Jump to content

Pris på årlig kostnad på service på VP D6 310


Dilemma

Recommended Posts

Hei.

 

Vurderer ny båt og prøver å danne meg ett bilde av årlig kostnad rundt ett eventuelt bytte,

 

Aktuelle båter som jeg har sett på  med drev er Grandezza 27 og 31, samt Aquador 28

Med strak aksling så er det Saga 315.

Ser motorer som ofte står i dem er VP D4 og D6

Noen som har oppdaterte priser på dette? Dvs at verksted gjør alt. 

Andre årlige kostnader som bør regnes inn? ( Utenom kapital og båtplass)

 

Hvilket forbruk ligger denne typen båt på i marsjfart pr l/nm?

 

På forhånd takk for svar.

 

 

Link to post

Har sett litt på youtube og tror at service skal være overkommelig å gjøre selv.Men drev er jeg litt mer skeptisk til, men alt kan sikkert læres.

Så det vil si at med service på drev hvert andre år så trenger en bare å ha båten oppe for vask og bunnsmøring, samt skifte sink hvert år?

Motorservice kan taes mens båten ligger på sjøen?

Det er i allefall stor forskjell med egeninnsats til  5000 og opp til 20.000, på verksted. 

Noe av kostnader går vel til båtløft og sjekk av andre ting på båten også?

Redigert av Dilemma (see edit history)
Link to post

Hvis du planlegger å sette bort vedlikehold. Så ville jeg tidligst mulig tatt kontakt med det lokale verkstedet å hørt med de hva slags vedlikehold, og hvilke priser er å forvente. 

Jeg ville også vist de prospektene, hvilken årsmodell du kikker på. Kanskje det er oppgraderinger som må sjekkes og annet. Kanskje også få de med for en inspeksjon. Jeg innbiller meg at å bruke litt tid og penger før kjøp er smart. Samtidig unngår store overraskelse de neste årene. 

Lykke til. 

Link to post

Selv om drevbåter er litt billigere å kjøre med (mindre forbruk) er servicekostnaden såpass mye høyere at den marginen blir spist opp.

 

Skal du kjøpe brukt har du også ett potensielt dyrt havari hengende ut bak med drevbåt.

Skal du gjøre ting selv, tar det ekstra tid og er fortsatt dyrere enn akselbåter

 

Om du kan leve med de praktiske ulempene mange akselbåter har, er de klart billigst og enklest å drifte.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
  nomen skrev On 14.10.2020 at 18.51:

Selv om drevbåter er litt billigere å kjøre med (mindre forbruk) er servicekostnaden såpass mye høyere at den marginen blir spist opp.

 

Skal du kjøpe brukt har du også ett potensielt dyrt havari hengende ut bak med drevbåt.

Skal du gjøre ting selv, tar det ekstra tid og er fortsatt dyrere enn akselbåter

 

Om du kan leve med de praktiske ulempene mange akselbåter har, er de klart billigst og enklest å drifte.

 

 

Vis hele sitatet  

Enig i et godt resonnement her. Har forsøkt meg med båt med drev nå i sommer da det ga meg mest for pengene i innkjøpspris kontra tilsvarende båttype med aksling. Motor og drev var tilsynelatende godt vedlikeholdt. Det endte med totalhavari på drevet etter 25 timers bruk, avbrutt ferie, 4 uker med båten på land og en regning på 97 000 kroner (i utgangspunktet var regningen kr 112 000 000 men jeg fant en brukt del selv som sparte meg mye penger). Båten ble solgt og båt med aksling er nå anskaffet. Sikkert max uheldig jeg, men har ikke tenkt å ha båt med drev igjen noen gang? Så billigste løsning ble for meg totalt sett veldig dyrt? Til orientering er det snakk om båt i prisklasse rundt 500 000, så ikke snakk om noe billig rehabiliteringsprosjekt heller... Men som sagt var jeg sikkert max uheldig, og så mange båter som går med drev, så er sikkert ikke alle like uheldige som meg. 

Link to post

Jeg har nå vært dreveier i 1,5 sesong. Hadde litt plunder i starten, ikke så mye med drevet, men pga drev. Gear splint som røyk, og den sitter da under vann når du har drev. Tau i propell er også dyrt med drev har jeg fått erfare. Jeg ville nok vurdert drev igjen om jeg skulle kjøpe ny båt. Fart, forbruk, manøvrering og vibrasjon(fravær) er argumenter for drev. Men jeg skjønner godt at mange velger aksling, spesiell om fart over 20knop ikke er viktig.  Kjøper du båt til opp mot 1mill så utgjør et nytt drev litt over 10% av båten, og da har du byttet ut den dyreste slitedelen på båten.  Jeg har satt av penger til nytt drev ++ på egen båtkonto, og dersom mitt nå 10år gamle drev ryker så er jeg innstilt på å kjøpe nytt. Det er en betydelig kostnad, men nytt drev vil også øke verdien på båten. 

