cmb Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Ja, helt riktig Hulda. Ble litt uklart når jeg blandet slange og rør. 10mm rør med minimum 8mm innvendig mål er anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 4.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Motoren går fint på lavere hastigheter. Jeg stusset litt på at røret fra pumpa til gasseren er så mye tykkere enn den fra tanken... Jeg satte på elektrisk pumpe før den mekaniske i går for og se om det hjalp med litt hjelp, men det ble ikke noe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Jo, jo :-) Jeg har til og med vært borti at forgasserens flotørnål tettet for tidlig. Da gikk motoren som en kokke noen sekunder/minutter. Så konket den. Vente litt, starte opp, gikk som en klokke noen sekunder/minutter, så konket den. Fikk satt korrekt avstand, problemet løst. Andre ganger var det forgassere som rant over, kontinuerlig. Lekk flotørventil. På de fleste forgassere er det en vippearm, slik at flotørnålen blir påvirket av 'kraft ganger arm'. Armen hadde blitt bøyd, feil flotørkammernivå. Jeg har til og med vært borte i lekk flotør. Det skvalpet inni der når vi skaket på flotøren. Jeg har vært borti at armen har blitt montert opp/ned, sikkert meg selv som gjorde det. Det er flere enn en mulighet som kan avstedkomme beskrevne oppførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 kjellboe skrev 2 minutter siden: Motoren går fint på lavere hastigheter. Jeg stusset litt på at røret fra pumpa til gasseren er så mye tykkere enn den fra tanken... Jeg satte på elektrisk pumpe før den mekaniske i går for og se om det hjalp med litt hjelp, men det ble ikke noe bedre. Ekstra pumpe må du ikke bruke. Trykket blir helt feil når du bruker 'booster pump'. Egentlig bør vel røret fra tank til pumpe heller ha større innvendig dia enn omvendt. Nå, dette med lavere hastigheter, stjerneeksempel på det jeg skrev for et par innlegg siden. Der jeg anbefaler å måle besintrykket mellom pumpe og motor når motoren tar kvelden. 'Motoren får ikke nok mat'. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 4.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Jeg får montere større rør til tanken og teste igjen så får vi se ?? Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 4.November.2020 Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 Om motoren gikk fint tidligere, så tviler jeg på at det er rørdimensjonen som er problemet. Hadde samme problem med at turtallet droppet etter tid med fullgass. Løsningen i vårt tilfelle var å bytte bensinpumpe til en annen som leverte flere liter pr. Minutt. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 4.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2020 (redigert) Denne båten er fra et dødsbo, så jeg vet ikke hvordan den har fungert før jeg kjøpte den. Så jeg famler i blinde sånn sett... Og det er en del rare løsninger her ?? Redigert 4.November.2020 av kjellboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Byttet til 5/8 rør i går, og tenkte meg ut og prøvekjøre. Starter båten på hengeren på rampa da det er ekstremt mye vann nå, men den ville ikke gå ordentlig.... Minnet igrunn mye om starten på tråden... Dro hjem og sjekket og har ikke komp på syl 3 igjenn..... Har tatt av toppen nå, og ventilsetet på eksosventilen har løsnet.... Hvordan er det mulig? Virker jo som om det er noe med syl 3 som er selvdestruktivt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Det kan vel hende at du har feil i leamikken slik at stempelet klapper til ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Jeg funderte litt på og sjekke kam kjede, kan jo være at kjede er strekt eller tennene ille slitt.... Jeg kan ikke skjønne at ventilsete skal kunne dette ut slik, men får det seg et slag kan det jo kanskje skje... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Det er nokså symptomatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Antagelig så har ringen ikke stått nok fast. Var det gjort noe med den i sammenheng med det andre problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 (redigert) Ja, nå ser jeg! Liten skjerm. Denslags skjer kun ved overoppheting (sjelden), dårlig utført jobb med montering av sete (mest sannsynlig). Eller kombinasjon av disse. Jeg har selv aldri opplevd at et ventilsete rett og slett har ramlet ut. Kan i hvertfall ikke huske det. Redigert 8.November.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Dette er en annen topp som en hadde kjøpt ny, men ikke brukt. Tenkte jo at da var jeg sikker på at jeg hadde en bra topp... Jeg får demontere og se om den kan presses inn igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Setet presses inn så det får en krympepasning. Deretter freses setet slik at det stemmer med ventilhatten og liniert med fóringen. Er hullet i topplokket for romt til å gi setet rett krymp/forspenning, er du tilbake der du startet. Ta en telefon til Sarpsborg Motorverksted. De vet alkurat hva og hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Dette er vel reklamasjon? ta kontakt med selger... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
kjellboe Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Funderte på det, men er sjeldent så lett når den er kjøpt privat... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Er det sprekke i toppen mellom ventilene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 bellen skrev for 8 timer siden: Er det sprekke i toppen mellom ventilene? Bra observert! Når jeg ser forstørret med min aldrende Samsung, mener jeg å kunne se to sprekker. Understreker 'mener å kunne se'. Da har du forklaringen på 'hvorfor'. Toppen er i såfall vrak. Pengene tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Hulda skrev 21 minutter siden: Bra observert! Når jeg ser forstørret med min aldrende Samsung, mener jeg å kunne se to sprekker. Understreker 'mener å kunne se'. Da har du forklaringen på 'hvorfor'. Toppen er i såfall vrak. Pengene tilbake. Jeg er litt usikker på om det er vits i å reklamere. For meg ser det ut som det har vært meget varmt der og rett og slett smeltet. Det kan skje om motoren går for magert, da kan det utvikle seg en enorm varme i forbrenningskammeret. Og ut fra symptomene her, så høres det ut som at motoren har fått for lite bensin. Det kan også se ut som ventilen på den første toppen også har vært utsatt for veldig høy varme. Så jeg tror at det er underliggende problemer her som må fikses før ny topp blir prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Om dere også kiker godt på den gamle toppen, så er jo hele ventilen smeltet. Også selve forbrenningskammeret har smeltegroper, og det har også forbrenningskammeret på den nye toppen. Se også på pluggen på den gamle toppen, pluggen på sylinder tre er mye blankere enn dei andre pluggene, så her er det noe alvorlig galt med bensintilførselen. Setter du på ny topp igjen nå, så er den deffekt igjen innen et kvarter kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Svelger argumentasjonen med hud og hår @bellen. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 9.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Mener du at forgasseren ikke gir likt med bensin i dysene? Eller tror du vi snakker om ventilåpning på innsugsventilen (kammen)? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Siden du sier at motoren slakker seg ned, så tror jeg motoren får for lite bensin. Det er meget skadelig og destruktivt for motoren å kjøre med for lite bensintilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Det høres rart ut at en sylinder går mager på forgasser motor å dem andre er friske . Er det mulig .hvis en kjølevanns kanal et tett for den sylinderen i blokken da... bare en tanke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.