Jump to content

Pris på årlig kostnad på service på VP D6 310

Dilemma

Recommended Posts

Førstefender skrev 46 minutter siden:

Feks Viksund så er aksel versjonen en halvplaner, men cruise fart på 15-18knop og drevbåt helplaner med cruise på 25knop, håpløst å sammenlikne.

Hvilke Viksund sikter du til her?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Førstefender skrev for 14 timer siden:

Når folk skal sammenlikne aksel og drev båt sammenlikner de som regel epler og pærer..

Feks Viksund så er aksel versjonen en halvplaner, men cruise fart på 15-18knop og drevbåt helplaner med cruise på 25knop, håpløst å sammenlikne.

En båt som kommer med både aksling og drev er Princess V42 MK1. (litt mer bæring i skroget på akslingversjon) Der kan man sammelikne, begge planer og har omtrent samme toppfart. Drev båten trenger 500hk ish for å nå over 30knop, akselversjonen 900hk.

Båten ble levert med Tamd 74, som jeg selv har nå.

Service 2 motorer aksling: Opptil 50liter olje, 4 åndefilter a kr 500, 4 oljefilter, dobbelt så dyre diesel forfilter, 4 stk finfilter, gearolje ca 8liter, manualen sier også bytte av frostveske hvert år, men det er det vel ikke alle som gjør.. 78liter.. 6 anoder. 

Så drev båt med tilsammen 24liter olje og 6liter drevolje a kr 215kr liter er noe billigere å ha service på ja. Jeg har alltid gjort " alt"selv.

Har akslinger nå og hatt det tidligere, også kjørt 8 år med drev, drev båt har sine fordeler og aksling båten sine. De største "drevhaterene" er de som aldri har hatt drev selv ;) 

Det ble ikke mindre epler og pærer for meg, hvertfall. Blir som å sammenligne varebil og sportsbil på forbruk i 200km/t føler jeg.

Når jeg sammenligner de forskjellige drivlinjene på servicekostnader og holdbarhet, er det gir, aksel og propell jeg tar for meg. Hvor stor motor man vil drive det med, tenker jeg er valgfritt utfra ønsket fart. For meg har det ingenting med hat å gjøre, så det er sagt.

Årsaken til at jeg aldri har hatt drev selv, er at det har ingen fordeler som tiltaler meg. For meg fremstår drev mer komplisert/dyrere/flere deler å vedlikeholde og mindre holdbart/mindre robust enn aksling og gir. Når jeg blir spurt om råd, er svaret mitt at om du ikke har behov for marsjfart over 25kn, er aksel tryggere og rimeligere å eie. Som du sier, begge har sine fordeler og ulemper, så får hver og en velge om fordeler eller ulemper veier tyngst. Men jeg synes det er synd hvis man velger drev i den tro at det er like robust, og likevel ikke trenger farten. 

Et tilfeldig eksempel til rundt 700t, uten at jeg kjenner årsak. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=195060990

Marsjfart på 25 knop er bra det men ser jo at jeg ligger som regel å putrer i 5-7 knop eller så kjører jeg rundt 20 knop . Da syns jeg det blir litt vanskelig å forsvare mulige utgifter til drev. Jeg tror nok det er arbeid som jeg eventuelt må sitte vekk til ett verksted . Service på motor tror jeg at jeg skal kunne lære meg. 

Jeg har hatt både akslingsbåter og drev, alle med moderne VP-D serien. Og kan bare bekrefte at drevbåt er vesentlig dyrere å servicere. På akslingsbåt bytter du hverken gearolje eller filter hvert år og majoriteten av årene har du ingen kostnader på drivlinja. På drevbåt bytter du olja og sinkene hvert eneste år, samt belgen minst annet hvert år. Styresylinderne ryker også i hytt og pine. De koster 3 lapper pr. stk.

Den innsparte kostnaden i drivstoff spises opp og mye mer på de økte kostnadene selv uten noen form for havari på drevet.

At enkelte båter ikke er egnet til aksling er en helt annen sak, med drev får man vesentlig bedre plassutnyttelse i båten også, midtkabinen kan trekkes mye lengre bak enn i en akslingsbåt. V-gear ser ut til å ha liten interresse hos båtbyttere.

Gullfisk skrev for 5 timer siden:

Vet ikke om det er relatert til drev eller båt type, men vet det er endel med drev som sliter med å gå rett i lav fart.  

Det er nok relatert mye til båt, jeg har ingen problemet med å gå rett i lav fart.

