Jump to content

Feil girolje på Mariner 50 EFI ...?

Ktidemann

Recommended Posts

Spørsmål ...; Har jeg ødelagt sønnen min sin påhengsmotor ...?

Jeg oppdaget nå at jeg tidligere kjøpte og brukte feil gir-olje til denne påhengsmotoren  -  fylte på denne oljen i vår. Brukte Biltemas Marine Transmission Oil  -  Dexron III Typ G.

Jeg lot meg lure av bildet på flasken, at det står Transmisjon og Marine, og at det står girolje til båt på baksiden. Fikk ikke med meg at det står at denne oljen skal brukes til baugpropeller og trim. Og automatgirkasser. Og at det står «Ikke DPX».

Har jeg nå ødelagt motoren/drevet ...? 

Det har ikke vært noe problem med gir/propell ved kjøring i sommer, blir jeg fortalt, men jeg tenker at å bruke denne tynne oljen slett ikke var bra, for gir/drevet på en påhengsmotor? Jeg anslår at ungdommene har brukt motoren på havet omtrent 30 timer (effektiv kjøring) i denne sesongen.

Mitt innlegg her har ikke intensjonen om å starte nok en diskusjon om Biltema/olje/kvalitet  -  i tidligere tråder jeg leser, der har jo egentlig alle rett; på sitt (eget) vis, Det er mye kompetanse ute i havnene, og det er også mange fornøyelige meninger og erfaringer som innlegges her på sidene. Selv har jeg flere fine «halvgamle drittbiler» som går fint på Biltemas oljer. Men jeg tar hyppige oljeskift, dvs. < 10’ km. [Men dette innlegget skulle handle om Marin Girolje ...].

Takk!

40199AAD-E47C-4660-8884-956AA1B4B92E.jpeg

ATF er noe helt annet enn girolje men så lenge girboksen fungerer fortsatt så ville jeg bare skiftet til riktig olje, kanskje også et skift til etter en times kjøring. Ingen grunn til panikk så lenge ting fungerer men jeg ville nok ført dette på flaks-kontoen. Pleier ikke å være noen glidelager nedi der så det er nok det som bar berget deg.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Giret nedi der er en vertikal aksling som via et hypoiddrev går over til en horisontal aksling. Det er det som er greia. ATF-oljer er utmerket smøremiddel for glide- og kulelagre. ATF er ikke utmerket for hypoiddrev. Grunnen er varmen/friksjonen/trykket som tennene i hypoiden påfører hverandre. Det er dette hypoidoljene er designet for å håndtere. Dessuten er oljen designet for å funke om det kommer inn litt vann. Har du ikke ulyder, metallbiter, puss som kom ut da du tappet av ATF, kan du regne med at det har gått greit. Fyll på 75W-90, eller den hypoidoljen instruksjonsboken spesifiserer.

Kjellg skrev 1 time siden:

Veldig merkelig praksis. Den kan ikke være så veldig godt gjennomtenkt? 

De kan tydeligvis ikke lese så godt, for det er jo ikke etter boka. Men heldigvis for de så fungerer det godt for de. De kommer seg til og fra jobb hele vinteren igjennom 

Han ene som gjør dette, har gjort det hver vinter i 10år nå. 

Men det skal sies at jeg IKKE gjør det med motorene eller drevene mine. Heller ikke kunder sine 

Redigert av Guest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...