Jump to content

ryds 478 16 fot, 15 liter saltvann rant ut når jeg tok av bunnproppen.

Libra1985

Recommended Posts

Som tittelen sier rant det ut ca 15 l, litt mer muligens, når jeg skrudde av bunnproppen. Vannet smakte salt. Kan det være ferskvann som har blanda seg med saltvann som gir denne smaken? 

båten er en ryds 478. 16 fot. Har gått ganske greit i hele sommer, men kunne kanskje gått bedre? Er dette et problem eller høres det mye ut på 15 liter? Jeg kan ikke se noen skader på båten så vet ikke hvordan vannet har kommet inn. 

Heisann. Har også en ryds. En 478gt. Skal på land om litt og jeg er litt spent på om det er litt vann i minn også. Det er vist ikke uvanlig med litt vann og 15 l høres ikke mye ut. Båten er nokså lav bak og det kan komme vann inn mellom skrog og overbygg ved sammenføyning. Har vært med på mye mer enn 15 liter, men da i en annen båt. 

Mvh Atle

Libra1985 skrev for 11 timer siden:

Tror proppen er tett nok. Men har vært usikker på om båten er bra nok primet. Kan det være tilfellet? At den suger vann på en måte?

Nei, det har ingenting med primer å gjøre. Du har nok enten en skjult skade eller et skruehull som ikke holder tett. Burde ikke være vanskelig å finne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fenderlista tetter ikke, det er det skjøten mellom skrog og innerliner som gjør. Om det lekker her bør fenderlisten av, lekkasjen fikses og listen kokes og remonteres igjen. Et lite stykke arbeid, man bør helst være 3 personer ved remontering. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tviler på at det er i skjøten bak lista det har kommet 15liter saltvann. Da skal du ha kjørt mye med grov sjø og overvann. Ville sjekket rundt bunnpropp, bolter og skruer gjennom akterspeil, løse beslag, badestige, svinger til ekkolodd etc, om det ikke er synlige skader i bunn. Kanskje fylle i en god mengde ferskvann gjennom bunnplugg, og se etter lekk. Obs på at det blir tungt, så båten bør støttes godt og man bør tenke litt hvor mye vekt man tilfører. Du må også sørge for at luft kan komme ut, så båten ikke blir sprengt av vanntrykk. Kan være en ide å løfte baugen, om man ønsker å teste mest ved akterspeilet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...