Link to post
  Dilemma skrev On 15.10.2020 at 7.51:

Hm, Ja det er dette jeg er redd for kan skje med drev. Og som du beskriver kan kostnder da bli høye. Ser på aksling som mer trygt, men det er ikke så mange aktuelle båter som leveres med det og som gir en ok fart. Bør kunne marsje på +-20knop.Pris jeg ser for meg er 600.000-800.000,- Så da er båtene ikke blant dem nyeste..

 

Vis hele sitatet  

Var litt i samme dilemma. Prisklasse 400 000 - 600000 så var det heller ikke så mye å velge i. Ville ha båt med bakvegg og selvlensende akterdekk. Da blir det i min prisklasse noe gammelt rundt 20 år, og utvalget med drev var større enn med aksling. 

Link to post

Jeg har ikke kjørt drev, men kjørt endel påhenger, og tenker det må være sammenlignbart. Ut fra det, kjøper jeg ikke argumentet med manøvrering, og hvertfall ikke så vanlig det er med truster foran og bak. Har heller ikke sett spesiellt imponerende manøvre av drevbåter, og synes de skjener rundt på tvers støtt, akkurat som jeg opplever med påhenger. Så for meg, koker det ned til om man ønsker marsjfart over 20-25. For meg er drev helt uaktuellt, så jeg er nok innhabil sånn sett. Men jeg har lagt merke til at det er endel nye og nyoverhalte drev på Finn båter mellom 700-1000t. Har man slik tilnærming til et havari som @R.O beskriver, så er det jo greit, men om man ikke har tatt høyde for utgifter til drev, kan det jo bli kjipt.

Link to post
  Gullfisk skrev On 15.10.2020 at 9.56:

Men jeg har lagt merke til at det er endel nye og nyoverhalte drev på Finn båter mellom 700-1000t.

Vis hele sitatet  

Det har jeg også lagt merke til, påfallende mange relativt nye båter hvor drev er skiftet.

 

 

  R.O skrev On 15.10.2020 at 8.09:

Kjøper du båt til opp mot 1mill så utgjør et nytt drev litt over 10% av båten, og da har du byttet ut den dyreste slitedelen på båten

Vis hele sitatet  

Det er klart at hvis man klarer å smette frem 100 000,- til ett drev, selv etter å ha kjøpt båt til 1 mill er det jo enkelt.

 

Hvis man samtidig takler å se båten ligge på verkstedet 4 uker midt i ferien, er det ingentig å lure på?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
  Eureka skrev On 15.10.2020 at 20.31:

10k for å bytte belg, med kranløft hos VP. Hvert 2. år. 
Ordinær service lærer du deg fort. P
 

denne sesongen har Grandezza 31 ligger på over 1 mill. Mulig de har gått litt ned nå. 
( har disponert en Grandezza 31 siden 2009) 

Vis hele sitatet  

Hvilken motor har du den og hva er forbruket?

Er det med hardtop eller kalesje?

Link to post

Har kjørt båt med 2 motorer og drev i 8 sesonger, 100timer pr sesong, utgifter på ca. 30 000kr på drev utover service kostnader på disse årene(som jeg gjorde selv).

Har nå båt med  2 motorer og aksling, service på akslingbåten overgår servicekostnader på drevbåt med god margin... 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
  Førstefender skrev On 16.10.2020 at 0.12:

Har kjørt båt med 2 motorer og drev i 8 sesonger, 100timer pr sesong, utgifter på ca. 30 000kr på drev utover service kostnader på disse årene(som jeg gjorde selv).

Har nå båt med  2 motorer og aksling, service på akslingbåten overgår servicekostnader på drevbåt med god margin... 

Vis hele sitatet  

Da lurer jeg på hva du legger i service på akselbåten, og om noe er galt. Min erfaring er at en aksel installasjon går 10 år uten annen kostnad enn en klatt grease i koppen, eller litt olje i beholderen, og propellanode.

Link to post
  Gullfisk skrev On 16.10.2020 at 5.20:

Da lurer jeg på hva du legger i service på akselbåten, og om noe er galt. Min erfaring er at en aksel installasjon går 10 år uten annen kostnad enn en klatt grease i koppen, eller litt olje i beholderen, og propellanode.

Vis hele sitatet  

 

Ja, det er vel mer normalt. På 20 år har ikke Hulda hatt annen service enn girolje hvert annet år, og filter på kassa. Akseltetningen får 1 kubikkcentimeter spesialfett i året. Har ikke propellanode.

Link to post

Service for akselbåt og drev kan ikke sammenlignes. Et vanlig gear a la mitt ZF 63 varer motorens levetid ut. Gearolje koster ca 350kr og byttes annenhvert år. Filteret rengjøres. Bytter akselanode årlig, koster ca 150kr. Slik har det vært i 19 år nå på Viknesen.

