Jump to content

Oppsummering av båtsesongen 2020

lurvetass

Recommended Posts

Da er båten satt på land og tid for en oppsummering. Artig hvis flere henger seg på med sine oppsummeringer.

Sjøsatt 23 april og tatt opp 13 oktober.

51 dager på tur.

31 overnattinger.

716 NM,  94 timer på motor og 1009 l diesel.

Godt fornøyd med årets sesong og bare å begynne å glede seg til og forberede neste år.

Ingen skader, men på tide med en demontering og sjekk av kjølere. Er jo hvert 5 år for VP D4.

20201013_124521.jpg.1c6587e8b670d40d55ce6fe126de95d3.jpg

Hilsen

Lurvetass

Ny båt kjøpt 10.juni 2020, 2006 Jeanneau Sun2000 (22 fot). 

40 dager på tur 

6 overnattinger 

810 NM, ca 100 timer på motor og totalforbruk bensin ca 150 liter. 

Fantastisk fin sommersesong som startet med hentetur fra Oslo til Stavanger i 30 grader og sol.

Båten skal ligge ute hele året, men klargjøres for vinter i disse dager. Ingen skader eller problemer overhodet denne sesongen, kun ren seilglede. 

FDC6D002-9315-44E3-808A-2A4B9E975D6A.jpeg

Hadde båten på vannet 1januar, har kjørt ca 1200 timer siden da, 1000 av de i ca 26knop, sovi ca 50 netter i den, hatt 5 oljeskift på motor og drev,

skal ta den opp en av dagene nå for å stoffe den, bytte baugpropell da den mangler ett par blader, bytte olje på motor/drev, bytte til g8 propeller for litt høyere marsjfart 

Redigert av Guest (see edit history)
lurvetass skrev for 2 timer siden:

716 NM,  94 timer på motor og 1009 l diesel.

716 NM er ca. 1326 km. Det gir ca. 7.6 L diesel per 10km. Med en dieselpris på 14.5 kr blir det over 110kr per mil.  Nå kreves det utrolig mye energi å flytte en båt gjennom vannet da. Ut fra nysgjerrighet har det blitt gjort en del tomgangkjøring til lading av batterier osv?

Vi sjøsatte 19. mars og skal på land kommende tirsdag, 20. oktober.

• Det ble 484 Nm
  • 79 motortimer
  •   7 overnattinger i lokalområdet før ferie (tidlig ferie)
  • 52 overnattinger i ferien (Svenskekysten med start 20. mai)
  • 31 overnattinger etter ferien (Vestfold og lokalområdet)
  • 83 overnattinger totalt
  • 450 liter diesel

En liten gjennomgang av loggen siden jeg startet å føre den i 1988 viser at:

• Vi har bodd i båten totalt i 5 år og 10måneder
  • Har reist 19400 Nm
  • Brukt 19690 liter diesel
  • Forbruk 0,9 liter/Nm
  • Forbruk 5,7 liter/time

Forbruket kunne nok vært lavere, men med snekke med 7 - 8 knop maksfart ligger vi mye på litt under 7knop med 3200RPM av max 3600RPM.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Scand Baltic med 7.3 ltr Deutz diesel.

Sjøsatt 24.4 og tatt opp 25.10

Kun 34 motortimer da vi bare tuslet rundt i nærområde i år. Ingen tur til Sverige

43 overnattinger

Brukte 340 liter diesel på 34 timer. Et blir da 10 liter per time (hadde 8 i fjor). Kjempefornøyd med sesongen da vi er bare så glad for å være på båt uansett om vi kommer  en time eller flere timer unna hjemmehavna.  Allerede i gang med høst/vinter prosjekter

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

lurvetass skrev for 1 time siden:

@Herman_Baat det er nok et par timer tomgang til service og ved start og stopp, men har ikke ladet med tomgangskjøring.

Snittforbruk på 1,4 l pr nm tror jeg er normalt for denne motoren. 

Kunne jo vært artig å hørt hva @Eika beregner i forbruk med så mange timer?

Jeg tenker ikke på forbruket, siden jeg ofte tjener penger når jeg kjører (taxibåt) 

Men ligger på ca 30liter i timen på 2400rpm/26knop

Min sesong er ikke over før 31. desember og neste sesong starter 1. januar...:giggle:

Hittil i år har jeg hatt 86 båtturer og 87 overnattinger. 

