Jump to content

mercruiser 140, null kompresjon på syl. 3, kjølevann forsvinner og overtrykk i motor...

kjellboe

Recommended Posts

Jo, jo :-)

Jeg har til og med vært borti at forgasserens flotørnål tettet for tidlig. Da gikk motoren som en kokke noen sekunder/minutter. Så konket den. Vente litt, starte opp, gikk som en klokke noen sekunder/minutter, så konket den. Fikk satt korrekt avstand, problemet løst. Andre ganger var det forgassere som rant over, kontinuerlig. Lekk flotørventil. På de fleste forgassere er det en vippearm, slik at flotørnålen blir påvirket av 'kraft ganger arm'. Armen hadde blitt bøyd, feil flotørkammernivå. Jeg har til og med vært borte i lekk flotør. Det skvalpet inni der når vi skaket på flotøren. Jeg har vært borti at armen har blitt montert opp/ned, sikkert meg selv som gjorde det.

Det er flere enn en mulighet som kan avstedkomme beskrevne oppførsel. 

kjellboe skrev 2 minutter siden:

Motoren går fint på lavere hastigheter.

Jeg stusset litt på at røret fra pumpa til gasseren er så mye tykkere enn den fra tanken...

Jeg satte på elektrisk pumpe før den mekaniske i går for og se om det hjalp med litt hjelp, men det ble ikke noe bedre.

Ekstra pumpe må du ikke bruke. Trykket blir helt feil når du bruker 'booster pump'. Egentlig bør vel røret fra tank til pumpe heller ha større innvendig dia enn omvendt. 

Nå, dette med lavere hastigheter, stjerneeksempel på det jeg skrev for et par innlegg siden. Der jeg anbefaler å måle besintrykket mellom pumpe og motor når motoren tar kvelden. 'Motoren får ikke nok mat'.

Byttet til 5/8 rør i går, og tenkte meg ut og prøvekjøre.

Starter båten på hengeren på rampa da det er ekstremt mye vann nå, men den ville ikke gå ordentlig....

Minnet igrunn mye om starten på tråden...

Dro hjem og sjekket og har ikke komp på syl 3 igjenn.....

Har tatt av toppen nå, og ventilsetet på eksosventilen har løsnet....

Hvordan er det mulig?

Virker jo som om det er noe med syl 3 som er selvdestruktivt...

20201108_133206.jpg

Hulda skrev 21 minutter siden:

Bra observert! Når jeg ser forstørret med min aldrende Samsung, mener jeg å kunne se to sprekker. Understreker 'mener å kunne se'. Da har du forklaringen på 'hvorfor'. Toppen er i såfall vrak. Pengene tilbake.

Jeg er litt usikker på om det er vits i å reklamere. For meg ser det ut som det har vært meget varmt der og rett og slett smeltet. Det kan skje om motoren går for magert, da kan det utvikle seg en enorm varme i forbrenningskammeret. Og ut fra symptomene her, så høres det ut som at motoren har fått for lite bensin. Det kan også se ut som ventilen på den første toppen også har vært utsatt for veldig høy varme. Så jeg tror at det er underliggende problemer her som må fikses før ny topp blir prøvd. 

Om dere også kiker godt på den gamle toppen, så er jo hele ventilen smeltet. Også selve forbrenningskammeret har smeltegroper, og det har også forbrenningskammeret på den nye toppen. Se også på pluggen på den gamle toppen, pluggen på sylinder tre er mye blankere enn dei andre pluggene, så her er det noe alvorlig galt med bensintilførselen. Setter du på ny topp igjen nå, så er den deffekt igjen innen et kvarter kjøring. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...