Dilemma Startet 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2020 Hei. Vurderer ny båt og prøver å danne meg ett bilde av årlig kostnad rundt ett eventuelt bytte, Aktuelle båter som jeg har sett på med drev er Grandezza 27 og 31, samt Aquador 28 Med strak aksling så er det Saga 315. Ser motorer som ofte står i dem er VP D4 og D6 Noen som har oppdaterte priser på dette? Dvs at verksted gjør alt. Andre årlige kostnader som bør regnes inn? ( Utenom kapital og båtplass) Hvilket forbruk ligger denne typen båt på i marsjfart pr l/nm? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 15-16000kr for drev og motor service... Motor service på disse er veldig enkelt, så det kan du fint gjøre selv, koster deg rundt 4000kr for olje, filter etc, og er fort gjort. Drev er litt mere styr å demontere... Men drev krever kun ny belg hvert annet år, så drevet må ikke av hvert år. En drøy liter/nm... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 (redigert) Marsjfartforbruket ligger nok snarere i størrelsen 1,5-2,5 l/nm på overnevnte båter med Sagaen på en klar topplassering. Redigert 13.Oktober.2020 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dilemma Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 (redigert) Har sett litt på youtube og tror at service skal være overkommelig å gjøre selv.Men drev er jeg litt mer skeptisk til, men alt kan sikkert læres. Så det vil si at med service på drev hvert andre år så trenger en bare å ha båten oppe for vask og bunnsmøring, samt skifte sink hvert år? Motorservice kan taes mens båten ligger på sjøen? Det er i allefall stor forskjell med egeninnsats til 5000 og opp til 20.000, på verksted. Noe av kostnader går vel til båtløft og sjekk av andre ting på båten også? Redigert 14.Oktober.2020 av Dilemma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Hvis du planlegger å sette bort vedlikehold. Så ville jeg tidligst mulig tatt kontakt med det lokale verkstedet å hørt med de hva slags vedlikehold, og hvilke priser er å forvente. Jeg ville også vist de prospektene, hvilken årsmodell du kikker på. Kanskje det er oppgraderinger som må sjekkes og annet. Kanskje også få de med for en inspeksjon. Jeg innbiller meg at å bruke litt tid og penger før kjøp er smart. Samtidig unngår store overraskelse de neste årene. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Selv om drevbåter er litt billigere å kjøre med (mindre forbruk) er servicekostnaden såpass mye høyere at den marginen blir spist opp. Skal du kjøpe brukt har du også ett potensielt dyrt havari hengende ut bak med drevbåt. Skal du gjøre ting selv, tar det ekstra tid og er fortsatt dyrere enn akselbåter Om du kan leve med de praktiske ulempene mange akselbåter har, er de klart billigst og enklest å drifte. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
abro Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 nomen skrev for 2 timer siden: Selv om drevbåter er litt billigere å kjøre med (mindre forbruk) er servicekostnaden såpass mye høyere at den marginen blir spist opp. Skal du kjøpe brukt har du også ett potensielt dyrt havari hengende ut bak med drevbåt. Skal du gjøre ting selv, tar det ekstra tid og er fortsatt dyrere enn akselbåter Om du kan leve med de praktiske ulempene mange akselbåter har, er de klart billigst og enklest å drifte. Enig i et godt resonnement her. Har forsøkt meg med båt med drev nå i sommer da det ga meg mest for pengene i innkjøpspris kontra tilsvarende båttype med aksling. Motor og drev var tilsynelatende godt vedlikeholdt. Det endte med totalhavari på drevet etter 25 timers bruk, avbrutt ferie, 4 uker med båten på land og en regning på 97 000 kroner (i utgangspunktet var regningen kr 112 000 000 men jeg fant en brukt del selv som sparte meg mye penger). Båten ble solgt og båt med aksling er nå anskaffet. Sikkert max uheldig jeg, men har ikke tenkt å ha båt med drev igjen noen gang? Så billigste løsning ble for meg totalt sett veldig dyrt? Til orientering er det snakk om båt i prisklasse rundt 500 000, så ikke snakk om noe billig rehabiliteringsprosjekt heller... Men som sagt var jeg sikkert max uheldig, og så mange båter som går med drev, så er sikkert ikke alle like uheldige som meg. Sitér dette innlegget Link to post
Dilemma Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Hm, Ja det er dette jeg er redd for kan skje med drev. Og som du beskriver kan kostnder da bli høye. Ser på aksling som mer trygt, men det er ikke så mange aktuelle båter som leveres med det og som gir en ok fart. Bør kunne marsje på +-20knop.Pris jeg ser for meg er 600.000-800.000,- Så da er båtene ikke blant dem nyeste.. