Maika Startet 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2020 Jeg skal vinterkonservere motoren, og tenkte å følge denne: https://www.watski.no/world/guide-vedlikehold-motor-motorkonservering Punkt 2 er "Sprut inn motorkonserveringsolje", men hvor skal motorkonserveringsoljen sprutes inn? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 sprutes inn i forgasser mens motor går, helt til den stopper av seg selv. drener forgasser for bensin. Er slik jeg gjør det :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Maika Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Men hvor er luftinntaket til forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Altså hva er forgasseren, og hvor på den skal jeg sprute? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Under plastikkdekselet som er under startsnoren, kan det se ut som. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Jeg gjør som følger: Ferskvannkjør motoren i 10-15min dersom den brukes i saltvann. Koble av bensinslangen mens motoren går, da tømmer forgasser/flottørkammer seg for bensin, og motoren stopper når det er tomt. Skru ut pluggene, og ha konserverikgsolje i sylindrene, dra rund forsiktig noen ganger, sett pluggene på plass. (Ser ut til at du bør bytte pluggene til våren) Da er motoren klar for vinteren. Husk å oppbevar motoren stående, den bør ikke legges ned da vann kan bli stående i toppen og korrodere/irre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 For egen del har (også) jeg på slike motorer skrudd ut tennpluggene, sprøytet inn og dratt et par ganger i snora. På andre/større motorer har det vært en nippel man kan skru boksen med Foggingoil til og sprute inn til motoren kveles. På min fire-takter sprøytet i år mekaniker Foggingoil i sylindrene ved å skru ut tennpluggene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Maika Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 (redigert) bellen skrev for 2 timer siden: Under plastikkdekselet som er under startsnoren, kan det se ut som. Det så sånn ut ja, så jeg gjorde det startet igjen, kuttet bensintilførselen og sprayet da motoren var på vei til å gi seg. Takker:) LuckyFalls skrev for 1 time siden: Jeg gjør som følger: Ferskvannkjør motoren i 10-15min dersom den brukes i saltvann. Koble av bensinslangen mens motoren går, da tømmer forgasser/flottørkammer seg for bensin, og motoren stopper når det er tomt. Skru ut pluggene, og ha konserverikgsolje i sylindrene, dra rund forsiktig noen ganger, sett pluggene på plass. (Ser ut til at du bør bytte pluggene til våren) Da er motoren klar for vinteren. Husk å oppbevar motoren stående, den bør ikke legges ned da vann kan bli stående i toppen og korrodere/irre. Skrudde ut pluggene og sprayet inn der også. Takk for tips! Burde jeg bytte plugger siden de er rustene i gjengene, og ergo nok er noen år gamle? Det er tre år siden jeg kjøpte den fra en forhandler, og usikker på om de hadde byttet plugger da, så det skader vel i hvert fall ikke. (Den trenger noen drag i snora for å starte, men går deretter så det suser.) Redigert 14.Oktober.2020 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Elektrodene på pluggene såg no veldig greie ut. Ser ut som det har vært mye fuktighet under motorlokket. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Den henger bak på båten hele sommersesongen, og det slår bølger når vi seiler i mye sjø, så det kan nok være noe av forklaringen til rusten der. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Jeg ville ha brukt en boks med CRC 6-66 og sprayet over hele motoren under lokket for da får du en beskyttende hinne! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jerognal Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Rustne plugger er ikke noe å ha. Plutselig kortslutter de. Kast de og kjøp nye. Kjøper alltid på ebay fra england. Orginale NGK er latterlig billig der borte, selv om 2 plugger ikke knekker budsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Mouche skrev for 19 timer siden: Jeg ville ha brukt en boks med CRC 6-66 og sprayet over hele motoren under lokket for da får du en beskyttende hinne! Takk for tips, utført! jerognal skrev for 18 timer siden: Rustne plugger er ikke noe å ha. Plutselig kortslutter de. Kast de og kjøp nye. Kjøper alltid på ebay fra england. Orginale NGK er latterlig billig der borte, selv om 2 plugger ikke knekker budsjettet. Takk for tips!. Tenker jeg kjøper nye ja, så kan de gamle legges i reserveskuffen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.