Duppe Startet 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2020 Er egentlig digital momentadapter: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/digital-momentadapter-12-2000040637 Står at nøyaktighet er ± 2 % hvilket jo høres lovende ut. Måleområde er 40 ~ 200 Nm med oppløsing på 0,1. Da jeg har brukt en slik vet jeg at i realiteten så viser den greit fra 0 Nm og oppover, så vet ikke hvorfor det står fra 40. Kan ikke brukes under? Har brukt denne på noen andre jobber men føler jeg må dra til ekstremt hardt for å komme til anbefalt moment. Eksempelvis tennplugger, drevskruer oa, men da har jeg brukt vanlig kortarmet skralle, mens hadde jeg brukt lang arm ville det kanskje føltes mer naturlig? Kan jeg stole på den? Nå skal jeg bruke den til innsugsmanifold på en V8, og der står det i servicemanualen at man kan gjøre stor skade med feil moment: Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 Ikke så sikker på jeg ville stolt på denne. Har litt for dårlige erfaringer med elektronik fra BT Når det i tillegg ikke er en integrert del av en momentnøkkel, ja så ville ikke jeg trukket et toppstykke med denne. Hadde heller gått for en manuel nøkkel som er kalibrert. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Duppe Svart 13.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 Biltema sin? https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentnokkel-2000020911 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 Hadde nok kjøpt den lenge før den elektroniske dingsen ja. Bare husk å løsne justeringen etter bruk, så den ikke ligger belastet over tid. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kjellg Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 (redigert) Momentnøklene til BT kan kanskje være gode, men jeg ville aldri stolt 100% på noen av dem. Ser de skriver 3-4% feilvisning, men så lenge de ikke er kalibrert så er man like langt. Utfordringen men BT er at de skifter leverandør like ofte som jeg skifter trusa. Men bevares, de kan allikevel være veldig bra. Redigert 13.Oktober.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 Bør jo følge med kalibrerings sertifikat. Om ikke, så ville jeg passe meg for hva den ble brukt på. Sensitive ting som invendige motordeler å topp ville jeg nok lånt en kalibrert til å ta unna. Jobber en på en større mekanisk bedrift, så har de ofte utstyr på verktøysbu til å kalibrere/sjekke kalibrering av disse. så da kan en få den sjekket. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Taskeladden Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 har den mekaniske/manuelle versjonen til biltema, og har ikke hatt problemer med den de 5 årene jeg har hatt den . brukt den på flere topper og masse annet uten problemer. Husk å slakke fjæren etter bruk så holder den. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
NilsPils Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 Jeg har en litt tilårskommen momentnøkkel fra BT, og laget meg en gang et svært enkelt kalibreringsutstyr med vektarm og lodd for å sjekke den. Den er basert på sneppert prinsippet, dvs. at den løser ut ved innstillt moment. Den viste seg å ikke være helt på jordet, men jeg fikk ganske stor spredning i målingene. Jeg tror det er ganske vanlig for sånne. Jeg stoler egentlig mer på dem som gir kontinuerlig visning basert på torsjon, lang viser og skala. Elektronisk burde også kunne være svært nøyaktig. 3-4% toleranse burde være fullt mulig på en biligvariant. I dag ville jeg absolutt foretrukket den fremfor den mekaniske. Den er dessuten mer praktisk anvendlig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kaptein Plast Svart 13.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2020 Jeg har hatt denne i flere år, og bruker den både på 'små' momenter, og der det er knotete å komme til med en vanlig momentnøkkel. Jeg har sjekket den mot mine to mekaniske, og den er i hvertfall lik de to. Til 3-12-15 Nm hadde jeg handlet en liten en fra Biltema eller Jula, da denne nok ikke er nøyaktig nok (eller heller: repeterbarheten er dårligere) til så lave moment. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Skal du ha nøyaktig måling under 40 Nm må du kjøpe en liten momentnøkkel. Jeg har to. Er en grunn til at det står FRA 40 Nm på de store.... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Jeg har den fra BT som er 40-210Nm. Art.nr. 10-241. Fulgte med «calibration report». Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Duppe Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 19 hours ago, Kaptein Plast said: Jeg har hatt denne i flere år, og bruker den både på 'små' momenter, og der det er knotete å komme til med en vanlig momentnøkkel. Jeg har sjekket den mot mine to mekaniske, og den er i hvertfall lik de to. Til 3-12-15 Nm hadde jeg handlet en liten en fra Biltema eller Jula, da denne nok ikke er nøyaktig nok (eller heller: repeterbarheten er dårligere) til så lave moment. Positivt at den ikke er langt unna, men for mindre moment er det nok kanskje best med annen som du sier. Men hverken Biltema eller Jula har noen for små moment. Mekonomen ser ikke ut å ha heller, men skal spørre i butikken i morgen da de har ting som ikke kommer opp på søk på siden. Andre forslag? (som ikke koster skjorta)? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 (redigert) https://www.autodeler.co.no/force/13659401 https://www.thansen.no/scooter-mc/verktoy/mc-verkstedet/momentnokler/momentnokkel-mini-hi-end-6-30nm/n851699/pn851700 https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=torque+wrench&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=6x+AA+3000mAh+1.5V+&LH_FS=1 Redigert 14.