Hadde jeg hatt drev så hadde jeg antakeligvis byttet 1-2 ganger i løpet av snaue 3000t+ alt av anoder, belger, tetninger etc..

Man skal føre regnskapet rimelig kreativt for å komme billigere ut med drev..

Link to post
  abro skrev On 14.10.2020 at 21.36:

Enig i et godt resonnement her. Har forsøkt meg med båt med drev nå i sommer da det ga meg mest for pengene i innkjøpspris kontra tilsvarende båttype med aksling. Motor og drev var tilsynelatende godt vedlikeholdt. Det endte med totalhavari på drevet etter 25 timers bruk, avbrutt ferie, 4 uker med båten på land og en regning på 97 000 kroner (i utgangspunktet var regningen kr 112 000 000 men jeg fant en brukt del selv som sparte meg mye penger). Båten ble solgt og båt med aksling er nå anskaffet. Sikkert max uheldig jeg, men har ikke tenkt å ha båt med drev igjen noen gang? Så billigste løsning ble for meg totalt sett veldig dyrt? Til orientering er det snakk om båt i prisklasse rundt 500 000, så ikke snakk om noe billig rehabiliteringsprosjekt heller... Men som sagt var jeg sikkert max uheldig, og så mange båter som går med drev, så er sikkert ikke alle like uheldige som meg. 

Vis hele sitatet  

 

Fikk du noe svar på årsaken til totalhavari? Må ha vært en feil/mangel som ikke ble oppdaget, som igjen førte til havari. 

 

Frem til båten er 15år kan man forsikre seg mot havari på drev og motor. Gjensidige har en slik forsikrings om jeg bruker. Den koste litt (betaler vel 11.000kr i året), og hva den er verdt når det først smeller er jo en annen sak... 

Link to post
  R.O skrev On 16.10.2020 at 11.44:

 

Fikk du noe svar på årsaken til totalhavari? Må ha vært en feil/mangel som ikke ble oppdaget, som igjen førte til havari. 

 

Frem til båten er 15år kan man forsikre seg mot havari på drev og motor. Gjensidige har en slik forsikrings om jeg bruker. Den koste litt (betaler vel 11.000kr i året), og hva den er verdt når det først smeller er jo en annen sak... 

Vis hele sitatet  

Drevet mitt var eldre enn forsikringen godtok. Antatt årsak var vel en kombinasjon av alder, lekkasje i kjøleslange og feil vedlikehold. Verksted og drevservice BOE regnet med at drev måtte overhales på mellom 1000-1500 timer. 

Link to post
  abro skrev On 16.10.2020 at 12.28:

Drevet mitt var eldre enn forsikringen godtok. Antatt årsak var vel en kombinasjon av alder, lekkasje i kjøleslange og feil vedlikehold. Verksted og drevservice BOE regnet med at drev måtte overhales på mellom 1000-1500 timer. 

Vis hele sitatet  

 

En drevoverhaling koster ikke allverden om drevet leveres inn intakt uten at man har hatt havari, som et rent føre-var tiltak.

 

Har man hatt havari snakker vi helt andre summer på overhalingen.

Link to post
  Gullfisk skrev On 16.10.2020 at 5.20:

Da lurer jeg på hva du legger i service på akselbåten, og om noe er galt. Min erfaring er at en aksel installasjon går 10 år uten annen kostnad enn en klatt grease i koppen, eller litt olje i beholderen, og propellanode.

Vis hele sitatet  

 

Når folk skal sammenlikne aksel og drev båt sammenlikner de som regel epler og pærer..

Feks Viksund så er aksel versjonen en halvplaner, men cruise fart på 15-18knop og drevbåt helplaner med cruise på 25knop, håpløst å sammenlikne.

 

En båt som kommer med både aksling og drev er Princess V42 MK1. (litt mer bæring i skroget på akslingversjon) Der kan man sammelikne, begge planer og har omtrent samme toppfart. Drev båten trenger 500hk ish for å nå over 30knop, akselversjonen 900hk.

Båten ble levert med Tamd 74, som jeg selv har nå.

Service 2 motorer aksling: Opptil 50liter olje, 4 åndefilter a kr 500, 4 oljefilter, dobbelt så dyre diesel forfilter, 4 stk finfilter, gearolje ca 8liter, manualen sier også bytte av frostveske hvert år, men det er det vel ikke alle som gjør.. 78liter.. 6 anoder. 

 

Så drev båt med tilsammen 24liter olje og 6liter drevolje a kr 215kr liter er noe billigere å ha service på ja. Jeg har alltid gjort " alt"selv.

Har akslinger nå og hatt det tidligere, også kjørt 8 år med drev, drev båt har sine fordeler og aksling båten sine. De største "drevhaterene" er de som aldri har hatt drev selv ;) 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...