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

At enkelte båter ikke er egnet til aksling er en helt annen sak, med drev får man vesentlig bedre plassutnyttelse i båten også, midtkabinen kan trekkes mye lengre bak enn i en akslingsbåt. V-gear ser ut til å ha liten interresse hos båtbyttere.

Dette er er viktig poeng. Når man velger båt er det mye annet en drivlinje man ser på. Jeg kunne godt tenke med en aksel båt som cruiser i 16-20 knop, men jeg ønsker ikke layouten i verken saga eller scand baltic, og Nimbus coupe 36 blir for dyr. Det et rett å slett lite å velge i av aksel båter med de ønskene vi har. Marex, Grandeza, Bavaria mm har løsninger vi liker, de kommer alle med drev... Kommer en ny Marex 33 neste år ser jeg, med aksel, den får nok plass høyt opp på lista over båter jeg kunne tenke meg, men som jeg ikke har råd til....

Førstefender skrev for 23 timer siden:

De største "drevhaterene" er de som aldri har hatt drev selv ;) 

Så sant, så sant.

Og om man gidder lese hele annonsen hvor det står at drev er byttet/overhalt, vil man i 9 av 10 tilfeller se at det er stor tung båt og eller drev ment for mindre hk enn motor gir. Har man båt på 7 tonn og ett drev, eller båt på 13 tonn med to drev (feks Nordwest 390) bør man forvente drevbytte.  Har en formening om at det bør være max 5 tonn pr drev...

Jeg har hatt tre båter med drev, de to siste med dobbel installasjon. Har ikke hatt klatt med dem i det hele. Fikk et tau som hang fra utrigger i propeller på det ene en gang jeg bakket inn i båsen, tiltet drevet helt opp og lå på magen på badeplattformen og skrudde propellene av og trakk tauet av. Hadde det vært aksling måtte jeg fått dykker på plass.

Kunne fint gå sidelengs med drevbåtene, har nå båt med to akslinger og må lære manøvrering på ny :giggle:... Ser det er fordeler og ulemper med begge deler, men ville aldri frarådet noen å kjøpe det ene eller andre, med mindre det var benyttet Biltema olje på drevet. Da er det bare å skygge unna. 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Førstefender skrev On 16.10.2020 at 19.40:

Når folk skal sammenlikne aksel og drev båt sammenlikner de som regel epler og pærer..

Dette stemmer i alle fall ikke for en Viksund 340 med D6 330 her testes det henholdsvis 24 og 28 Knop med aksling og drev.:

https://www.yumpu.com/no/document/read/18326037/batlivs-test-fra-2012-drev-eller-aksling-viksund-boat-as

Og her er en test av Viksund 340 med D6-370 og aksling vs. drev fra Båtmagasinet i 2009.

https://www.batliv.no/allerbm-bm-bladarkiv-finnes/test-drev-eller-strak-aksel/660435

Samme test i pdf:

https://docplayer.me/1640682-Test-drev-eller-strak-aksel-strak-aksel.html

Ca 3 knop større fart, 20 % lavere drivstofforbruk og lavere støy for drevbåtene. Men etter mitt syn vinner aksel til tross for dette pga enklere konstruksjon, bedre driftssikkerhet og lavere vedlikeholdskostnader.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Fleste kjølbåter jeg kjenner til trives ikke noe særlig over 20knop, selv om toppfart kan være så høy som 27, vet ikke om Viksund er et unntak i så måte. Forøvrig refererte jeg til en Viksund eier her inne i tidligere innlegg.

Personlig ville jeg hatt drev på et såpass liten båt som Viksund 340, med forbehold om jeg ikke kjenner til vekt på denne båten,

men så er ikke jeg fanatiker heller da, verken mot akslinger eller drev.

Forøvrig har jeg hatt 3 akslingbåter og 2 drevbåter, så akslingene leder ennå ;) 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Førstefender skrev 52 minutter siden:

Fleste kjølbåter jeg kjenner til trives ikke noe særlig over 20knop, selv om toppfart kan være så høy som 27, vet ikke om Viksund er et unntak i så måte. Forøvrig refererte jeg til en Viksund eier her inne i tidligere innlegg.

Personlig ville jeg hatt drev på et såpass liten båt som Viksund 340, med forbehold om jeg ikke kjenner til vekt på denne båten,

men så er ikke jeg fanatiker heller da, verken mot akslinger eller drev.

Forøvrig har jeg hatt 3 akslingbåter og 2 drevbåter, så akslingene leder ennå ;) 

Viksund 340 er ikke en kjølbåt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...