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Jeg har nå vært dreveier i 1,5 sesong. Hadde litt plunder i starten, ikke så mye med drevet, men pga drev. Gear splint som røyk, og den sitter da under vann når du har drev. Tau i propell er også dyrt med drev har jeg fått erfare. Jeg ville nok vurdert drev igjen om jeg skulle kjøpe ny båt. Fart, forbruk, manøvrering og vibrasjon(fravær) er argumenter for drev. Men jeg skjønner godt at mange velger aksling, spesiell om fart over 20knop ikke er viktig. Kjøper du båt til opp mot 1mill så utgjør et nytt drev litt over 10% av båten, og da har du byttet ut den dyreste slitedelen på båten. Jeg har satt av penger til nytt drev ++ på egen båtkonto, og dersom mitt nå 10år gamle drev ryker så er jeg innstilt på å kjøpe nytt. Det er en betydelig kostnad, men nytt drev vil også øke verdien på båten. Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Dilemma skrev for 1 time siden: Hm, Ja det er dette jeg er redd for kan skje med drev. Og som du beskriver kan kostnder da bli høye. Ser på aksling som mer trygt, men det er ikke så mange aktuelle båter som leveres med det og som gir en ok fart. Bør kunne marsje på +-20knop.Pris jeg ser for meg er 600.000-800.000,- Så da er båtene ikke blant dem nyeste.. Var litt i samme dilemma. Prisklasse 400 000 - 600000 så var det heller ikke så mye å velge i. Ville ha båt med bakvegg og selvlensende akterdekk. Da blir det i min prisklasse noe gammelt rundt 20 år, og utvalget med drev var større enn med aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Jeg har ikke kjørt drev, men kjørt endel påhenger, og tenker det må være sammenlignbart. Ut fra det, kjøper jeg ikke argumentet med manøvrering, og hvertfall ikke så vanlig det er med truster foran og bak. Har heller ikke sett spesiellt imponerende manøvre av drevbåter, og synes de skjener rundt på tvers støtt, akkurat som jeg opplever med påhenger. Så for meg, koker det ned til om man ønsker marsjfart over 20-25. For meg er drev helt uaktuellt, så jeg er nok innhabil sånn sett. Men jeg har lagt merke til at det er endel nye og nyoverhalte drev på Finn båter mellom 700-1000t. Har man slik tilnærming til et havari som @R.O beskriver, så er det jo greit, men om man ikke har tatt høyde for utgifter til drev, kan det jo bli kjipt. Sitér dette innlegget Link to post
Dilemma Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Har selv erfaring fra snekke typ 30fot uten baugpropell , så har litt erfaring med den type båt. Ellers så har jeg erfaring med utenbordsmotor. Også den uten baugpropell. Alt går bra, så lenge man lærer seg hvordan de oppfører seg og hvilken forbehold en må ta med tanke på strøm og vind. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Gullfisk skrev for 3 timer siden: Men jeg har lagt merke til at det er endel nye og nyoverhalte drev på Finn båter mellom 700-1000t. Det har jeg også lagt merke til, påfallende mange relativt nye båter hvor drev er skiftet. R.O skrev for 5 timer siden: Kjøper du båt til opp mot 1mill så utgjør et nytt drev litt over 10% av båten, og da har du byttet ut den dyreste slitedelen på båten Det er klart at hvis man klarer å smette frem 100 000,- til ett drev, selv etter å ha kjøpt båt til 1 mill er det jo enkelt. Hvis man samtidig takler å se båten ligge på verkstedet 4 uker midt i ferien, er det ingentig å lure på? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Faxen Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Min mening: drev er noe dritt, og dyrt, og tungvint. Altså strak aksel, mindre problem, men mindre fart?!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Eureka Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 10k for å bytte belg, med kranløft hos VP. Hvert 2. år. Ordinær service lærer du deg fort. P denne sesongen har Grandezza 31 ligger på over 1 mill. Mulig de har gått litt ned nå. ( har disponert en Grandezza 31 siden 2009) Sitér dette innlegget Link to post
Dilemma Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Eureka skrev 9 minutter siden: 10k for å bytte belg, med kranløft hos VP. Hvert 2. år. Ordinær service lærer du deg fort. P denne sesongen har Grandezza 31 ligger på over 1 mill. Mulig de har gått litt ned nå. ( har disponert en Grandezza 31 siden 2009) Hvilken motor har du den og hva er forbruket? Er det med hardtop eller kalesje? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 310 hk. Kalesjebåt, 31DC. Husker ikke eksakt forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 (redigert) Har kjørt båt med 2 motorer og drev i 8 sesonger, 100timer pr sesong, utgifter på ca. 30 000kr på drev utover service kostnader på disse årene(som jeg gjorde selv). Har nå båt med 2 motorer og aksling, service på akslingbåten overgår servicekostnader på drevbåt med god margin... Redigert 16.Oktober.2020 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Førstefender skrev for 5 timer siden: Har kjørt båt med 2 motorer og drev i 8 sesonger, 100timer pr sesong, utgifter på ca. 30 000kr på drev utover service kostnader på disse årene(som jeg gjorde selv). Har nå båt med 2 motorer og aksling, service på akslingbåten overgår servicekostnader på drevbåt med god margin... Da lurer jeg på hva du legger i service på akselbåten, og om noe er galt. Min erfaring er at en aksel installasjon går 10 år uten annen kostnad enn en klatt grease i koppen, eller litt olje i beholderen, og propellanode. