpåvikning og tiltak for god manøvrering. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
alfaalfa Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 For å ta det første Prop Walk - nei det trenger du ikke å tenke på. Utenbordsmotor kan du svinge og det endrer kraftene mye mer enn prop walk. En båt med å mye vindfang gir deg noen utfordringer. Det legge til og legge ut med pålandsvind langs en brygge/kai: Man skal jo gjerne manøvrere med litt rolige bevegelser og ikke bruke kraftig pådrag på motor inne ved kai. Og da kan det være lurt å tenke litt fremover så man slipper å røske til. Når du legger fra: Du klarer ikke å vinne over vindfanget ved å snu baugen opp mot vinden mens du kjører langs en kai. Du må enten bakke ut og ta en 360- dvs bakke ut på full utslag på rattet og så bare fotsette til du nesten bakker inn i brygga og så snu motor andre vei og legge ut vekk fra brygge. Da har baugen inne litt treghet og fart slik at baugen vinner over vinden. Kan se litt rart ut men fungerer grei. Du kan evt la en baugfortøyning sitte i land (en løs tur retur line rundt noe som linen kan løpe gjennom) slik at du vrir båten opp mot vinden med akter mot vinden. Så slipper du baug linen Og så bakke rett ut, eller starte en vending ved å vri motor og legge i gir forover om du er langt nok unna brygge til å ta en vending opp mot vinden. Om det ikke blåser så ille kan du bakke ut fra sideligge med akter ut fra brygge med baugline fast og gi deg selv noen meter til brygga for så å bakke videre og vri motor/akter inn mot brygge - vende motor andre vei og gå forover. Det viktige er å ha avstand inn til brygge før du begynner å vende baugen opp mot vinden - og ha plass til å enten fortsette å bakke, prøve en skarp vending opp mot vinden med fullt utslag forover, eller en 360 mens du bakker. Alt ettersom hvor mye plass du har. Med lite plass bakover legger du fortsatt baugline fast og en fender mellom og går forover å skviser fenderen mens du legger over motor inn mot brygge. Det vrir akter ut og fendern godt i klem. Så kan du legge i akterover med motor ut fra brygga og komme deg ut akterover - som du så kan enten fortsette til en 360 eller legge i forover og full vending vekk fra brygge med baugen. Skal du legge til longside med pålandsvind er det som å ha baugtruster på konstant. Så du legger deg ikke paralellt med kai på vei inn, men svinger godt vekk fra kai i den siste svingen før du legger deg inntil. Så vrir du motor mot brygge og bakker inn mot brygge - baugen kommer etter. Om du må bakke mye kan du alternere med å legge den i forover med utslag andre vei op motor og svinge akter inn på den måten. Skal du inn i en bås - gå alltid inn med baugen mot vinden. Rett mot vinden. Da har du mulighet til å holde litt fart forover opp mot vinden og båsen for så å vende baugen inn i båsen med kraft forover og mot vinden i det du legger over og inn i båsen. Er du alene i båten: En viktig ting med slik båt er å gjøre klar line både foran og bak og legg klar til senter av båten slik at du kan gå iland med begge liner samtidig. Det kan gjøre det hele litt enklere - særlig med vind vekk fra en brygge når du skal longside. Et annet triks om du skal longside og det blåser litt vekk fra brygga. Se deg ut en puller på kai, ta akterline og legg rundt denne. Sett motor i akterover og full vinkel på motor vekk fra brygga slik at du presser baugen inn. Da ligger hekken og drar i akterlinen mens fendere tar av for kreftene. Akterlinen ligger som et spring og gjør at båten ikke sklir bakover og kniper baugen inn - og du har god tid til å ta bauglinnen og feste denne. For båten drviver ikke ut fra brygge grunnet motor drar akterover og full utslag på motro vekk fre brygga som presser baugen inn. Et godt kjøpsargument for mange og store fendere. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Flere tråder om dette på forumet, men gjentar mitt beste råd. Ta en stor fender, bind den fast i plastbøtte. Ikke mer enn 50 cm tau. Sleng utpå. Øv deg på å legge inntil, bakke, osv. rundt. Tauet er en viss risiko, men det har man bare godt av om ambisjonen er å være flink nok til å kjøre båt med noen på vannski bak eller kunne redde opp noen fra sjøen. Til sist, husk på at det er et skikkelig våpen du har bak der. Har sett en som har blitt truffet av en propell, vil helst u-se det. (Neppe aktuelt i år, men til neste år når dere skal bade :) ) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Ting som jeg har lært er.... Det eneste en båt har til felles med en bil, et et ratt. Noe som gjør at en lett bruker det en har lært av bilkjøring til å manuvrere en båt. Det funker IKKE. I en bil så styrer du fronten/forhjulene. I en båt så styrer du hekken, og ikke fronten. (Men du styrer retningen på fronten.) Samtidig så når farten avtar, så styrer en ingenting.. Så for å manøvrere en båt, så tror jeg det er viktig å forstå hva en har kontroll over. Som sagt så har båten dårlig manuvreringsevne når farten avtar, spesielt fremover. En meget effektiv måte å manuvrere båt med utenbordsmotor, i lav fart er å gå litt i revers, drei rattet i motsatt retning av hvor du skal ha bauen, gi gass etter behov. Meget effektivt hvis du skal manuvrere der det er trangt, eller trekke hekken inn når du skal legge til langsetter brygge. Så tren på det. Du har sikkert allerede skjønt at vind og strøm er krefter som vil ta kontroll på båten din. . ? Så skal du legge til, hvor det er trangt, Finn ut vindretning, og eventuelt strøm. Prøv å bruk det til din fordel. Alltid best å ha nesa opp mot vinden, da er det lett å ha kontroll. Prøv å unngå medvind. Lykke til. Tren, kos deg, hvis det ikke går slik planen var, så prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Men høst /vinteren er jo perfekt til å øve seg på! Tomme havner, alt slags vær.. Aner ikke om du har varme ombord, men hadde selv latt den være ute på sjøen og blitt en flink båt sjåfør til sommeren som sikkert blir ganske full med båter som i år. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
MiMa Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Å se på YouTube for å lære seg å kjøre båt? Blir ikke det det samme som å se på youporn for så tro man er en super elsker? Øvelse og sund fornuft er vel det som gjelder her. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Har en ganske så lik båt/motor, men glad jeg har baugpropell da denne er til god hjelp. Føler at den største utfordringen er det store vindfanget man har med en slik båt som har et stort overbygg i forhold til lengde/dybde på båten. Noe man lett kan gjøre er å overkompensere heller enn å la naturkreftene være til hjelp. Det hele dreier seg egentlig om prøving og feiling og som andre har nevnt er det god tid for dette med lite trafikk og forstyrrelser i kombinasjon med gode fendre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
enslagsgjest Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Ikke vær redd for å bruke litt motorkraft. Det er ikke alltid sakte og rolig er det smarteste. Spesielt hvis det er litt vind. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Brassolini Svart 12.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 (redigert) Bodehode skrev for 10 timer siden: Hei Jeg synes denne videoen er god og informativ. Hei! Enig! Takk for delingen:-) alfaalfa skrev for 9 timer siden: Hei! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive det innlegget! Jeg har lest fort én gang, sakte én gang og kommer til å lese det mange ganger igjen. Takk igjen! :) Havelle skrev for 9 timer siden: Flere tråder om dette på forumet, men gjentar mitt beste råd. Ta en stor fender, bind den fast i plastbøtte. Hei! Jeg prøvde å søke på forumet før jeg skrev selv uten at jeg fant noe. Link veldig gjerne til eksisterende tråder. Vinteren er lang og jeg leser gjerne alt! :) Jeg skjønte ikke helt det med plastbøtta. Skjønner hva jeg gjør med fenderen, men ikke hva jeg gjør med bøtta... Sørlandet2 skrev for 9 timer siden: Ting som jeg har lært er.... Det eneste en båt har til felles med en bil, et et ratt. Hei! Det har begynt å demre for meg