Jump to content

mercruiser 140, null kompresjon på syl. 3, kjølevann forsvinner og overtrykk i motor...

kjellboe

Recommended Posts

Om det er skitt i vannkappen, så hjelper det ikke. Nå vet jeg ikke om denne toppen var overhalt eller fabrikkny. Sprekk mellom ventiler har som regel årsak i overoppheting. Min, og tidligere GM diesler, hadde denne sykdommen. GM tok ut for mye energi av motorene relatert til kjølekapasiteten. Dette ble fikset med større vannpumpe og større kjølekanaler. Hulda tar ut maks 50 % av bilmotorens max. Da går det greit. Som et eksempel.

Denne toppen var ny, så her burde det ikke være problemer med tette kanaler...

Ser heller ikke antydning til sprekk mellom ventilene..

Det er heller ikke registerkjede på denne da det er drev mellom kam og veiv, så det er ikke stor risiko for slitasje feil der... 

Utrolig merkelig om den greier og overopphete på en sylinder synes jeg...

20201109_115916.jpg

Redigert av kjellboe (see edit history)

Når jeg forstørrer opp så mye som mulig på mobilen, ser jeg at hva jeg trodde var sprekker, er støpekanter. Utfresingen i toppen til eksossetet ser litt lurvete ut. Det virker som om innsugsventilen ikke har tettet hele veien rundt. Og det kan se ut som det er gjennomslag mellom sylindrene. Har du sjekket planheten på blokken? Jeg ville tatt toppen til Sarpsborg Motorverksted. Det er annerledes å kunne ha delen foran seg enn å diagnostisere via fotografier. Sarp. kjenner toleransene og kan måle toppen.

Nå har jeg satt inn en ny ventil i den gamle toppen, slipt  ventilene og fått morroa i sammen igjen.

Monterte større rør til tanken, og da går den jevnt og fint på fullt pådrag...

Når jeg legger meg ned på tomgang så går det ca 10 min også stiger temperaturen opp mot 100 grader, men går ned til 75 om jeg gir litt gass 30 sek...

Men det er vel vannpumpa som må gjøres noe med antar jeg...

Litt synsing fra min side og ser det er nevnt tidligere av flere men mistenker at motoren går for magert eller med feil tenningstidspunkt eller begge deler. Men sjekk kjølesystemet først så du vet at det er i orden, en god runde med systemrens kanskje? Toppen din er ren og fin så det er ikke der problemet er, om det er kjølesystemet som er kilden til høy temperatur. En riktig justert motor skal  normalt ikke øke temperaturen på lave turtall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...