ansgar Startet 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2020 Har lekkasje i styrebolten på Bravo 3 drev. Fant denne på Finn.no Link Det det skal være en enkel løsning for å fikse problemet. Er det noen som har prøvd denne løsningen? er veldig skeptisk når de gir så lite informasjon om løsningen. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Hei. Jeg ville også vært veldig skeptisk til denne løsningen. Står ingenting om hva dette er. Bare tetting, ikke bytting av styrebolt. Har også sett løsninger der en lager hull i Plata i transomen fra utsiden, da tar du alt fra utsiden av båten. Riktignok boring, gjenging og liming. Da byttes styrebolten. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Mr_Stian Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Hadde vert intressant å sett hva settet inneholder av deler og utstyr. Ser ikke helt hvordan dette kan gjøres annerledes enn ved å bytte bolten. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Veeeeldig skeptisk, står ikke et ord i annonsen om hva løsningen går ut på. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Det er sikkert for at løsningen er så enkel at da trenger du ikke å kjøpe dette fra di. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 (redigert) Det er slitasje som gir lekkasjen. Enten må du tette på et annet sted før eller etter der lekkasjen skjer. Og ugreia er at den slitasjen vil du ha behov for å gjøre noe med - før eller senere og gjerne sammen med å gjøre noe med lekkasjen. Slikt som at styrearmen vil gi seg. Så både armen, pinnen og de innsatte foringene i gimbal og transom er jp bra å bytte. Men det er jo mye enklere på lage denne åpningen i transom for å komme til Imco drev har laget transom med denne åpningen og lokk til å komme til... så noen har tenkt på dette. Redigert 14.Oktober.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Problemet er jo at styrebolten ruster og gnager pakningen rundt i stykker, så regner med dette må være en slags flytende pakning? Uansett vil vel den rustne styrebolten gjøre det samme igjen, men er vel en lettvint mellomløsning. Har nettopp byttet styrebolt selv men tok da ut motor for å komme til transom bak for fikse rust og korrosjen som var kommet etter saltvannet, men det finnes en annen fiks hvor man fjerner litt av platen øverst på drevet slik at man kan komme til fra utsiden. JR Marine har laget et ferdiglaget kit og selger/leier tilogmed ut tilpassede fastnøkler + rustfri bolt, og forklarer hvordan det gjøres her (Vær nøyaktig. Bare det å slipe bort 3 små flenser inni der som han nevner kan være avgjørende). Her er kittet og rustfri bolt: https://www.cpperformance.com/p-15854-bravo-swivel-shaft-cover-plate-installation-kit.aspx Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Spurte om å få noen bilder og om hvor mye arbeid det var: fikk følgende svar: Hei igjen! Dessverre har jeg ikke tatt noe bilde etter montasje, men skjønner at det kan være et ønske/argument. Om du ser på bildet i annonsen, vil du KUN kunne se(om du er pinlig nøye!) spor av en tetning som ligger i "sprekken mellom styregaffel og der styreakselen kommer ut av transomen. Vet du ikke at det er der, vil du sannsynligvis ikke forstå at det er gjort noe der heller... Som annonseteksten antyder, er jobben gjort på ca 1-2 timer. Jeg har montert noen av disse hos kjøpere og har brukt ca 3 timer på dobbelinstallasjon. På egen båt (bildet i annonsen) brukte jeg ca samme tid; 1,5 timer. Håper dette ga deg noen svar. Har du flere spørsmål; ring meg gjerne da det ofte er slik at (erfaringsmessig!) svar på ett spørsmål ofte generer nye og det går ofte raskere å få besvart alle sider av saken. Og så slipper både du og jeg å bruke mye tid på å skrive! Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Jeg fikk montert dette på 2 transom som lakk endel. De ble tette begge 2. Men anser dette for å være en midertidig løsning likevel, det er svært enkelt, så gutta tar penger mer for ideen enn materialer. Styrebolt er jo like svak/rustet etter denne oprasjonen. De hevdet at en båt er tett 7 år etter dette ble utført. Jeg gjorde dette for å kjøpe meg fri fra jobben med å demontere transom 1 år eller 3. Båten er solgt(med opplysninger om transom), ny eier ville uansett demontere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 (redigert) Jeg bestilte styreboltkit fra Kina bare for å sammenligne kvaliteten (dimensjoner) med en styrebolt jeg har liggende som jeg kjøpte fra USA for noen år siden. Den fra USA skal ha veldig eksakte dimensjoner ifølge selger Nuwave Marine på ebay og youtube. De påstår at andre uoriginale rustfrie styrebolter kan ha en del slakk. Den de har koster en del mere, blir nok drøyt et par tusenlapper med frakt og mva for komplett kit som her (må klikke for add hardware kit også). Mulig de har det på ebay også. https://nuwavemarine.com/mercruiser-stainless-steel-upper-steering-shaft-pin-kit-bravo-alpha-replaces-98230a1/ Men prisen på denne fra Kina ble da hele kr 312 inkl. mva, fraktfritt https://www.ebay.com/itm/Gimbal-Steering-Arm-Swivel-Shaft-Set-Replaces-98230A1-for-MerCruiser-Alpha/194008161517?hash=item2d2bc99ced:g:T9oAAOSw~gdgZKlB En kar på finn selger disse i 304 rustfritt for kr 2500, har vel god fortjeneste da Men han mener de er sterkere og holder bedre kvalitet. Kanskje han har rett, hvem vet. Her en liten nylig diskusjon om emnet hvilken styrebolt man skal velge. Har ikke fått lest alt selv ennå http://www.clubsearay.com/index.php?threads/which-bravo-3-steering-pin-to-buy.96409/ Videoen fra Nuwave Marine Redigert 14.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Helge77 Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Jeg kjøpte denne nå i vinter og alt passet som det skulle. Men det var ikke smørre hull i bolten for nedre lager men det borret jeg nytt i selve bolten https://www.ebay.com/itm/Gimbal-Steering-Arm-Swivel-Shaft-For-MerCruiser-Alpha-Bravo-98230a1-w-Hardware-/253827964261?_trksid=p2349624.m46890.l49286 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Hvordan får du smurt nedre lager da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Helge77 Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Jeg brukte en søyle Borre maskin så borret jeg ca 7cm dypt hull og smørre hull ut på riktig plass. Kopierte den originale delen egentlig Sitér dette innlegget Link to post
v2k Svart 16.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2022 Lite longshot. Skulle gjerne ha byttet styrebolt og er ræva på mekking. Noen i nærheten av Grenland som kunne tenke seg å hjelpe meg med å få dette gjort? PM! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.