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Duppe Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 (redigert) Så akkurat på den Thansen selv, men lurer litt på kvaliteten når den ligger under 'Verktøy til hjulskifte'. Er Thansen gamle Thorsov rekvisita? Er også denne: https://www.globaltools.no/verktoy/pipenokkelsett/momentnokkel/hero-momentnogle-14quot-5-25-nm Vanskelig å si hvilken som er best men står jo tydelig om den fra Globaltools at: HERO momentnøgler er i bedste kvalitet og bruges i industien. HERO momentnøgler er en del, af HERO kvalitets værktøj - bedste kvalitet til prisen ... Uansett hvilken det blir skal jeg kalibrere den etter gjør-det-selv-metoden https://www.wikihow.com/Calibrate-a-Torque-Wrench og så sammenligne med BTs digitaladapter og rapportere her. Redigert 14.Oktober.2020 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Har digital momentnøkkel på jobb, veldig grei så lenge man ser displayet, men veldig vanskelig å bruke når du må høre pipelyden med støy i området. Ville valgt en momentnøkkel med knepp. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Duppe skrev 3 minutter siden: Så akkurat på den Thansen selv, men lurer litt på kvaliteten. Er Thansen gamle Thorsov rekvisita? Thansen er et Dansk firma som har ekspandert til Norge. Har hovedkontor på Fyn Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kjellg Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Vet ikke om Denne blir for dyr? Har selv samme merke bare den større. Ceta har i mange mange år vært et meget anerkjent merke i Russland. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 (redigert) Duppe skrev 16 minutter siden: Er Thansen gamle Thorsov rekvisita? De har overtatt Torshov Rekvisita, men med danske eiere. Husker da Torshov hadde en bitte liten butikk i Jakobs Åhl's gate i Oslo på Majorstua. Der kjøpte jeg en Pioner 235 fra en av de ansatte (privat) da jeg selv bodde 3 kvartal unna i Vibesgate. Redigert 14.Oktober.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Duppe Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Ok. Er det et sted du ville handlet fra, eller er det på nivå med Biltema? 5 minutes ago, Kjellg said: Vet ikke om Denne blir for dyr? Har selv samme merke bare den større. Ceta har i mange mange år vært et meget anerkjent merke i Russland. Litt dyr men hadde veldig bra rekkevidde med 10-100 Nm som kanskje gjør at man slipper å kjøpe 2 forskjellige, og levert med kalibreringssertifikat er jo betryggende. Ser forresten ut som bra butikk Verktøyspesialisten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Duppe skrev 3 minutter siden: Ok. Er det et sted du ville handlet fra, eller er det på nivå med Biltema? Hva er så galt med Biltema? Jeg handler mye der, men noe ræl har de jo. Thansen stoler jeg helt på. Der handler jeg mest deler til bilen. Da legger jeg inn bilnummeret før jeg søker. Så får jeg opp deler originalt/annet til min bil. Skal kjøpe nye vindusviskerblader der om ikke Opelforhandleren gir meg et godt tilbud når jeg skal ha den på service i overmorgen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Duppe Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 3 minutes ago, Lars H. said: Hva er så galt med Biltema? Er jo delte meninger om BT her. Ville du kjøpt momentnøkkel derfra eller Thansen når det er så kritisk som i dette tilfelle, eller lagt i litt ekstra for et hakk opp i kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Thansen har vel både lowcost å kvalitet. De selger vel en del av eget billig merke, å en del av kjente kvalitets merker. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kjellg Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 (redigert) Duppe skrev 1 time siden: Ok. Er det et sted du ville handlet fra, eller er det på nivå med Biltema? Litt dyr men hadde veldig bra rekkevidde med 10-100 Nm som kanskje gjør at man slipper å kjøpe 2 forskjellige, og levert med kalibreringssertifikat er jo betryggende. Ser forresten ut som bra butikk Verktøyspesialisten. Ikke på nivå med Biltema. Verktøyspesialisten har jeg handlet en god del hos. Ikke noe negativt å si om dem. Alltid punktlig, seriøse og nøye. Er vel samme eiere som Telmo og de holder vel til på samme sted. Hadde en miss av de en gang, men de ordnet sporentekst opp. Redigert Når det gjelder merket Cetaform som verktøy, så er det nydelig å ha i hendene. Veldig godt laget! Redigert 14.Oktober.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 BT har verktøy med 10 års garanti, og disse produktene virker på meg som meget god kvalitet. Jeg har to utmerkede momentnøkler kjøpt der. Men elektroniske duppeditter holder jeg meg langt unna. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Klart Biltema sin verktøyserie med 10 års garanti er godt verktøy, og det er vel ingen som har sagt noe annet heller. Utfordringen med Biltema er at de skifter leverandør veldig fort. Og i dette tilfellet når det er snakk om presisjonsverktøy som en momentnøkkel, så tør jeg rett og slett selv ikke å stole på dem. En nøkkel som er kjøpt det ene halve året kan være noe helt annet det neste. Det gjør det litt vanskelig å anbefale og du er aldri garantert at det er samme nøkkel som naboen kjøpte tidligere. Presisjon til verktøyet vet man rett og slett ikke eller svært lite om. Man kan velge å stole på det og muligens aldri oppleve noe problem med nøkkelen, men vet man at momentet er riktig? Så er det opp til hver enkelt å avgjøre hvor nøye man vil være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.