Jump to content

Ang varmgang VP MD17 ferskvannskjølt

cheetah

Recommended Posts

Sjekk blandebendet (ta av slangen med bøy til høyre i bildet og blås i den f.eks) for motstand. Mye rust inni her hindrer motoren i å kvitte seg med sjøvannet. Om dette er OK bør en runde Systemrens på både sjøvannsiden og ferskvannsiden være neste trinn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har en VP 2003 på den ene båten, altså gammel men hakket nyere enn MD 17. Den hadde ganske mange problemer med varmgang, men feilene ble lokalisert til rust og tilstopping inne i eksosbend og tilstopping av kanaler inne i termostathuset. Altså reparasjon til kroner 0.- , bare rensing, men det gikk med en del arbeidstimer for å finne ut av det. Vet ikke hvordan dette stiller seg for MD 17 men VP 2003 er også kjent for tette varmevekslere og da kan det vel fort gå med noen kroner.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Har visst ikke vært termostat tidligere fordi dette hadde vært problemer ang at motoren ikke ble varm nok og sånn ble det oppdaget at termostaten manglet. Ble satt i en termostat og da ble det varmgang etter ca 3 timer og så det ved at motoren var tydelig varm og damp kom ut av ekspansjonstanken. Ser ut som det kommer godt med vann ut eksosen men kanskje ikke godt nok. Ser ut som det flyter rustflak i sjøen så noe må ha løsnet. Legger med bilde og er streket rundt flakene.

F08ADD2C-0270-4134-A530-FAE08DA3ECCF.jpeg

cheetah skrev for 2 timer siden:

Det er original ferskvannskjøling.

OK! Da må du regne med at den har hatt kjøleproblemer lenge, man kjører ikke uten termostat uten at det er en god grunn til det. Ut fra bildet med rustflak etc tipper jeg at enten er varmeveksler full av gørr eller blandebendet er rustent. Hvor ille det er ser du ikke før du åpner. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
On 10/15/2020 at 11:24 AM, cheetah said:

Hva er prisen på et nytt sånt blandebend sånn ca? Så på et YouTube Klipp at et sånt ble skiftet ut pga mye rustskader.

Det er vel ikke alltid man klarer å skaffe originale deler til en såpass gammel motor. Både eksosbend og eventuelt varmeveksler lar seg vel skaffe uorginalt og til litt forskjellige priser. 

On 10/15/2020 at 11:48 AM, index said:

Men feilsøking først!

Det er jeg enig i. Når min 2003 kokte så var jeg sikker på at det ville koste mange tusen og jeg oppdaget også at det var en del deler som ikke kunne skaffes. Når jeg imidlertid fikk skrudd det hele fra hverandre og renset opp, så var den i orden og siden har den fungert helt ok. (2 år siden nå.)

cheetah skrev 24 minutter siden:

Tempen føk opp til 100 grader og damp ut av ekspansjonstanken etter bare 10min kjøring med belasting.

Jeg ville nok ha ansett denne motoren som vrak inntil det motsatte er bevist. Den er tross alt gammel og begynner å bli ukurant, og rep kost kan fort overstige motorens verdi. Samt at deletilgangen begynner å bli dårlig. Men om du betaler tilsvarende båtens verdi uten motor kan det jo bli et hobbyprosjekt om du ønsker det. Regn med at motoren må ut for en overhaling evt bytte til en annen tilsvarende. Om det blir enklere er det i så fall en bonus. 

Er du derimot ute etter en båt å bruke med en gang, ville jeg heller ha lett videre. 

cheetah skrev On 15.10.2020 at 8.31:

Det er original ferskvannskjøling.

cheetah skrev 30 minutter siden:

Men han må sikkert ha trodd at det er ettermontert ferskvannskjøling eller noe..

jeg tror også det er en ettermontert........

original satt boltet på siden av eksosmanifold

men de var kanskje tvinget til å flytte den pga plassmangel !

