camilie Startet 13.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2020 Er det noen som har erfaringer med dette kontra Jotun, Hempel og andre merker. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Jeg har brukt BIltema sitt i fargen sort i noen år. Halvplaner som normalt kjøres i max 10 knop. I år har båten ligget stille nesten hele sesongen pga motorproblemer. Blir varmt i vannet der båten ligger. Nesten ingen groe i år, og heller ikke i årene før. Heller ikke rur. Det var litt "slim", men ingen grønn groe og nesten ikke rur. Så jeg er fornøyd. Nabobåten er en Ibiza 20 med lysegrått bunnstoff. Usikker på merke. Den grodde ganske mye. Også rur. Spesielt på siden som ligger i sen ettermiddagssol. Båten ligger i sjøen, men det kan til tider være innslag av brakkvann. Men alltid salt smak. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sørlandet2 Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Jeg har brukt Biltema med gode resultater flere år. Riktignok sluttet de å levere hvit i fjor. Grunnen til det var nye regler angående tilsetningsstoffer i bunnstoffet. Jeg brukte av den grunn Hempel i år. Hempel er mer tyntflytende enn Biltema. Noe som kan være en fordel, eller ulempe. Smak og behag. Virker som Biltema var mer slitesterkt. Jeg pleier ikke smøre hele bunnen hvert år. Så min erfaring er at de begge funker godt. Men jeg innbiller meg at det er nye krav til bunnstoff nå, så hva som var bra for et par år siden, betyr nødvendigvis ikke at det er bra nå. Kanskje noen som kan bekrefte min teori/tanker? Lysegrått som Grand Banks nevner kan være Biltemas nye "hvite" med ny oppskrift. Ellers er vel alltid mørkt bunnstoff best. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Ellers er vel alltid mørkt bunnstoff best. Etter å ha brukt hvitt bunnstoff fra Hempel på flere båter over mange år så tillater jeg meg å være litt uenig. Har ikke opplevd mer groe med denne enn med mørk farge, men "naturlig" misfarging synes mye bedre mot hvitt enn mot mørkt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Så i en test at Biltema sitt ble dyrere i bruk enn Hempel og Jotun, da det dekker færre kvadrat pr liter. Det er vel også noe som spiller inn. Man vil jo ikke bygge unødig tykke lag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Mouche skrev 2 minutter siden: Etter å ha brukt hvitt bunnstoff fra Hempel på flere båter over mange år så tillater jeg meg å være litt uenig. Har ikke opplevd mer groe med denne enn med mørk farge, men "naturlig" misfarging synes mye bedre mot hvitt enn mot mørkt. Ja, er enig med deg. Dette er kanskje bare en myte? Jeg har som sagt aldri hatt gror/rur under. Enten med Biltema eller nå Hempel. Da ofte bunnstoff som har vert på er år eller to. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Har også hatt hvitt for første gang i år. Ikke en rur, og mindre slim enn den jeg har mørkeblått på. De ligger ikke på samme sted, så det kan ikke sammenlignes. Kjører Biltemas gråhvite på den ene til neste år. Dvs har stoffet allerede. Synes det ble like tynt lag om ikke tynnere, enn de andre. Endte med to strøk i vannlinja for det ble synlig at det gråhvite var utenpå det hvite med så tynt lag som det ble. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Synes effekten er den samme med BT og Jotun. Ser ikke noe forskjell på groe. Bt er rimelig, men den dekker en del dårligere. Sant å si så er jeg slettes ikke sikker på om Bt blir den billigste når du er ferdig smurt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Jeg bare flekker, så det går ikke mye bunnstoff per år. Jeg bruker Biltema eller Maritim sin, da de er nærmest og jeg er innom relativt ofte. Oftest Biltema. Er det ikke samme virkestoff i alle bunnstoffene? Antar at alle ligger nær max tillatt mengde? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
PiperBill Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Jeg har brukt BT bunnstoff i flere år og vært veldig fornøyd med det. Noen år har jeg bare flekket over fjorårets stoff med like bra resultat. Men i år tok jeg et helt strøk. Dette er første sesong på ny marina og det har ikke godt så bra. Merket nedsatt fart rundt begynnelse juli. Dykket under og oppdaget et tykt lag med både rurskjell og en del blåskjell. Da brukte jeg flere timer inne på grunt vann for å skrape bort så mye som jeg kunne. Da jeg tok opp båten for 2 uker siden så det slik ut som på bildene under. Jeg har sett flere båter som er tatt opp på same marina. Noen helt begrodd med rur og blåskjell og noen nesten helt rene med bare litt slim. Båten min er Scand Baltic 29. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Faxen Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Jeg har bare brukt Seajet 33 eller bedre. Har hatt noe groe ved Drøbak, men etter flytting til Horten, var det bare slim. Vannforholdene har mye og si. Første året brukte jeg hvit Jotun, i Drøbak. Det var helt forferdelig. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Bruker Maritim sin...lite og ingen groe.. Tror det viktigste er hvor ofte båten brukes...det er jo trossalt selvpolerende.. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 (redigert) Har brukt Biltema sitt blå selvpolerende i 4 år nå. Sommerne 2017 og 2018 minimalt med groe. Sommeren 2019 masse rur og blåskjell til tross for mye bruk. 2020 ekstremt mye rur og litt slim . Ligger i Bunnefjorden på samme plassen siste 4 år med ganske lik bruk. Tror jeg prøver noe annet til neste år. Redigert 14.Oktober.2020 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.