Libra1985 Startet 12.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2020 Som tittelen sier rant det ut ca 15 l, litt mer muligens, når jeg skrudde av bunnproppen. Vannet smakte salt. Kan det være ferskvann som har blanda seg med saltvann som gir denne smaken? båten er en ryds 478. 16 fot. Har gått ganske greit i hele sommer, men kunne kanskje gått bedre? Er dette et problem eller høres det mye ut på 15 liter? Jeg kan ikke se noen skader på båten så vet ikke hvordan vannet har kommet inn. Sitér dette innlegget Link to post
69optimist Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Heisann. Har også en ryds. En 478gt. Skal på land om litt og jeg er litt spent på om det er litt vann i minn også. Det er vist ikke uvanlig med litt vann og 15 l høres ikke mye ut. Båten er nokså lav bak og det kan komme vann inn mellom skrog og overbygg ved sammenføyning. Har vært med på mye mer enn 15 liter, men da i en annen båt. Mvh Atle Sitér dette innlegget Link to post
Libra1985 Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Takk for svar. Alltid like spennende å ta ut bunnproppen :). Min ryds fikk seg en god «kakk» ved sjøsetting for noen år siden, så tippen av akter kjølen fikk seg en skramme. Jeg fikset det selv med lim og diverse, så tror ikke vannet har kommet inn der. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Jeg synes 15 liter høres mye ut! Jeg har en 17 fots Yamarin på vannet fra April til Oktober, og det kommer ikke en dråpe ut når jeg tar ut bunnproppen. Jeg ville sjekket om proppen tetter skikkelig, evt. ny pakning? Sitér dette innlegget Link to post
Libra1985 Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Tror proppen er tett nok. Men har vært usikker på om båten er bra nok primet. Kan det være tilfellet? At den suger vann på en måte? Sitér dette innlegget Link to post
perro Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Har selv en Ryds 568 gti og der kommer det ikke en dråpe vann ut . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Libra1985 skrev for 11 timer siden: Tror proppen er tett nok. Men har vært usikker på om båten er bra nok primet. Kan det være tilfellet? At den suger vann på en måte? Nei, det har ingenting med primer å gjøre. Du har nok enten en skjult skade eller et skruehull som ikke holder tett. Burde ikke være vanskelig å finne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Libra1985 Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Vaska båten Idag, fenderlista på babord side er litt løs, var fukt inni der. Kan ha kommet noe inn der. Tenkte å tette med tec-7, tørke litt først. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Fenderlista tetter ikke, det er det skjøten mellom skrog og innerliner som gjør. Om det lekker her bør fenderlisten av, lekkasjen fikses og listen kokes og remonteres igjen. Et lite stykke arbeid, man bør helst være 3 personer ved remontering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Tviler på at det er i skjøten bak lista det har kommet 15liter saltvann. Da skal du ha kjørt mye med grov sjø og overvann. Ville sjekket rundt bunnpropp, bolter og skruer gjennom akterspeil, løse beslag, badestige, svinger til ekkolodd etc, om det ikke er synlige skader i bunn. Kanskje fylle i en god mengde ferskvann gjennom bunnplugg, og se etter lekk. Obs på at det blir tungt, så båten bør støttes godt og man bør tenke litt hvor mye vekt man tilfører. Du må også sørge for at luft kan komme ut, så båten ikke blir sprengt av vanntrykk. Kan være en ide å løfte baugen, om man ønsker å teste mest ved akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Libra1985 Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Ok. jeg reparerte en skade ved kjølen, akterenden i vår, med epoxy og bunnstoff over der igjen. Kan være at skaden ikke ble godt nok reparert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.