kjellboe Startet 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2020 Da er vi i gang med flere motor problemer Jeg har målt kompresjon i dag. Syl 1 = 9 bar Syl 2 = 6 bar Syl 3 = 0 bar Syl 4 = 8 bar Kjølevæska bobler litt og blir borte. Jeg har også tatt av ventildekslet og sjekket at ventilene beveger seg (med støtstenger og vippearmer) Og det er pulserende overtrykk i oljeåndinga. Så er det store spørsmålet er om dette kan være bare topp pakning, eller om det er honing og stempelringer som gjelder? Motoren er en mercruiser 140. Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Beste verktøy er ein sylinderlekkasje-tester. (Og kompressor) Med slik sender du feks 10bar trykkluft ned i sylinder, og kan lese av beholdt trykk, dette gir ein indikasjon på lekkasje. Sjekk ein og ein sylinder med stengte ventiler, og så lytter du kor lufta sig ut. Er det gjennomslag så får du sus frå feks peilepinnerøret. Eg har ikkje data på motoren din, men trur at du ved vanlig kompressjonsmåling burde hatt 20-30 bar. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Mercruiser 140 er vel en bensinmotor, da snakker vi mer om 6-9 bar. Men med 0 bar er det nok mer enn honing og stempelringer som skal til. Tipper sprekk i sylinder eller topp f.eks. Åpne opp og se. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjellboe Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Er bensin ja. Sprekk i sylinder hørtes ikke noe festlig ut. Jeg hadde et vagt håp om topp pakning, men den ryker kanskje ikke mot oljekanaler?... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Jo, det kan den vel gjøre. Det går olje- og vannkanaler til topplokket. Plukk av toppen og ta en titt. Trenger du å overhale toppen, sjekk Sarpsborg Motorverksted. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 kjellboe skrev for 9 timer siden: Jeg hadde et vagt håp om topp pakning, men den ryker kanskje ikke mot oljekanaler?... Det hjelper lite å sitte og håpe. Få av toppen, så får du fasiten. Det kan jo være toppakning, men det er sjelden det gir null i kompresjon. Ikke begynn å kjøpe deler før du har feilsøkt, du vet ikke hva som skal til før feilen er funnet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Opps ja som det er avdekka så tenkte eg dieselmaskin... Men fortsatt samme anbefaling. Ta sylinderlekkasjetest. Eg åpnar knapt ein motor utan å gjere det først. På bensinmotor er det jo jysla enkelt då man har tennplugghål så ein slepp laga adapter for å setja trykk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kjellboe Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Har biltema et adapter til og sette trykk på sylinder med? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Her har du en. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Du trenger vel ikke lekkasjetester for å finne ut om du har lekkasje når kompresjonen er null. Og en annen sylinder er litt over halvparten av hva den burde være. Bortkasta kalorier. Du vil se feilen med det samme du tar av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Vås. Ikkje om, men kor ! Kjapp test og kanskje du veit om veiven må ned eller om jobben kan gjerast på labbane. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kjellboe Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Jeg ender nok med og ta av toppen i båten først ja, det jeg vel er spent på er om sylinderveggen er brukbar og om det er hull i stempelet... Mulig jeg få gjort det til uka ?? Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Da er toppen av, og det var ikke så rart den ikke bygde trykk da det hadde gått av en bit på den ene ventilen.... Men blokka ser hvertfall strøken ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Den var grei. Vanlig ventiloverhaling og litt omsorg hist og pist, så er den nok grei. Sjekk for riper eller polerte sylindervegger. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 3.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2020 Da ha jeg byttet topp til en ny en ? Så da har jeg komp på 8,5 9,5 8,5 og 8,5. Problemet nå er at når jeg ligger på fullt pådrag gjør den 21 knop en liten stund, så synker turtallet på motoren så jeg ender rundt 10 knop... Går jeg da ned på tomgang noen minutter så går den fint en liten stund igjenn... Bensinpumpa er ny, og det er montert 6mm bensinrør fra tank til bensinfilter rett ved pumpa. Røret er 3m langt. Noen som har en ide? Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 3.November.2020 Link til dette innlegget Svart 3.November.2020 Hvordan er tempen? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
kjellboe Svart 3.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2020 Den ligger javnt på 75 grader. Byttet akkurat varmeveksler da den røk... Har pakket om / overhalt forgasseren da den var grodd igjenn, kan justering av gasseren ha noe og si? Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 3.November.2020 Link til dette innlegget Svart 3.November.2020 Mulig. Hvor lenge ca kan du ligge i høy fart før turtallet synker? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
kjellboe Svart 3.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2020 Ikke lenge, to tre minutter maks... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Da tyder det på feil med bensintilførselen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Enig. Sjekk spesielt at det ikke er noe som tetter rør eller lufting på tank. Kan, av mange muligheter, virke som om motoren ikke får mat. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 (redigert) I tillegg til avlufting tank og bensintilførsel generelt ville jeg sjekket trykk fra bensinpumpe og flottørnivå i forgasser(e). Et siste halmstrå er å sjekke at choke fungerer som den skal... Bensintrykkmåler får du billig på biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/drivstofftrykkmaler/drivstofftrykkmaler-2000016980 red Hvilken forgasser har du? Satte du den i grunninnstilling etter overhaling? Redigert 4.November.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
kjellboe Svart 4.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 (redigert) Jeg tok av tanklokket for og utelukke utluftinga fra tanken uten at det hjalp. Det er nytt 6mm rør fra tank til pumpe (3m langt) (det vel er mindre motstand og suge bensinen igjennom rør enn slange.) Bensinpumpa er også ny, den ser lik ut, men om den egentlig er til en bil vet jeg ikke. De fleste amerikanske bilmotorer er jo 6 eller 8 syl, så den bør jo levere mer enn nok. Jeg har ikke sjekket bensintrykk enda da jeg har rør fra pumpe til forgasser, men kjøpte en bensintrykkmåler på biltema for et par dager siden. Kan også nevne at toppen er ny, men ventilstilling bør vel ikke ha noe med dette og gjøre. Så nå begynner jeg og mistenke forgasseren igjenn. Det er en Rochester 2 jet. Denne har jeg plukket ned og "overhalt" Det var plenty med tette kanaler og kuler som satt fast inni der, så det kan jo hende at denne bør plukkes opp igjenn... Jeg har ikke funnet grunnstilling for gasseren, men skrudde tomgangsskruene 3/4 omdreining ut som de var når jeg kjøpte båten. Redigert 4.November.2020 av kjellboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Er det 6mm innvendig mål på rør? Det skal brukes 10mm utvendig slange/rør. Mulig noe av problemet ligger med litt trang tilførsel. Mvh cmb Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Vanlig for mange amerikanere 5/8 slange, samme utv. Tynnveggede rør. Det blir snaue 10 mm. Til sammenligning er diesel returrør på Huldas 160 hk motor 1/4 inch. Og der er ikke dieselen brukt til kjøling. Det du må gjøre er å måle bensintrykket når motoren dør. En annen sak er om motoren kjører greit på 1/4 fart, 1/2 fart osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.