Terje V Startet 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2020 (redigert) Har lest mange tråder - men blir ikke mye klokere. Kjøpte en Saga 25 med Yanmar 4JH-DTE 1987 modell i sommer. Driftstemperatur er litt over 80 grader ved marsjfart så kjøling virker bra. Væske noe grumsete - og jeg er usikker på historikk. - Det er også en varmtvannstank i båten. Det lå en flaske YX frostvæske konsentrat i båten. Jeg har ikke flasken lengre (kastet, dumt selvsagt - brukt opp på svinger/ekkolodd). Var grønn/blågrønn. Dette er hva forrige eier (eier nummer 3 eller 4) sier han har brukt på motoren. Nå vet jeg ikke om han eller tidligere har blandet farger - og jeg har, som sagt, ikke flaske og kan sjekke innholdet. Dermed usikker på hva jeg kan fylle på uten å minske korrosjonsbeskyttelse for mye. - Er også klar over faren for å lage grøt ved feil miks. Jeg ønsker ikke å ta ut varmeveksler og rense den nå - kanskje litt mer motorpondus til våren. Så nå - topping eller et par runder skylling og skifte til rød. Hvis jeg nå topper opp med eller bytter til rød (enten yanmars egen eller force g12+ silikatfri den også ) - etter et par skyllinger, kan jeg altså regne med å miste rustbeskyttelse helt eller bare noe? G12+ hevdes å kunne blandes med alt - men når jeg leser beskrivelse, så står det kan blandes med de "fleste".... jaja. Terje Redigert 17.Oktober.2020 av Terje V (see edit history) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Roger jo Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Ville forandret evne tittelen til " kan en blande flere ukjente ukjente frostvæsker" Svaret er " Nei " . skyll flere ganger og fyll på ny. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Svaret er: NEI! Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Ja, det er kanskje ikke så uklart, allikevel. Når jeg da velger å skylle og fylle på ny rød væske, trenger jeg bekymre meg for at avleiringer etc. reduserer korrosjonsbiten til det uakseptable? Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Terje V Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Da gjør jeg forsøk på skylle/bytte og bekymrer meg ikke voldsomt :) Takk Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Martine29 Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Har yanmar selv. Hvis du har tid fyll på et par poser med sitronsyre til 17 kr som du kjøper på butikken, brukes til baking, kjør varm motor og la syren være i kjølesystem et par dager. Tøm ut kjølevæsken, ta ut termostat, skyll etter med ferskvann noen ganger. Bland pulveret ut i lunka vann før du heller det på varmeveksler. Til slutt rød frostvæske og vipps så blir det bra. Go helg Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Personlig hadde jeg ikke vært redd for å toppe opp blå frostvæske med ett annet merke blå eller blå/grønn væske. Det heter seg at man ikke skal gjøre det da det ikke finnes en fargestandard på frostvæsker slik at i teorien sier ikke fargen noe om frostvæsken annet en fargen. I praksis så har jeg ikke verdt borti blå eller blå/grønn frostvæske her i norge som ikke er hva fargen indikerer. Grønn derimot skal man være forsiktig med da de kan være propylene eller glycol basert. Det finnes også en frostvæske i fra Peak som kan blandes med alt og møter alle krav i fra motorprodusentene slik at det er samme hva som er i motoren i fra før. Den er orange i fargen men er laget slik at den tar fargen til væsken som er på motoren i fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 (redigert) Takker for råd... Når det gjelder farge så var den nok mer grønn enn blå/grønn :) Martine29 - det skal jeg jammen prøve. - Er det ikke overtrykk i tanken når motoren er kjørt varm? Med tanke på å åpne da? Redigert 17.Oktober.2020 av Terje V (see edit history) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Mix Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Sitronsyre/Systemrens vask er nok å anbefale hvis du er usikker på hva som er brukt. Yanmar anbefaler silikatfri G30/G12+ frostvæske. F.eks Texaco Havoline XLC. Sitér dette innlegget Link to post
Terje V Svart 17.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Takk Mix - jeg er nok for usikker på hva som er på tanken til å bare toppe opp, så blir nok rens og bytte :) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
PiperBill Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 Etylenglykol skal ikke blandes med propylenglycol for da kan det klumpe seg. Har det så mye med hvilken farge kjølevæsken er? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Haba Svart 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2020 (redigert) Tøm ut gamle frosvæske. Fyll på rent ferksvann og skyll gjennom et par ganger ved å sirkulere ferksvannet. Så rød/rødlilla G12 eller 30 frostvæske i 40-50 % styrke. Da er du helt sikker. Ikke dill med noe annet. Redigert 17.Oktober.2020 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Du skal ikke åpne lokket på varm motor. La blandingen stå som jeg prøvde å forklare. Lokket kan du selvsagt åpne også på varm motor. Men da bør du holde en fille over og åpne forsiktig. Jeg tok denne behandlingen to ganger her i høst og etter mange timers kjøring er væska fremdeles rød. Du kan også med fordel løsne slangene fra motor til defroster og varmtvannstank og blåse gjennom. Mye avleiringer kommer ut da. Selvsagt kan du bruke systemrens til denne jobben også...få høre hvordan det gikk da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.