(de solgte veldig lite 17 / 11 motorer med original ferskvannskjøling på den tiden

de aller fleste kompletterte etterpå )

det absolutt første jeg skulle gjort er att forsikre meg om att det er en varmveksler til en 17-motor og ikke den mindre varmevakslern til 11-motoren !

sen skulle jeg prøvt det Indeks anbefaler.....systemrens.

og i samme slengen montert på ett filter på ferskvannssiden, så att du fanger opp

alle løse rustflager.

image.jpeg.c245d4b2e2ac61bd7172ae5fab54bb81.jpeghttps://www.martec.se/filter/rensfilter/rensfilter.html

funker det ikke med systemrens, da gjenstår å ta ut sylindrer og rense mekanisk.

på en sånn motor er det lettere enn man tror.

hver sylinder har sitt eget topplokk.

du finner masse reservedeler fortsatt til disse motorer

https://mkmarin.se/produkter/volvo-penta/304

https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_penta_yanmar_motorer_och_reservdelar/77397076

Komplett motor med ferskvannskjøling...10 000kr

https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_penta_md17/92375992

S/Y Gunga Din

• 3 uker senere...
cheetah skrev On 19.10.2020 at 11.57:

Fylte på kjølevann i vanntanken og forsvant raskt ned vannmengden til min i tanken. Hva kan årsaken være til det?

Det går nok på en del mer kjølevæske enn det som er plass til i ekspansjonstanken. Ser for øvrig at denne er montert ved termostaten, vurderte også det på min MD17, siden ekspansjonstanken var lavere enn motorens høyeste punkt. Da forsvinner litt av vitsen med en slik tank. Hadde Martec på min. 

Og over til problemet ditt: Jeg hadde helt identisk problem med min motor, og det som fungerte for meg var å stake opp kjølekanalene ved dreneringsventilene til sylinderne. Det vil si at jeg skrudde disse ut og staket i mens jeg spylte ferskvann gjennom motoren.. Det var mye rust som kom ut! Etter mye om og men fant jeg ut at det enkleste var å sette motoren tilbake til original saltvannskjøling. Anbefalingen i manualen er at motoren skal startes MINIMUM hver 14. dag. Siden dette ble en vellykket sommersesong har båten gått mye gjennom hele sommeren. Jeg var redd for at vannet kom til å være rustbrunt hver gang ved oppstart, men det har ikke vært tilfellet! Det har ikke vært ille i det hele tatt. Gjenrustede kjølekanaler er vel heller et bevis på dårlig vinterkonservering og lite bruk i sommersesongen...

Siden varmgang har vært et problem, lot jeg T-stykket til eksosmanifoilen være blanket igjen frem til termostaten, slik som den var når den var ferskvannskjølt. Jeg fjernet også termostaten, og på denne måten sikret jeg mest mulig sirkulasjon gjennom motoren. Man kjenner veldig godt under gange hvor eventuelle varmepunkter oppstår. Jeg kunne selvfølgelig montert en 60-graders termostat (saltvannstypen) for å la motoren få så riktig driftstemperatur som mulig. Men min konklusjon på en motor som har vært neglisjert i et uant antall år, er at det bedre med god kjøling og driftstemperatur på rundt 40 grader, enn sporadisk koking og overoppheting av motoren.

Jeg har også fulgt manualen på anbefalt økonomisk gange (500RPM under MAX RPM), og det virker som om motoren trives best på det turtallet. Man har det uansett ikke travelt i en Nidelv 24, og den lille knopen jeg tjener ved å "pushe" motoren opp mot den øvre delen av turtallsmåleren, kan jeg heller spare, så den gamle sliteren får seg noen gode år til. :) 

Jeg har vurdert å montere på ferskvannskjølingen igjen, men tror heller jeg blir å lage til et T-stykke med kuleventil på sjøvannsinntaket sånn at jeg kan spyle gjennom motoren med ferskvann hvis det skulle bli lenge mellom hver gang, eller til vinterkonserveringen.

Det kan også nevnes at jeg fjernet den  mekaniske drivstoffødepumpen etter at jeg hadde prøvd med to nye, originale VP-pumper som begge lakk gjennom "sladrehullet". Brukte 12V-kretsen til Martecen og en biltema-pumpe til 1/10 av prisen på den originale VP-pumpen. Da ble jeg også kvitt diesellukten i båten. Jeg har kjøpt en ekstra pumpe i tilfelle den skulle streike, men etter årets sesong er det ingenting som tyder på det :)

Redigert av L-P (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...