Jump to content

Yamaha f40 B går ikke bra før den er varm

Dmohil

Recommended Posts

Denne 4t starter lett og greit, men kveler seg ved gasspådrag. Men når den er blitt skikkelig varm går den bra.

Mistenker primer. Tatt den ut og testet og fungerer som den skal på benken.

Men hvordan skal den fungere i motoren?

Uten strøm på den er den kort og lengden øker over tid med strøm koblet til. Betyr det at den er i "prime modus" når den er kort og uten strøm?

Kunne ikke måle noe strøm på ledningene til denne, men det skal kanskje ikke skje før den blir varm? Og det styres kanskje med en temp sensor?

Redigert av Dmohil (see edit history)

Glemte det. 2000 modell forgasser.

Har smurt og satt sammen ting igjen nå. Synes det fungerer ganske bra nå. Men oppdaget fort at den ikke blir varm da termostat er helt åpen. Defekt med andre ord.

og selvfølgelig knakk den ene skruen når jeg skulle ta den ut.... men ser ikke håpløst å få den ut da det er lett å komme til.

Men lurer fortsatt på om det skal komme strøm på primer og når. Får ikke spenning når jeg måler.

Mener primer er styrt av temp.sensor. Primer er temp. styrt og skal sakte slippe(eller gi utslag når varm - husker ikke) igjen når motor begynner å bli varm. Kan sjekke til våren når båten skal ut igjen fra garasjen, men er kanskje lenge å vente...:giggle:

På min forrige F50 tullet solenoiden som drar i chokestagene. Litt 5-56 spray fikk den i gang igjen. Sjekk at dette stempel i solenoid funker ved kaldstart. 

Vil tro primer funker om den går ved strøm. Ville i så fall sjekket/byttet temp.sensoren. Den er iallefall billigst...:wink:

Defekt termostat er gjenganger på Yamaha. Klarte også å knekke ene bolten på min, men borret opp og gjenget på nytt. Ikke mye moment disse boltene skal ha. Pass på å borre beint og midt i bolten og ikke bor for dypt!!!!. Sett inn nye bolter med alupasta så slipper de igjen.

Redigert av jerognal (see edit history)

Ser bedre ut etter en omgang med spray. Skal bytte termostat til helgen så vi får se.

Kan se ut som solenoiden virker motsatt at når strømmen går på så går den av. I følge boka ved testing bruker den 5 minutter på å forlenge stemplet. men det finner jeg ut når jeg får dette opp å gå.....

Har kjøpt verktøy for å ta ut bolten hvor det bl.a følger med hylser for sentrering når man borrer.

Alupasta er nok ikke dumt

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...