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Gullfisk skrev 58 minutter siden: Da lurer jeg på hva du legger i service på akselbåten, og om noe er galt. Min erfaring er at en aksel installasjon går 10 år uten annen kostnad enn en klatt grease i koppen, eller litt olje i beholderen, og propellanode. Ja, det er vel mer normalt. På 20 år har ikke Hulda hatt annen service enn girolje hvert annet år, og filter på kassa. Akseltetningen får 1 kubikkcentimeter spesialfett i året. Har ikke propellanode. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Service for akselbåt og drev kan ikke sammenlignes. Et vanlig gear a la mitt ZF 63 varer motorens levetid ut. Gearolje koster ca 350kr og byttes annenhvert år. Filteret rengjøres. Bytter akselanode årlig, koster ca 150kr. Slik har det vært i 19 år nå på Viknesen. Hadde jeg hatt drev så hadde jeg antakeligvis byttet 1-2 ganger i løpet av snaue 3000t+ alt av anoder, belger, tetninger etc.. Man skal føre regnskapet rimelig kreativt for å komme billigere ut med drev.. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 abro skrev On 14.10.2020 at 23.36: Enig i et godt resonnement her. Har forsøkt meg med båt med drev nå i sommer da det ga meg mest for pengene i innkjøpspris kontra tilsvarende båttype med aksling. Motor og drev var tilsynelatende godt vedlikeholdt. Det endte med totalhavari på drevet etter 25 timers bruk, avbrutt ferie, 4 uker med båten på land og en regning på 97 000 kroner (i utgangspunktet var regningen kr 112 000 000 men jeg fant en brukt del selv som sparte meg mye penger). Båten ble solgt og båt med aksling er nå anskaffet. Sikkert max uheldig jeg, men har ikke tenkt å ha båt med drev igjen noen gang? Så billigste løsning ble for meg totalt sett veldig dyrt? Til orientering er det snakk om båt i prisklasse rundt 500 000, så ikke snakk om noe billig rehabiliteringsprosjekt heller... Men som sagt var jeg sikkert max uheldig, og så mange båter som går med drev, så er sikkert ikke alle like uheldige som meg. Fikk du noe svar på årsaken til totalhavari? Må ha vært en feil/mangel som ikke ble oppdaget, som igjen førte til havari. Frem til båten er 15år kan man forsikre seg mot havari på drev og motor. Gjensidige har en slik forsikrings om jeg bruker. Den koste litt (betaler vel 11.000kr i året), og hva den er verdt når det først smeller er jo en annen sak... Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 R.O skrev 40 minutter siden: Fikk du noe svar på årsaken til totalhavari? Må ha vært en feil/mangel som ikke ble oppdaget, som igjen førte til havari. Frem til båten er 15år kan man forsikre seg mot havari på drev og motor. Gjensidige har en slik forsikrings om jeg bruker. Den koste litt (betaler vel 11.000kr i året), og hva den er verdt når det først smeller er jo en annen sak... Drevet mitt var eldre enn forsikringen godtok. Antatt årsak var vel en kombinasjon av alder, lekkasje i kjøleslange og feil vedlikehold. Verksted og drevservice BOE regnet med at drev måtte overhales på mellom 1000-1500 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 abro skrev for 4 timer siden: Drevet mitt var eldre enn forsikringen godtok. Antatt årsak var vel en kombinasjon av alder, lekkasje i kjøleslange og feil vedlikehold. Verksted og drevservice BOE regnet med at drev måtte overhales på mellom 1000-1500 timer. En drevoverhaling koster ikke allverden om drevet leveres inn intakt uten at man har hatt havari, som et rent føre-var tiltak. Har man hatt havari snakker vi helt andre summer på overhalingen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 11 hours ago, Gullfisk said: Da lurer jeg på hva du legger i service på akselbåten, og om noe er galt. Min erfaring er at en aksel installasjon går 10 år uten annen kostnad enn en klatt grease i koppen, eller litt olje i beholderen, og propellanode. Når folk skal sammenlikne aksel og drev båt sammenlikner de som regel epler og pærer.. Feks Viksund så er aksel versjonen en halvplaner, men cruise fart på 15-18knop og drevbåt helplaner med cruise på 25knop, håpløst å sammenlikne. En båt som kommer med både aksling og drev er Princess V42 MK1. (litt mer bæring i skroget på akslingversjon) Der kan man sammelikne, begge planer og har omtrent samme toppfart. Drev båten trenger 500hk ish for å nå over 30knop, akselversjonen 900hk. Båten ble levert med Tamd 74, som jeg selv har nå. Service 2 motorer aksling: Opptil 50liter olje, 4 åndefilter a kr 500, 4 oljefilter, dobbelt så dyre diesel forfilter, 4 stk finfilter, gearolje ca 8liter, manualen sier også bytte av frostveske hvert år, men det er det vel ikke alle som gjør.. 78liter.. 6 anoder. Så drev båt med tilsammen 24liter olje og 6liter drevolje a kr 215kr liter er noe billigere å ha service på ja. Jeg har alltid gjort " alt"selv. Har akslinger nå og hatt det tidligere, også kjørt 8 år med drev, drev båt har sine fordeler og aksling båten sine. De største "drevhaterene" er de som aldri har hatt drev selv ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.