cheetah Startet 16.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2020 Hei allesammen? Er veldig stor sjanse for at det blir kjøp av en saga 27 AC og er 2stk jeg har i kikkerten så går litt etter hvilken motor som er best av Status marine Peugeot (Sabb) 53hk eller SABB Mitsubishi 72hk? Noen som kan komme med erfaring og hva som passer best til den båttypen? Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Kjenner ikke til de to motorene. Men har erfaring med Saga 27 med Yanmar 62 hk. Det var en veldig fin kombinasjon. Da hadde jeg en marsjfart på 8-9 knop og kunne nå 11-12 knop på topp på en god dag. Høy toppfart tenker jeg ikke er viktig fordi skroget begrenser det naturlig. Men å kunne marsje mens motoren jobber uanstrengt og samtidig ha litt ekstra krefter til å arbeide i f eks dårlig vær eller motstrøm er viktig. Begge motorene du nevner er kjente merker. Ville gått for den som gir deg best båt totalt sett vurdert ut fra tilstand, utstyr og pris. Mellom 50 og 80 hk bør du ha synes jeg. Finner du en med Yanmar 66 eller 77 tror jeg du har truffet i det sorte på blinken i alle fall? Lykke til i jakten på en kjekk båt. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 (redigert) Peugeot antar jeg er en Indenor xd90, samme basis som er brukt på bla. Volvo Penta MD21. Deletilgangen på Volvoen er begrenset, så her ville jeg sjekket om det samme gjelder Peugeot. Redigert 17.Oktober.2020 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 (redigert) cheetah skrev for 10 timer siden: eller SABB Mitsubishi 72hk? Noen som kan komme med erfaring og hva som passer best til den båttypen? Ikke hørt om SABB Mitsubishi 72hk, men hadde SABB Mitsubishi 70hk i Marex 77 ,hadde båten i 5 år. En kjempe fin motor i de 5 årene jeg hadde Marex valgte den motoren ut fra måten SABB hadde marinisert den., og kjennskap til SABB de årene jeg bodde i Bergen. PS, SABB Mitsubishi kom også med 65HK http://www.nordsabb.dk/files/pdf/sabb/Mitsubishi/SABB_DIESEL_M4.295_HVP_GIR_BRUKSANVISNING_977165.pdf Redigert 17.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Haba Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Styr unna Sabben. Det er en gammel Indenor marinisert Peugeot motor. Motoren er følsom for varmgang, også vanskelig å få deler. Gå for Mitsubishien den har mer krefter som kommer godt med. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Den Båten med marinisert Peugeot motoren blir det ikke av uansett. Funnet ut at det er vann i oljen og da er man ganske sikker på grunnen.. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Hadde snekke med VP md21. Håpløs deletilgang for over 10 år siden.... Ville unngått en båt med den motoren i dag. Hvilke gamle motorer har god deletilgang? Tror det meste av gammelt Perkins er lett å få deler til. Andre? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Den sagaen med Mitsubishi motoren er 71 mod men motoren 93mod og båten ser i god stand ut tross alderen. Marsjer visst på 10knop. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Ingen problem med originaldeler til min 1986 modell Yanmar 4JHE. Kjøpte nylig eksosbend, vameveksler, eksosmanifold, alle krokete slanger og motorlabbene, alt originalt. Kostbart, men tilgjengelig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Lars H. skrev 33 minutter siden: Kostbart, Ja det er sikkert. Jeg har en Mercedes veteran bil som har en fantastisk deletilgang men det koster. Tror man kan få kjøpt ned til den minste skrue til denne bilen. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Prøvekjørte den Sagaen men gikk ikke mere enn 8knop og maks turtall på 1400omdr. Er veldig grodd under. Er dette årsaken og vil det bli bedre med en spyling? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Garantert. På en båt jeg hadde gikk fra 29 knop til 12, grunnet masse groing. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
cheetah Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Hva ned turtallet til motoren? Er det pga groe? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Ja får du ikke fart på båten får du ikke opp turtallet heller med mindre du har vribar propell. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Så da er det ikke noe gale med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Mest sannsynligvis ikke, men det vet man jo ikke sikkert før man har fått prøvekjørt båten med ren bunn. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.