Jump to content

mercruiser 140, null kompresjon på syl. 3, kjølevann forsvinner og overtrykk i motor...

kjellboe

Recommended Posts

Da er vi i gang med flere motor problemer

Jeg har målt kompresjon i dag.

Syl 1 = 9 bar

Syl 2 = 6 bar

Syl 3 = 0 bar

Syl 4 = 8 bar

Kjølevæska bobler litt og blir borte.

Jeg har også tatt av ventildekslet og sjekket at ventilene beveger seg (med støtstenger og vippearmer)

Og det er pulserende overtrykk i oljeåndinga.

Så er det store spørsmålet er om dette kan være bare topp pakning, eller om det er honing og stempelringer som gjelder?

Motoren er en mercruiser 140.

Mvh

Kjell

Beste verktøy er ein sylinderlekkasje-tester.   (Og kompressor) 

Med slik sender du feks 10bar trykkluft ned i sylinder, og kan lese av beholdt trykk, dette gir ein indikasjon på lekkasje. 

Sjekk ein og ein sylinder med stengte ventiler, og så lytter du kor lufta sig ut.   Er det gjennomslag så får du sus frå feks peilepinnerøret. 

Eg har ikkje data på motoren din, men trur at du ved vanlig kompressjonsmåling burde hatt 20-30 bar. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

kjellboe skrev for 9 timer siden:

Jeg hadde et vagt håp om topp pakning, men den ryker kanskje ikke mot oljekanaler?...

Det hjelper lite å sitte og håpe:wink:. Få av toppen, så får du fasiten. Det kan jo være toppakning, men det er sjelden det gir null i kompresjon. Ikke begynn å kjøpe deler før du har feilsøkt, du vet ikke hva som skal til før feilen er funnet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Da ha jeg byttet topp til en ny en ?

Så da har jeg komp på 8,5 9,5 8,5 og 8,5.

Problemet nå er at når jeg ligger på fullt pådrag gjør den 21 knop en liten stund, så synker turtallet på motoren så jeg ender rundt 10 knop...

Går jeg da ned på tomgang noen minutter så går den fint en liten stund igjenn...

Bensinpumpa er ny, og det er montert 6mm bensinrør fra tank til bensinfilter rett ved pumpa. Røret er 3m langt.

Noen som har en ide?

I tillegg til avlufting tank og bensintilførsel generelt ville jeg sjekket trykk fra bensinpumpe og flottørnivå i forgasser(e).

Et siste halmstrå er å sjekke at choke fungerer som den skal...

Bensintrykkmåler får du billig på biltema:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/drivstofftrykkmaler/drivstofftrykkmaler-2000016980

red

Hvilken forgasser har du?

Satte du den i grunninnstilling etter overhaling?

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Jeg tok av tanklokket for og utelukke utluftinga fra tanken uten at det hjalp.

Det er nytt 6mm rør fra tank til pumpe (3m langt) (det vel er mindre motstand og suge bensinen igjennom rør enn slange.)

Bensinpumpa er også ny, den ser lik ut, men om den egentlig er til en bil vet jeg ikke.

De fleste amerikanske bilmotorer er jo 6 eller 8 syl, så den bør jo levere mer enn nok.

Jeg har ikke sjekket bensintrykk enda da jeg har rør fra pumpe til forgasser, men kjøpte en bensintrykkmåler på biltema for et par dager siden.

Kan også nevne at toppen er ny, men ventilstilling bør vel ikke ha noe med dette og gjøre.

Så nå begynner jeg og mistenke forgasseren igjenn.

Det er en Rochester 2 jet. Denne har jeg plukket ned og "overhalt"

Det var plenty med tette kanaler og kuler som satt fast inni der, så det kan jo hende at denne bør plukkes opp igjenn...

Jeg har ikke funnet grunnstilling for gasseren, men skrudde tomgangsskruene 3/4 omdreining ut som de var når jeg kjøpte båten.

Redigert av kjellboe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...