Men jeg kan jo komme med noen tall fra perioden 25. mai til 16. september, som jeg oppsummerte i et innlegg i båtbloggen min.

I denne perioden hadde jeg totalt 13 uker i båten. Totalt tilbakela jeg 1.314,5 nautiske mil i samme periode.

Det fordeler seg på 576,6 nautiske mil på den første Sørlandsturen fra 25. mai til 2. juli, og med 191.9 nautiske mil i lokalt farvann inne i Oslofjorden i juli, samt 546 nautiske mil i løpet av den andre Sørlandsturen fra 4. august til 16. september.

Når det gjelder antall motortimer, så har jeg fra 25. mai til 16. september logget 178 timer og 15 minutter underveis med båten. Totalt, hvis vi tar med perioden fra 1. januar og fram til 21.5 – siste gang jeg brukte båten før jeg kastet loss 25. mai, så har jeg fram til 16. september totalt 219,15 motortimer hittil i år. Holder vi juli utenfor, og kun tar med antall motortimer på de to Sørlandsturene, blir det 154,50 motortimer til sammen på de to turene.

Jeg har hatt noen turer etter den 16. 9 også, men de er ikke tatt med i regnestykket ennå.

I denne 13 ukers lange perioden har jeg fylt diesel for kroner 9.713,50. Jeg vil tro at det kommer noen tusenlapper i gjestehavnsavgifter i tillegg, men jeg har ikke ført nøyaktig regnskap med disse.

Redigert av Pequod (see edit history)

Startet sesongen med å legge ut båten på Finn.no. Fikk en kjøper og skulle gjøre klar båten dagen før han skulle komme å hente den. Da oppdaget jeg at opphengsgaffelen til drevet var helt opptært og ringte å ga beskjed til selger. Kjøpet ble da opphevet.

Reiste på jobb på havet igjen og var daglig inn på Finn for å lete etter erstatningsdrev. Fant til slutt et billig drev som såg veldig bra ut, og etter litt mer pruting, så vart vi enige om prisen.

Siden jeg fortsatt var på havet, så fikk jeg en kompis til å kjøre fra Ålesund til Horten for å hente drevet. 

Når jeg kom hjem igjen på sensommeren og skulle montere drevet, så fant jeg ut at splinen på drivknuten på det "nye" drevet var annerledes enn på gamledrevet og det nye drevet hadde en helt annen utveksling. Skitt au... flyttet over drivknuten fra gamledrevet og utvekslingen kan jeg jo kompensere med en ny propell i annen størrelse, tross i at jeg kjøpte ny propell til gamledrevet i fjor.

Begynte så og montere drevet på båten, men måtte rett og slett gi opp etter en halvtime på grunn av at det var så inn i helv....... med mygg!!! Såg rett og slett ut som ei nålepute etterpå.

Så her står jeg, med en båt jeg hadde solgt som ikke ble solgt, med "nytt" drev som er halveis montert og enda ikke har sett vann under kjølen i år. Men planen er å sjøsette før nyttår.:jollyroger:

Imponerende med logg siden 88 @Lars H. Og snart 6 år i båten er jaggu ikke dårlig. Vi har har hatt båt siden 88 vi og, men mange forskjellige. Fruen førte dagbok/logg på nittitallet noen år, men nå har vi brukt RS sine logger fra 2010 og er på 3 båt. Men føler vi har den perfekte båten for oss nå.

Foreløpig er det vel @Eika som kjører mest i sesongen. 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Foreløpig er det vel @Eika som kjører mest i sesongen. 

Eika skrev for 1 time siden:

De 1200timene er med kun 1 båt, totalt så har jeg hatt 4 av båtene på vannet i år og har vel kjørt ett par hundre med de også, så har jeg vel 300 timer med div kundebåter 

Men dette er vel i yrkessammenheng? Det kan vel ikke være helt relevant? Skal jeg ta med antall motortimer i jobbsammenheng, så logger jeg ca 3000 motortimer og 124 overnattinger i år.

Imponerende med loggføring! Det hadde vi planer om, men har så langt ikke gjennomført.

Har noen et eksempel av hvordan dere fører logg? Bruker dere penn og papir eller digitalt?

Vi var vel ute 31. mars, og skal opp nå 20. oktober. 

