Hulda Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Om det er skitt i vannkappen, så hjelper det ikke. Nå vet jeg ikke om denne toppen var overhalt eller fabrikkny. Sprekk mellom ventiler har som regel årsak i overoppheting. Min, og tidligere GM diesler, hadde denne sykdommen. GM tok ut for mye energi av motorene relatert til kjølekapasiteten. Dette ble fikset med større vannpumpe og større kjølekanaler. Hulda tar ut maks 50 % av bilmotorens max. Da går det greit. Som et eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 9.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 (redigert) Denne toppen var ny, så her burde det ikke være problemer med tette kanaler... Ser heller ikke antydning til sprekk mellom ventilene.. Det er heller ikke registerkjede på denne da det er drev mellom kam og veiv, så det er ikke stor risiko for slitasje feil der... Utrolig merkelig om den greier og overopphete på en sylinder synes jeg... Redigert 9.November.2020 av kjellboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Når jeg forstørrer opp så mye som mulig på mobilen, ser jeg at hva jeg trodde var sprekker, er støpekanter. Utfresingen i toppen til eksossetet ser litt lurvete ut. Det virker som om innsugsventilen ikke har tettet hele veien rundt. Og det kan se ut som det er gjennomslag mellom sylindrene. Har du sjekket planheten på blokken? Jeg ville tatt toppen til Sarpsborg Motorverksted. Det er annerledes å kunne ha delen foran seg enn å diagnostisere via fotografier. Sarp. kjenner toleransene og kan måle toppen. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 9.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Jeg har snakket med sarpsborg motorverksted i dag, skulle ha 1600 for og frese og sette inn nytt sete og og slipe den nye ventilen. Tror da det var pluss selve ventilen. Men det blir fort mye penger på en gammel båt... Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 14.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2020 Nå har jeg satt inn en ny ventil i den gamle toppen, slipt ventilene og fått morroa i sammen igjen. Monterte større rør til tanken, og da går den jevnt og fint på fullt pådrag... Når jeg legger meg ned på tomgang så går det ca 10 min også stiger temperaturen opp mot 100 grader, men går ned til 75 om jeg gir litt gass 30 sek... Men det er vel vannpumpa som må gjøres noe med antar jeg... Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 15.November.2020 Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 Litt synsing fra min side og ser det er nevnt tidligere av flere men mistenker at motoren går for magert eller med feil tenningstidspunkt eller begge deler. Men sjekk kjølesystemet først så du vet at det er i orden, en god runde med systemrens kanskje? Toppen din er ren og fin så det er ikke der problemet er, om det er kjølesystemet som er kilden til høy temperatur. En riktig justert motor skal normalt ikke øke temperaturen på lave turtall. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.November.2020 Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 Det er ikke unaturlig at temperaturen går opp om man går raskt fra belastning til tomgang. Da er det mye energi til overs. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjellboe Svart 15.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 Ser jeg skrev vannpumpa, mente impelleren... Tipper det er for dårlig gjennomstrømning i varmeveksleren? Men jeg skulle gjerne hatt boka / innstillings info for rochester fogasser på 140 hk motoren er bare mercarb i den boka jeg fant... Antar at tenning og momenter er likt? Noen som har bok? Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 15.November.2020 Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 Det jo mercruiser du har, da er det masse informasjon om den motoren på nettet bare til å leite litt. https://www.perfprotech.com/mercury-marine-parts-catalog/searchserial Der finner du alt av infor om motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.