Jump to content

Hvordan vasker man båtflagget?

Lars H.

Recommended Posts

Som overskriften sier, hvordan vasker man flagget en har på båten? Mitt flagg er forhåndsvis nytt, men det tiltrekker seg jo en del eksos slik att spesielt det hvite blir stygt. Rødt og blått er fremdeles ikke så ille. men hva er best vaskemiddel for å få det rent, da spesielt det hvite uten av fargene falmer?

Biotex er jo greit, Omo Color også, men er det noe annet lurium en kan bruke?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Falming er en ting, men det hvite i flagget skal ikke være gråsvart! Litt forskjell på gearolje og det norske flagget er det nok, norsk flagg er for oss nordmenn, mens gearboks gjelder internasjonalt. Og hvorfor skal båtens eier falme? Jeg har aldri følt meg bedre enn akkurat nå. Og slik hadde jeg da jeg var 20 år og håper å ha det slik når jeg blir 100 også. Det er dagen idag som gjelder.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bårdp skrev 21 minutter siden:

Hiv det i vaskemaskinen samens med dine truser og sokker neste gang du vasker klær.

Kanskje han har Norske flagg truser:lol:

PS: Hadde faktisk tenkt å hive mitt i vaskemaskinen. Å der brukes det Biotex Color.

PS: PS: Det Danske Flag Dannebrog blir vasket i hånd her i huset:-)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hører også til den gjengen som mener at et båtflagg skal være litt solbleket og fillete i kantene. Og er det på en motorbåt skal det være litt sotete og.

Men hvis du ikke hører til den gjengen, så er vel flagget ren ull. Hiv det i vaskemaskinen med ullprogram og Milo :) (Er det et annet stoff, så får du velge dertil egnet vaskeprogram og middel ;) )

Redigert av Havelle (see edit history)
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Hiv det i vaskemaskinen samens med dine truser og sokker neste gang du vasker klær.

Jeg er neppe den som først blir beskylt for å utøve overdreven "respekt for flagget" ved å plage andre med flaggregler og annet.... 

Men nå jeg leste det du skrev så kjente jeg på gikta at det hadde jeg faktisk ikke gjort.

Vil ikke prøve meg på noen forklaring utover at jeg muligens ble preget i militæret selv om jeg syns det vokste klovnenese og nissehatt på befalet hver gang de skøyt brystkassa frem og snakket høyt, svulstig og oppblåst om "Fedrelandet". 

Men altså... jeg kommer aldri til å vaske flagget sammen med underbuksene og sokkene mine. Der går min grense. 

Vasket mitt gamle bomullsflagg i maskina, det ble dårlige greier. Fargene smittet bare over.

samme med nye bomulls vimpler

flagget ble jo uansett så søkkvått når det regnet ute.. 

det nye syntetiske flagget går helt fint på 40 grader vask, spiller ingen rolle hvilket puvler eller program, blir skinnende hvitt igjen i midten

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Eneste gangen det er greit å ha et falmet og fillete flag er etter en jordomseiling imo. Fillete og falmede flagg i Middagsbukta er latskap og slendrian, subsidiært påtatt barskt. Flagget skal være helt og rent.

Men av alle ting som skaper irritasjon på sjøen er flaggkotyme den aller minst viktige. Jeg har god erfaring med Milo, men om det funker på sot vet jeg ikke. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...