
L-P
cheetah skrev On 19.10.2020 at 11.57:Fylte på kjølevann i vanntanken og forsvant raskt ned vannmengden til min i tanken. Hva kan årsaken være til det?
Det går nok på en del mer kjølevæske enn det som er plass til i ekspansjonstanken. Ser for øvrig at denne er montert ved termostaten, vurderte også det på min MD17, siden ekspansjonstanken var lavere enn motorens høyeste punkt. Da forsvinner litt av vitsen med en slik tank. Hadde Martec på min.
Og over til problemet ditt: Jeg hadde helt identisk problem med min motor, og det som fungerte for meg var å stake opp kjølekanalene ved dreneringsventilene til sylinderne. Det vil si at jeg skrudde disse ut og staket i mens jeg spylte ferskvann gjennom motoren.. Det var mye rust som kom ut! Etter mye om og men fant jeg ut at det enkleste var å sette motoren tilbake til original saltvannskjøling. Anbefalingen i manualen er at motoren skal startes MINIMUM hver 14. dag. Siden dette ble en vellykket sommersesong har båten gått mye gjennom hele sommeren. Jeg var redd for at vannet kom til å være rustbrunt hver gang ved oppstart, men det har ikke vært tilfellet! Det har ikke vært ille i det hele tatt. Gjenrustede kjølekanaler er vel heller et bevis på dårlig vinterkonservering og lite bruk i sommersesongen...
Siden varmgang har vært et problem, lot jeg T-stykket til eksosmanifoilen være blanket igjen frem til termostaten, slik som den var når den var ferskvannskjølt. Jeg fjernet også termostaten, og på denne måten sikret jeg mest mulig sirkulasjon gjennom motoren. Man kjenner veldig godt under gange hvor eventuelle varmepunkter oppstår. Jeg kunne selvfølgelig montert en 60-graders termostat (saltvannstypen) for å la motoren få så riktig driftstemperatur som mulig. Men min konklusjon på en motor som har vært neglisjert i et uant antall år, er at det bedre med god kjøling og driftstemperatur på rundt 40 grader, enn sporadisk koking og overoppheting av motoren.
Jeg har også fulgt manualen på anbefalt økonomisk gange (500RPM under MAX RPM), og det virker som om motoren trives best på det turtallet. Man har det uansett ikke travelt i en Nidelv 24, og den lille knopen jeg tjener ved å "pushe" motoren opp mot den øvre delen av turtallsmåleren, kan jeg heller spare, så den gamle sliteren får seg noen gode år til. :)
Jeg har vurdert å montere på ferskvannskjølingen igjen, men tror heller jeg blir å lage til et T-stykke med kuleventil på sjøvannsinntaket sånn at jeg kan spyle gjennom motoren med ferskvann hvis det skulle bli lenge mellom hver gang, eller til vinterkonserveringen.
Det kan også nevnes at jeg fjernet den mekaniske drivstoffødepumpen etter at jeg hadde prøvd med to nye, originale VP-pumper som begge lakk gjennom "sladrehullet". Brukte 12V-kretsen til Martecen og en biltema-pumpe til 1/10 av prisen på den originale VP-pumpen. Da ble jeg også kvitt diesellukten i båten. Jeg har kjøpt en ekstra pumpe i tilfelle den skulle streike, men etter årets sesong er det ingenting som tyder på det :)