jerognal Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 https://www.clasohlson.com/no/Momentnøkkel/p/40-9159 Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 18.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Anmeldelsene er blandede for den ser jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Duppe skrev On 14.10.2020 at 19.27: Mekonomen ser ikke ut å ha heller, men skal spørre i butikken i morgen da de har ting som ikke kommer opp på søk på siden. Andre forslag? (som ikke koster skjorta)? Da var vi tilbake til den nettsiden ja....he he, Joda de har men koster litt....mener å huske jeg betalte noe rett på nordsiden av kr 2000 for en 3/8" momentnøkkel. Hadde lyst på en 1/4" også men brukte hele budsjettet på den over. 1/2" momentnøkkler får man ofte slengt etter seg da "alle" har disse billige mens for de mindre må man gjerne kjøpe i fra en merkevareprodusent Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 19.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Spurte i butikken og de sa vel ca. 1800,- for en 5-20 Nm. Var visstnok topp kvalitet, men kanskje litt i meste laget hvis billigere også gir Ok resultat og det er ikke så viktig at den varer i 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Jeg har hittil ikke lest noe i denne tråden som tilsier at man ikke skal stole på Biltemas digitale momentnøkkel. Men jeg finner flere råd om å betale mer for andre som ikke nødvendigvis er bedre. Jeg er hobbymekaniker og trkker ikke til bolter med kontrollert moment til stadighet, så jeg ville gått for Biltema sin. Har jeg gått glipp av noe? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Duppe Svart 19.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Nei egentlig ikke. Er jo allerede noen som har målt den mot andre og funnet ut at den er Ok, selv på lavere enn 40 Nm som den egentlig ikke skal brukes til ifølge spesifikasjonene. Men det var jo bare 1 måling. Må vel strengt talt mer til før en kan si noe sikkert så håper noen andre kan komme med erfaringer, men planen her er ihvertfall nå å kjøpe en litt rimeligere 5-20 Nm mekanisk og så sammenligne med min egen BT digitaladapter. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Anbefaler ikke den til clas o over her. Kjøpte den til sykkelen, da jeg skulle prøve den var den låst uansett hvor mye jeg dro. Klikket ingen av veiene på noe moment.Fikk en ny, men har ikke turt å bruke den heller. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Bestilte nettopp Biltemas nye versjon momentnøkkel: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentnokkel-2000044553 Feilmargin på +-3% får vel være Ok, men det som gjorde at jeg turde kjøpe presisjonsverktøy fra Biltema var at det står i bruksanvisningen at det følger med et kalibreringssertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Trolig er feilmarginen i gjengenes friksjon mye mer enn 3 %. Sjekket det en gang med bolttrekking og kontroll med kalibrerte momentnøkler. Selv bruker jeg momentnøkler fra Brittool, Biltema, SnapOn og en til som jeg ikke tar navnet på i farta. Alle er 'klikktypen'. Jeg er overbevist om at alle er like langt borti tåka, uansett fabrikkmerke. Det testet vi også en gang i verden. De sikreste er de som går etter torsjonsprinsippet. Eller elektroniske. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Hvis en moment nøkkel stadig blir lagret med stram fjær er den IKKE riktig lenger. TOOLS bistår med kalibrering av momentnøkler. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Shortcut Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Kalibrering/kontrol af momentnøgle -ganske vist på Dansk. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Den videoen var jo kjekk! jeg har den fra thansen, og synes den er håpløs å bruke. Det er en sneppert-type, men innstillingen på hvilket moment du skal ha er innmari vanskelig å treffe presist på. Det fører bare til at jeg ikke stoler på jeg har truffet riktig, og at jeg blir usikker. Den neste blir en digital, virker mest brukervennlig. Den fra Thansen blir nå bare brukt som latmannsarm... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
4l64tro55 Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Duppe skrev On 14.10.2020 at 20.18: Uansett hvilken det blir skal jeg kalibrere den etter gjør-det-selv-metoden https://www.wikihow.com/Calibrate-a-Torque-Wrench o Har hatt stor og liten klikk-momentnøkkel fra Biltema siden de fikk det inn for omtrent 15 år siden. Begge fungerer utmerket ennå og ble kalibrert med den metoden med jevne mellomrom. Brukte f.eks. den lille på motoren i mikroflyet jeg hadde den gangen og det var en motor med blokk og topper som var CNC-frest ut av aluminium, så det var greit å bruke rett moment. ?? Fungerte helt topp det og dro aldri over en skrue. ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 (redigert) Jeg tipper den elektroniske er totalt overlegen i nøyaktighet, om den kommer fra Biltem eller andre. Jeg har en Biltema momentnøkkel av sneppert type. En gang lagde jeg meg en testrig og sjekket den. Det ble milevis spredning mellom hvert forsøk, men omtrent brukbrt resultat i gjennomsnitt. Den eneste fordelen jeg ser med slike er at de er mer nøyaktige en "gefühl". Redigert 18.April.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Duppe Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Morsomt du nevner overgang fra mikrofly til båt da jeg har lekt med tanken å gå den andre veien.. 12 hours ago, Shortcut said: Kalibrering/kontrol af momentnøgle -ganske vist på Dansk. Det var nyttig video. Dansk skjønner jeg godt etter å ha sett en del episoder av Det gode bondeliv. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Jeg har to kompiser som er motormekanikere på svære skip. Dvs han ene er maskinsjef på et gedigent oljefartøy og han andre reiser verden rundt og skrur motorer som er flere etasjer høy. Felles for begge mine meget gode venner er at i verktøyboksen deres er det en liten og en stor idiotisk dyr momentnøkkel. Med sertifikat og laget slik at de er kalibrert for veldig mange år. Et eller annen mekanisk som gjør at man ikke behøver å tenke på fjær. Etter å ha sett disse gutta bruke nøklene på absolutt hver lille skrue på mine MAN motorer (absolutt hver skrue/mutter har sitt gitte moment enten det er en standard skrue/mutter eller en strekkskrue) og fått forklart hvor viktig dette er når jeg skrur selv på alt, er det nå to jævlig dyre momentnøkker i skrinet mitt. En stor og en liten! Og de blir brukt til alt! Absolutt alt! Og jeg fikk grundig undervisning i hvordan jeg skulle holde nøkkelen. Fingergrepet skal brukes og bare det! Jeg kjøper alt mulig verktøy på Biltema! Men ikke momentnøkler???? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Duppe Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Hva var det for merke da? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Duppe skrev 1 time siden: Hva var det for merke da? Begge kjøpt på Tess i Fredrikstad. Det finnes selvsagt andre like gode nøkler men jeg er nok lett påvirkelig når det gjelder de to gærne kompisene mine! Jeg får tilgang til alt de har av verktøy. Men momentnøklene deres, alltid under tilsyn!??? Så må har jeg blitt like idiot selv. Disse lånes ikke ut! Polar med utskiftbart hode for både skralle og fastnøkkel. Her er bilde av den store. Og den lille som er digital. Som både klikker og hyler! Den har også utskiftbart skrallehode. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Den øverste er en av dem jeg har som jeg ikke husket navnet på :-) Ingen som forbinder det navnet der med verktøy, til min unskyldning. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Interessant at den minste er elektronisk. Viser vel som mange tror at det gir størst presisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Duppe skrev 10 minutter siden: Interessant at den minste er elektronisk. Viser vel som mange tror at det gir størst presisjon. De hadde ikje den mekaniske på lager. Kun derfor den ble kjøpt. Jeg ville egentlig ha mekanisk som den største!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Duppe Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Sånn ser kalibreringssertifikatet til Biltemas nye 5-30 NM modell ut: Jeg har nå sjekket kalibreringen både på den og Biltemas elektroniske som tråden handler om etter metoden beskrevet i den danske videoen over, og det interessante var at den elektroniske viste HELT nøyaktig, mens den mekaniske litt for lite og måtte justeres selv om den var splitter ny og ubrukt. Jeg brukte Soehnle bagasjevekt til å sjekke med, som først ble sammenlignet med en Soehnle kjøkkenvekt og en Hario kaffevekt som alle viste likt og derfor at den kunne brukes som referanse. (jeg brukte ikke stroppen, men en hyssing slik at jeg kunne treffe bedre på avstanden) Mao. er svaret på spørsmålet om man kan stole på Biltemas elektroniske at ihvertfall når det gjelder mitt eksemplar kan man virkelig det, selv på lave verdier som den egentlig ikke er rated for. Redigert 17.Mai.2021 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Duppe skrev 1 time siden: Sånn ser kalibreringssertifikatet til Biltemas nye 5-30 NM modell ut: Jeg har nå sjekket kalibreringen både på den og Biltemas elektroniske som tråden handler om etter metoden beskrevet i den danske videoen over, og det interessante var at den elektroniske viste HELT nøyaktig, mens den mekaniske litt for lite og måtte justeres selv om den var splitter ny og ubrukt. Jeg brukte Soehnle bagasjevekt til å sjekke med, som først ble sammenlignet med en Soehnle kjøkkenvekt og en Hario kaffevekt som alle viste likt og derfor at den kunne brukes som referanse. (jeg brukte ikke stroppen, men en hyssing slik at jeg kunne treffe bedre på avstanden) Mao. er svaret på spørsmålet om man kan stole på Biltemas elektroniske at ihvertfall når det gjelder mitt eksemplar kan man virkelig det, selv på lave verdier som den egentlig ikke er rated for. Ingenting er bedre enn at det virker!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
NilsPils Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Jeg har beregnet høyt påkjente skrueforbindelser gjennom et langt liv, foreskrevet tiltrekningsmomenter og skrevet montasjeveiledninger og manualer. Jeg kan selvfølgelig bekrefte at riktig tiltrkningsmoment som regel er viktig, men man behøver ikke overdrive det over alt. Noen ganger holder det med erfaring og gefühl. Momentnøkkelen kan være så fancy og dyr du bare vil, men likevel vil resultatet bli noe usikkert på grunn av andre faktorer. Det gjelder spesielt friksjonsforholdene som avhenger av overflater, materialer og ikke minst smøringen. Gjengeforbindelser skal i prinsippet ALLTID smøres. Men selv om en bruker foreskrevet smøremiddel vil friksjonskoeffisienten alltid representer en så stor usikkerhetsfaktor at det blir litt feil å fokusere for mye på momentnøkkelen. Når det gjelder nøyaktighet og repeterbarhet vil jeg stole mest på en moderne elektronisk momentmåler. Man vet av erfaring at de fleste mekaniske, spesielt de med kneppertfunksjon, gir stor spredning. Til personlig bruk ville jeg absolutt gått for Biltema sin elektroniske hvis jeg skulle kjøpt ny nå. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Slangemannen Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 @Solbris II Hvis du skal kalibrere de så er Tess Sarpsborg stedet. Polar er dansk verktøy, med Tess som forhandler i Norge. Synes du de var jæ..... dyre gikk du til feil Tess. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.