Bej53 Startet 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2020 Har startbatterie og forbruksbatteri samt batteri til baugpropell og ankervinsj. Har også solcelle anlegg på båten. Det er en anordning som lader opp startbatteriet først så forbruksbatteriet. Hvordan bør jeg vedlikeholde batteriene gjennom vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Ikke vet jeg om båten er på land, i sjøen, hva slags batterier, eller hvor i landet. Bortsett fra det, la de stå på vedlikeholdslading. Eller ikke. Men la de stå i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Hvis det ikke skal brukes strøm fra batterien om vinteren så andbefaler jeg å koble fra batteriene, da slipper du at det er noe som stjeler strøm og ev. tapper batteriet. Jeg har i 8 år koblet fra batteripolene på mine start og forbruksbatterier etter en oppladning når båten går i opplag om vinteren, koblet på igjen på våren og da er batterien fortsatt fulle av strøm. Samtidig får du jo rengjort og smurt polene så de ikke blir noe irr etc. på de. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
JRK Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Bare husk at batteriene må være toppladet før du kobler dem ifra. Om ikke kan de i værste fall fryse i stykker Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Fulladete batterier har det best i kulda . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Hva med å slå av hovedbrytere og la solceller ta seg av vedlikeholdslading gjennom vinteren? Flere som gjør dette, inkludert meg selv. Kommer selvsagt an på om båten pakkes inn i mørk presenning og hvor lenge det ligger snø da. Her i Stavanger er det et ikke-problem. Mener også å ha registrert at @LarsH ordner vedlikeholdslading fra solceller i Son under lys presenning (han er jo Siddis i exil..) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Toppladet, frakoblet og kaldt så varer de lenge. Et av to batterier måtte riktignok byttes i år, men det var da tretten år gammelt. Det andre holder nok enda et par sesonger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ruffen54 Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Jeg mener å ha lest at batterier ikke er så glad i kuldegrader? Jeg pleier å ta ut batterier, og lagre disse frostsikkert. Lader nå og da i løpet av vinteren. Båten er på land. Er dette feil? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 3 hours ago, Ruffen54 said: Jeg mener å ha lest at batterier ikke er så glad i kuldegrader? Jeg pleier å ta ut batterier, og lagre disse frostsikkert. Lader nå og da i løpet av vinteren. Båten er på land. Er dette feil? Ikke feil, men ikke nødvendig. Mørkt og kaldt er bra lagringsforhold. Er batterier ladet opp tåler de fint kulde. Lader batterier minimum 3-4 ganger i løpet av vinteren, sikkert ikke nødvendig med mer enn 1 til 2 ganger, men jeg lar de være tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Ruffen54 skrev for 19 timer siden: Jeg mener å ha lest at batterier ikke er så glad i kuldegrader? Jeg pleier å ta ut batterier, og lagre disse frostsikkert. Lader nå og da i løpet av vinteren. Båten er på land. Er dette feil? Ja, egentlig. Jo kaldere det er desto mindre utlader batteriene seg. Så de har det bedre i båten enn hjemme. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 index skrev On 15.10.2020 at 20.01: Ja, egentlig. Jo kaldere det er desto mindre utlader batteriene seg. Så de har det bedre i båten enn hjemme. Ja beste plassen er i frysen, upraktisk må Være topplaget. Lal de stå i båten og følges opp og lades når det er nødvendig Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arne2 Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 1 hour ago, index said: Ja, egentlig. Jo kaldere det er desto mindre utlader batteriene seg. Så de har det bedre i båten enn hjemme. Det ser ut til å stemme. Denne interaktive figuren viser en del sammenhenger og hvor utrolig fort utladingen kan skje hvis man ikke kobler fra og det er litt lekasjestrøm https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Det hadde vært artig om en kunne lagt inn kuldegrader i den presentasjonen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Etter den modellen burde det ikke hvert dårlige batterier etter vinterlagring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Førstefender skrev On 15.10.2020 at 3.55: Ikke feil, men ikke nødvendig. Mørkt og kaldt er bra lagringsforhold. Er batterier ladet opp tåler de fint kulde. Lader batterier minimum 3-4 ganger i løpet av vinteren, sikkert ikke nødvendig med mer enn 1 til 2 ganger, men jeg lar de være tilkoblet. Jeg har Ritar AGM batterier. Disse holder fint igjennom vineteren uten lading (Oktober-April) De taper ommenetrent 0,1 Volt. Ellers er jeg enig i at åpne bly syre bør ha en nyttårslading. Det være lurt og koble batteriene fysisk fra