Vært en trøblete sesong, først hadde vi en som skulle installere en varmer som gjorde alt feil og det ble ikke ordentlig klart før juni. Siden varmeren skulle installeres på kjølevannslyngen så maskinen var ute av drift og vi ikke akkurat er klar til å dra en "How to sail oceans" og seile ut og inn fra brygger, var vi i perioder ganske fast. Surt. Bedre ble det ikke når begge jobbet 12t+ hver dag for å håndtere korona. Men vi fikk en 15-20 overnattinger i båten. Siden vi ikke har tilgang til strøm har solcellepanelet vært gull verdt.

Juli regnet litt bort, så mens det ble mange nautiske, var det ikke helt den idyllen juni hadde lovet oss. Fikk også en tett septik å krige med, men vi fikk en rundt 15 overnattinger da også.

Starten av august ble helt topp og vi fikk noen gode turer, men etter det fikk vi en valp. Veldig hyggelig, men satte også en stopp for båtsesongen. 

Nå gleder vi oss til å få Havelle på land og har en lang rekke småprosjekter linet opp. Har også gått til innkjøp av en 3D printer og skal forsøke å bruke den i noen båtprosjekter - blir det vellykket skal både historier, bilder og filer deles her :)

Status er omtrent 35-ish overnattinger i båten (talt opp fra Google timeline).

Har vel blitt rundt 600 nm. Mye kortere enn i fjor, men solcellepanel, nye batterier og (til slutt) vannvarmer har gjort sitt. I fjor fikk maskinen gått over 300 timer. I år er det godt under 100. Så seilene har fått lufte seg.

Oppsummeringen er vel at når vi selv i en så dårlig sesong er fornøyd med å bruke så mye tid, penger og tankevirksomhet på Havelle så lover det godt for de gode sesongene.

Årets beste investering er ankeret. Overgangen fra CQR til Rocna var en revolusjon. Å ligge på svai gikk fra noe nervøst, til det mest avslappende og hyggelige vi kan gjøre med båten. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Lars H. skrev On 15.10.2020 at 16.09:

En liten gjennomgang av loggen siden jeg startet å føre den i 1988 viser at:

• Vi har bodd i båten totalt i 5 år og 10måneder
  • Har reist 19400 Nm
  • Brukt 19690 liter diesel
  • Forbruk 0,9 liter/Nm
  • Forbruk 5,7 liter/time

Imponerande LarsH...

har hatt dagens Gunga Din i 20 år ....(alle mine båter har hetet GD, sen min første Optimistjolle for 55 år siden)

tror jeg brukt kanskje 300 liter/sesong.....rundt 6000 liter på 20 år

takk for en god radioprat i somres !

S/Y Gunga Din

Havelle skrev for 13 timer siden:

Imponerende med loggføring! Det hadde vi planer om, men har så langt ikke gjennomført.

Har noen et eksempel av hvordan dere fører logg? Bruker dere penn og papir eller digitalt?

Vi bruker RS sine hefter som vi får hvert år. Der er det plass til å notere turer og egne sider for drivstoff.

Har en fin bunke med 10 hefter nå :smiley:

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 21 timer siden:

Imponerende med logg siden 88 @Lars H. Og snart 6 år i båten er jaggu ikke dårlig. Vi har har hatt båt siden 88 vi og, men mange forskjellige. Fruen førte dagbok/logg på nittitallet noen år, men nå har vi brukt RS sine logger fra 2010 og er på 3 båt. Men føler vi har den perfekte båten for oss nå.

Jeg brukte RS-heftet de to første sesongene, men nå bruker jeg bloggen min som en slags logg. Har en egen side for loggen på bloggen...:giggle:

Jeg fører opp det totale antall turer, turnummer hittil i inneværende sesong, dato, klokkeslett for avgang og ankomst,  kort beskrivelse av hvor turen gikk, antall nautiske mil, antall motortimer, toppfart registrert, gjennomsnittsfart, temperatur, vindstyrke og et par ord om været.

En typisk oppføring kan se slik ut:

610    21    28.05    13.40- 17.30    Verdens Ende – Stavern – Rakkebåene – Valle.    30,9    3.50    10,5    8,0    18    2-8    Blå himmel, overskyet, sol

Jeg har vært inne på tanken å gjøre som Lars H og føre dette i et Excel-ark i tillegg, det kan bli interessant lesning ut av slikt, men har ikke fått rotet meg til å gjøre det. Kanskje noe å bedrive tiden med når høst- og vinterstormene kommer? Har jo litt av en back-logg å komme ajour med...

Redigert av Pequod (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...