også :) Takk for innspillet! Furu skrev for 7 timer siden: Men høst /vinteren er jo perfekt til å øve seg på! Tomme havner, alt slags vær.. Aner ikke om du har varme ombord, men hadde selv latt den være ute på sjøen og blitt en flink båt sjåfør til sommeren som sikkert blir ganske full med båter som i år. Hei! Takk for innspillet! Det er varme ombord og jeg håper at det blir helårsbåt etterhvert. Jeg tar poenget med tomme havner, noe jeg allerede har dratt nytte av når jeg har øvd nå. Det som også ligger i sakens natur som fersk båteier er at det ikke bare er manøvreringen som er nytt å lære seg, det er alt det andre også. Derfor blir det enkleste utvei mht vinteropplag og så satser vi på å få en tipptopp båt ut i mars og få mye trenging før det blir fullt på sjøen:) MiMa skrev for 4 timer siden: Å se på YouTube for å lære seg å kjøre båt? Blir ikke det det samme som å se på youporn for så tro man er en super elsker? Øvelse og sund fornuft er vel det som gjelder her. Hei! Tja, ulike mennesker lærer best på ulike måter. Øving kommer man aldri utenom, men for meg blir læringskurven brattere hvis jeg i tillegg skjønner hva jeg øver på og kan dra nytte av andres erfaringer også. Svakheten med «sunn fornuft» når man skal lære seg nye ting er at man bare har tilgang på den kunnskapen man hadde fra før. På YouTube er det mange videoer hvor kompliserte emner deles opp i enkeltkomponenter og forklares og på den måten gir tilgang til kunnskap man kan ta med seg i øvingen. Men jeg skjønner at du er mer oppdatert på Youporn enn på YouTube og at du foretrekker en mer taktil enn intellektuell tilnærming ;-) Takk for innspillet! Mouche skrev for 3 timer siden: Har en ganske så lik båt/motor, men glad jeg har baugpropell da denne er til god hjelp. Føler at den største utfordringen er det store vindfanget man har med en slik båt som har et stort overbygg i forhold til lengde/dybde på båten. Noe man lett kan gjøre er å overkompensere heller enn å la naturkreftene være til hjelp. Det hele dreier seg egentlig om prøving og feiling og som andre har nevnt er det god tid for dette med lite trafikk og forstyrrelser i kombinasjon med gode fendre! Hei og takk for innspillet! Vi har også baugpropell. Båsen vi har frem til vinteropplag er knapt bredere enn båten, så jeg har måttet bruke baugpropellen mer enn jeg er komfortabel med å gjøre meg avhengig av. Håper å kunne fase den ut nok etter hvert til å kunne spare den til jeg virkelig trenger den. enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Ikke vær redd for å bruke litt motorkraft. Det er ikke alltid sakte og rolig er det smarteste. Spesielt hvis det er litt vind. Hei og takk for innspillet! Dette er noe jeg har tenkt at må være som du skriver, men oj, så skummelt det er å pushe den grensen. Kan fort bli kostbart hvis jeg feilvurderer, men det har nok gått litt for tregt i svingene noen ganger til nå. Redigert 12.Oktober.2020 av Brassolini (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Som nevnt av andre, bruk spring ! Ikke send familien for å hoppe på kaia og holde båten igjen , som kanskje veier flere tonn. Er veldig enkelt å legge til med ett spring, er så få som bruker det.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hedwig Svart 12.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2020 Brassolini skrev for 2 timer siden: Jeg skjønte ikke helt det med plastbøtta. Skjønner hva jeg gjør med fenderen, men ikke hva jeg gjør med bøtta... Bøtten fungerer som et enkelt drivanker. Siden den ligger nede i vannet bremser den fenderen, som ellers hadde hatt en tendens til å bli blåst rundt av vinden :) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 Hvis du fortsatt finner interesse av å se filmer om emnet, så fin serie her. Som nevnt tidligere her, så er bruk av spring, en elegant teknikk. Spesielt når en skal legge til longside i fralandsvind, og forlate brygge longside I pålandsvind. https://www.hamnen.se/kunskap/lagg-till-som-ett-proffs-start-pa-en-serie/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.