hverandre på en pol i tilfelle ett batteri feiler i løpet av vinteren. Er man uheldig at en celle kortslutter på ett batteri ødelegges hele batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Roger jo skrev for 6 timer siden: Etter den modellen burde det ikke hvert dårlige batterier etter vinterlagring. Nei, men prøv å hak på alarm/klokke, så skjønner man fort hvorfor så mange finner helt eller delvis tomme batteriet om våren. Og ser man bort fra strømtyver som det, så er nok det nest vanligste problemet at batteriet ikke er/blir skikkelig oppladet før lagring. Da hjelper det lite med frakoblet batteri og lav selvutlading. Og til slutt så er det nok mange som også slurver med renholdet oppå batteriet slik at det tappes litt der og. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Et godt gammeldags åpen bly/syre batteri fryser ikke i filler om det er friskt og toppladet før ÷50°C. Og da er det 0,000 . . . . . 001 selvutlading. Salige mister Ladac (Paul Rosenquist) oppbevarte batterier i fryseren gjennom vinteren. Jeg foreslo det for fruen, men Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Lars da, du kan da ikke gjøre sånt!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mouche Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 Hva Lars H. sier her med referanse til Mr Ldac kan bekreftes: https://www.batliv.no/allerbm-batteri-bm-bladarkiv/batteri-i-frysern/681424 Vel, hva han sa/mente er klart, men om han faktisk også gjorde det selv er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arne2 Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 (redigert) 4 hours ago, PolarLi said: Og til slutt så er det nok mange som også slurver med renholdet oppå batteriet slik at det tappes litt der og. Tenkte litt på det samme. Sitter vel ikke på noe bevis på hvor mange milliapere det kan gå, men har man litt skitt eller litt salt og litt fuktighet så har man vel kanskje lett en elektrolytt som kanskje kan gi noen grad av krypstrøm. Det skulle i alle fall ikke medføre noen ulempe å tørke over batteriet slik at det har en ren overflate. Redigert 16.Oktober.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Sjekket batteriene nå etter vinteren og de holder fortsatt bra spenning. JRK skrev On 16.10.2020 at 10.28: Jeg har Ritar AGM batterier. Disse holder fint igjennom vineteren uten lading (Oktober-April) De taper ommenetrent 0,1 Volt. Ellers er jeg enig i at åpne bly syre bør ha en nyttårslading. Det være lurt og koble batteriene fysisk fra hverandre på en pol i tilfelle ett batteri feiler i løpet av vinteren. Er man uheldig at en celle kortslutter på ett batteri ødelegges hele batteribanken. 3 x 100 ah Ritar AGM har 13,01 volt målt hver for seg. Tredje vinteren deres. Topplades og kobles fra. Startbatteriet holdt 12,73 volt. Lars H. skrev On 16.10.2020 at 16.35: Salige mister Ladac (Paul Rosenquist) oppbevarte batterier i fryseren gjennom vinteren. Jeg foreslo det for fruen, men Dette var sånn vi oppbevarte batterier på teknisk forsyning i forsvaret på 80 tallet. Vi hadde egen fryser til batterier til radioer og diverse utstyr. Bilbatterier var tørrladet så de fylte vi ved behov og hadde ikke i fryser. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
JRK Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Har 4 ritar 120 Ah 7 år gammel. Har fungert perfekt i alle år spenningen lå på 13,05V på 3 av de, men 12.8 på det fjerde nå i vår. Det ene har alltid ligget litt under, så nå blir det byttet. At du måler 13,01, er nok bare unøyktighet på instrumentet til en av oss :) Når det gjelder forsvaret så ligger vel batteriene lenger og har en langt høyere pris så forstår godt at de vil ta vare på de. Men det er ikke nødvendig for disse batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Jeg har 3 batterier,2 forbruks fra Seatronic og ett startbatteri til noe over 3000kroner. 2år gamle,står i kald garasje om vinteren. Fullades om høsten og fortsatt fulladet nå i april. Om de sto i båten helt frakoblet,så ville resultatet vært det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Lars H. skrev On 16.10.2020 at 16.35: Et godt gammeldags åpen bly/syre batteri fryser ikke i filler om det er friskt og toppladet før ÷50°C. Og da er det 0,000 . . . . . 001 selvutlading. Salige mister Ladac (Paul Rosenquist) oppbevarte batterier i fryseren gjennom vinteren. Jeg foreslo det for fruen, men I sin da jeg kjørte motorsykkel ble batteriet tatt ut om høsten og pakket inn i et par plastposer og deretter oppbevart i fryseren til våren. Dette var før jeg flyttet ut fra barndomshjemmet da ?? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Da, ble det litt lading etter vinteren. Tar ett og ett batteri nå så de er toppet opp før alt kobles på igjen og et solcellepanel kan sørge for vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.