Ktidemann Startet 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2020 Spørsmål ...; Har jeg ødelagt sønnen min sin påhengsmotor ...? Jeg oppdaget nå at jeg tidligere kjøpte og brukte feil gir-olje til denne påhengsmotoren - fylte på denne oljen i vår. Brukte Biltemas Marine Transmission Oil - Dexron III Typ G. Jeg lot meg lure av bildet på flasken, at det står Transmisjon og Marine, og at det står girolje til båt på baksiden. Fikk ikke med meg at det står at denne oljen skal brukes til baugpropeller og trim. Og automatgirkasser. Og at det står «Ikke DPX». Har jeg nå ødelagt motoren/drevet ...? Det har ikke vært noe problem med gir/propell ved kjøring i sommer, blir jeg fortalt, men jeg tenker at å bruke denne tynne oljen slett ikke var bra, for gir/drevet på en påhengsmotor? Jeg anslår at ungdommene har brukt motoren på havet omtrent 30 timer (effektiv kjøring) i denne sesongen. Mitt innlegg her har ikke intensjonen om å starte nok en diskusjon om Biltema/olje/kvalitet - i tidligere tråder jeg leser, der har jo egentlig alle rett; på sitt (eget) vis, Det er mye kompetanse ute i havnene, og det er også mange fornøyelige meninger og erfaringer som innlegges her på sidene. Selv har jeg flere fine «halvgamle drittbiler» som går fint på Biltemas oljer. Men jeg tar hyppige oljeskift, dvs. < 10’ km. [Men dette innlegget skulle handle om Marin Girolje ...]. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Nei, mest sannsynlig har nok dette gått aldeles utmerket. ATF-olje er ikke noe tynnere enn vanlig gearolje og den har også smørende egenskaper. Bare å tappe av og fyll på rett olje, mest sannsynlig 75w-90 du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 (redigert) ATF er noe helt annet enn girolje men så lenge girboksen fungerer fortsatt så ville jeg bare skiftet til riktig olje, kanskje også et skift til etter en times kjøring. Ingen grunn til panikk så lenge ting fungerer men jeg ville nok ført dette på flaks-kontoen. Pleier ikke å være noen glidelager nedi der så det er nok det som bar berget deg. Redigert 15.Oktober.2020 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Giret nedi der er en vertikal aksling som via et hypoiddrev går over til en horisontal aksling. Det er det som er greia. ATF-oljer er utmerket smøremiddel for glide- og kulelagre. ATF er ikke utmerket for hypoiddrev. Grunnen er varmen/friksjonen/trykket som tennene i hypoiden påfører hverandre. Det er dette hypoidoljene er designet for å håndtere. Dessuten er oljen designet for å funke om det kommer inn litt vann. Har du ikke ulyder, metallbiter, puss som kom ut da du tappet av ATF, kan du regne med at det har gått greit. Fyll på 75W-90, eller den hypoidoljen instruksjonsboken spesifiserer. Sitér dette innlegget Link to post
Ktidemann Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Mange takk for positive svar ? og for nyttig informasjon! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Atf går fint, men er langt ifra optimalt. Men jeg vet om ett par som kjører atf på vinteren siden de syns motoren blir litt tunggira på vinteren, så når det blir litt varmere i været bytter de til vaneligt girolje igjen Jeg liker Quicksilver olja best Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Eika skrev for 4 timer siden: Men jeg vet om ett par som kjører atf på vinteren siden de syns motoren blir litt tunggira på vinteren, så når det blir litt varmere i været bytter de til vaneligt girolje igjen Jeg liker Quicksilver olja best Veldig merkelig praksis. Den kan ikke være så veldig godt gjennomtenkt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 Kjellg skrev 34 minutter siden: Veldig merkelig praksis. Den kan ikke være så veldig godt gjennomtenkt? Det er i hvertfall ikke noe å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 (redigert) Kjellg skrev 1 time siden: Veldig merkelig praksis. Den kan ikke være så veldig godt gjennomtenkt? De kan tydeligvis ikke lese så godt, for det er jo ikke etter boka. Men heldigvis for de så fungerer det godt for de. De kommer seg til og fra jobb hele vinteren igjennom Han ene som gjør dette, har gjort det hver vinter i 10år nå. Men det skal sies at jeg IKKE gjør det med motorene eller drevene mine. Heller ikke kunder sine Redigert 15.Oktober.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 (redigert) Minner meg litt om svigerfadern. En gammel fangst mann av den opprinnelige rasen. Har tror olje er olje og bruker spillolje i bensinen på motorsaga. Så skjønner han ikke hvorfor de stopper eller ikke vil starte Redigert 15.Oktober.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.