Fishermidas Startet 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2020 Har et VP 120S-D drev som etterhvert har så store tæreskader at det bør byttes. Var innom en VP forhandler idag for å sjekke pris på et "tomt" undevannshus (siden innmaten i det jeg har er ok). Fikk til svar at det ikke selges tomme undervannshus........kan det stemmer???? Måtte evt kjøpe nytt komplett til 48500,- fikk jeg til svar!! Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 (redigert) Ser ut til å ha part nr og pris her: : https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-quick-find.aspx?Catalog=7748570&Category=44&View=22287 edit: men ser at prisen på selve huset er det samme som hus med innmat, ja ? Redigert 16.Oktober.2020 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
89rrc Svart 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2020 I 2018 måtte eg hastehandle ny motor til seilbåten. Havarert MD2030, VP hadde då kampanje på ny motor,og prisen for nytt drev itillegg var ca 10000kr. Det er jo billigere enn eit belgbytte så tok sjølvsagt i på det. Ser det er igjen kampanje på D1 hos Volvo. Viss du har kapitalen hadde eg seriøst vurdert å kjøpt motor + drev og solgt motor etterpå. Kan gi god rabatt og forsatt komme billig ifrå det. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Sahara: Kan vel ikke være mulig at det er samme pris m/uten innmat..? Forhåpentlig feil i listene til VP her....https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-quick-find.aspx?Catalog=7748570&Category=44&View=22287 Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Fikk et tips om å helsparkle drevet. Det er tett, ingen oljelekkasje så kanskje jeg skal gjøre et forsøk. Hvilke type sparkel skal jeg bruke evt..? Finnes jo klassisk "stålsparkel" (glassfiber). Ser at Biltema sinksparkel kan være et alternativ? Hva tror dere? Dette blir bare en midlertidig fiks, skal selvsagt bytte hele drevet, men jeg trenger å kjøpe litt tid så da kan en midlertidig fiks med sparkel være et alternativ.... Her er noen bilder... oljelekkasjen er lokalisert i simmerring, så drevet er tett Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Ligg ofte seildrev til sals på Finn. Ville sett om eg fann noko der. Blocket er også eit alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Ikke lett å se tæringsskader med den skjellfarmen?.. Helsparkling blir vel mest kosmetisk mens en venter på nye problemer uansett. Hvis tæringen ikke gir nevneverdig strukturell svekkelse eller lekkasje kan det sikkert leve mange år til. Hva med å demontere og strippe det for lakk til ren aluminium, noen lag med etseprimer (eneste som får lakk til å henge på alu) og noen lag med en kraftig lakk? Og evt forske litt på hva som fører til tæringen? (Landstrøm/jordfeil i havn, felles jording av alt metall under vannlinja, evt en ekstra anode osv) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Vet ikke hvor mye drevet er tæret, men sparkling gjør man for det kosmetiske. Hvis drevet ditt er mye tæret er det god grunn til å tro at drevet er svekket, og da er det nok bare å bite i det sure eplet og kjøpe nytt, evt. finne et brukt drev i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 18.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Tæringen er fordi båten har ligget lenge på sjøen og sink er borte... Å sparkle opp drevet gjør jeg evt for å kjøpe meg tid til å finne et brukt alternativ, drevet må jo byttes men da har jeg vinteren på meg til å finne et nytt. Har fått følgende tips i denne rekkefølgen: -Rengjøring -Avfetting -Etch primer -Epoxy primer -Epoxy sparkel -Epoxy primer -"toppstrøk av lakk/drevmaling/bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Fishermidas skrev 14 minutter siden: Tæringen er fordi båten har ligget lenge på sjøen og sink er borte... Å sparkle opp drevet gjør jeg evt for å kjøpe meg tid til å finne et brukt alternativ, drevet må jo byttes men da har jeg vinteren på meg til å finne et nytt. At båten har vore lenge på sjøen er ein sannsynleg årsak til at sinken er borte. Det utelukkar likevel ikkje at det er elektriske årsaker til at sinken er borte. Dette kan andre enn meg meir om. Eg veit ikkje kva, og kor dyr, båt drevet sit på. Dersom dette er ein dyr båt eg hadde tenkt å ha nokre år hadde eg vurdert ny motor, m. drev, og solgt den gamle motoren. Det er truleg betre, og rimelegare, motorar enn VP, og som er lett å tilpassa fundamentet til VP. Vetus, Beta Marine m.fl. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Kom over denne videoen helt tilfeldig. Lang, men litt interessant. Slike sticks får en fra Kina for en slikk og ingenting. Kunne det være verdt et forsøk for å fylle tæringshuller? Det ser eller ut til at selve huset selges separat til rundt en tredjedel av prisen i noen markeder, feks i diverse US nettbutikker: https://www.vansoutboardparts.com/volvo-outboard-motor-parts/marine-drives-transmissions/ms25s-a-ms25sr-a-120s-a-120s-b-120s-d-120s-e/lower-gear-unit-sail-boat-drive-unit-ms25s-ms25sr-spare-part-solution/c1-514223?trail=489312,490071,514219 Men en vil vel fort dra på seg mye kostnad når en begynner å plukke gamle deler ut og skal ha de inn i ny housing?.. Samt at det er pasninger og justeringer som skal utføres som krever spesialkompetanse og/eller verktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.