Guest Thostr Startet 17.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2020 Har en Yamaha 4hk 2 takts påhengsmotor fra 1998 som jeg overtok i vår. Hadde ikke store forhåpninger til den. Ja faktisk var jeg rimelig skeptisk til at den skulle bli min venn. Men den har tjent meg trofast i hele sommer og høst som støtte-motor på min A55 mikrocup-seilbåt. Ikke ett feilslag! Og alltid startet på andre drag. Til tross for at den fungerer bra så ser den ganske fæl ut. Så jeg tenkte kanskje jeg skulle gjøre en innsats i vinter for å både gjøre full service og få den til å se bedre ut. Har noen spørsmål: 0) Kan jeg forvente at påliteligheten til en så gammel motor forblir bra om jeg tar bra vare på den? 1) Motorkoden er 6E0. For deler jeg finner på nettet så er det gjerne årstall inkludert også. Må jeg matche årstall på deler jeg kjøper, eller vil alt av 6E0-deler passe? 2) Kavitasjons-platen har fått en knekk (se bilde). Neppe så mye å si på en båt som ikke planer? Lurte likevel på å støpe på det manglende stykket med glassfiber/epoxy. Vil det funke mot alu'en? 3) Hva bør jeg gjøre for å maksimere levetiden til motoren? Tenkte å bytte tennstift og impeller og bytte gearolje og ellers deler jeg ser er veldig slitt (den gummiknotten som står over gear-styringen f.eks, har et hakk - bør vel byttes?) 4) Kosmetisk fixup. Her tenker jeg å kjøpe orginal lakk. Hva bør jeg bruke av primer på aluen? Er vel behov for etseprimer her. Tenker også å slipe og epoksy-fylle oksidasjon på uv-huset der hvor det er uttalt. Noen som har tips til prosedyre og produkter? Takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 Tror det gamle ordtaket kan/bør komme til anvendelse her: If It works, don't fix it Bruk den så lenge den går, kjøp noe annet når den gir seg. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 Holder du vanlig service og er oppmerksom på tæring og slikt så har du motor som går i mange år der. Vær nøye på å skifte sink om den er dårlig. Ville ikke gjort noe med kavitasjonsplaten om det ikke har plaget deg eller gåt utover funksjonen til no. Smør opp med grease ett par ganger i året. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 Ut fra erfaring fra Yamaha service. Vær obs på at skruer sitter dønn og at de knekker i godset. Ikke fiks noe som funker. Kun vanlig service. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 (redigert) Thostr skrev for 1 time siden: 0) Kan jeg forvente at påliteligheten til en så gammel motor forblir bra om jeg tar bra vare på den? 1) Motorkoden er 6E0. For deler jeg finner på nettet så er det gjerne årstall inkludert også. Må jeg matche årstall på deler jeg kjøper, eller vil alt av 6E0-deler passe? disse motorene er enkle og solide etter min erfaring. Typiske problemer oppstår gjerne pga lite og sjelden bruk + lite stell. Eksempler: forgasser hvor de små passasjene gror igjen av bortdunstet bensin, girspak som begynner å gå tregt i plasthylsa, drivaksling som setter seg i ei plastforing i stammen. Har en slik motor selv, fra engang på 80-tallet, funnet i en søppelcontainer Forgasseren krevde en runde eller 2 i ultralydbad for å bli frisk, samt at jeg måtte bytte gearhendel etter at den knakk (ikke pga treghet men pga ytre påvirkning) Kan ikke si 100% sikkert ang deler men det meste med samme motorkode passer overens er mitt inntrykk. lakk: yamaha har primer og klarlakk også, fine produkter å jobbe med er min erfaring. Redigert 17.Oktober.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Thostr Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 (redigert) Takk for alle svar! @Hulda med tanke på skruer som sitter dønn fast og knekker i godset så er jo det skrekken. Samtidig så synes jeg det virker fornuftig å bytte impeller og også smøre (Duraloc e.l.) skruer som ikke sitter fast. Da må jeg av med mange av de skruene som er eksponert for elektrolysens herjinger. Men det er vel som alt annet her i verden, at kunsten er å vite når man skal begynne og når man skal stoppe. Kanskje prøve litt, og så ikke bli mannevond og prøve hardt om det ikke går? @ivar takk for tips om å bruke Yamaha-lakk all the way, tenker jeg gjør dette. Artig historie med dumpster-diving-motoren din :-) Jeg har kanskje mer enn gjennomsnitt glede i å fikse gamle ting selv, gjerne ting som andre ikke ser verdien i. Men motorer har jeg veldig lite (null) erfaring med, strategien min er å stelle maks pent med de og så be til motorgudene om at de ikke svikter meg når jeg trenger de som mest. Har lurt litt på om jeg skulle bruke denne motoren som anledning til å bli mer kjent med forbrenningsmotorens inner workings, men blir vel å følge 'if it works don't fix it'-stragien. Selv om jeg mistenker at det kan lede meg inn i Finagles lov om dynamisk negativitet: "Alt som kan gå galt vil gå galt, på verst mulig tidspunkt". Redigert 17.Oktober.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 Faktisk har jeg to slike eldgamle 4-hestere. Den ene fikk jeg da den skulle på fyllinga. Lurer på om jeg skal fylle bensin på en av dem og se om det er mulig å få start. Den andre kjøpte jeg ny for rundt 30 år siden. Hvis jeg hevder at den har kjørt ut fire tanker bensin, så er det maks. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 (redigert) Thostr skrev 53 minutter siden: Artig historie med dumpster-diving-motoren din :-) skimta bare noe blått nedi der i forbifarta , men den blåfarga kjenner jeg igjen overalt Mangla deksel, tiltepinne og chokeknapp, noe av det fikk jeg kjøpt av skrotnisse på forumet her Redigert 17.Oktober.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Thostr Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 (redigert) Plukket av gear- og propellhus i går for å serve vannpumpen på min 1998-modell 4AC. Det var litt nedslående. To bolter var knekt (tidligere eier), og det viste seg at det var vann i oljen. Dvs det var mest vann og lite olje... Har fått renset gear og det ser bra ut (ingen tegn til korrosjon), og har fått borret ut og gjenget opp en av de knekte boltene. Men den siste bolten ser ut til til å være vanskelig å få ut. Blir vannpumpe-huset tett nok med 3 av 4 bolter på plass? Er det grunn til å ellers være skeptisk til påliteligheten til et gear som har gått kanskje 3 timer i en miks av olje og saltvann? Redigert 9.Desember.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Tror jeg ville sett meg om etter et nytt girhus. Finn en motor som har vært under vann, girhuset tar ikke skade av det. Er redd impeller kan suge falsk luft med bare tre skruer. Dessuten kan lager i girhus ha begynnende rust. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 2 hours ago, Skrotnisse said: Tror jeg ville sett meg om etter et nytt girhus. Finn en motor som har vært under vann, girhuset tar ikke skade av det. Er redd impeller kan suge falsk luft med bare tre skruer. Dessuten kan lager i girhus ha begynnende rust. Jeg har kommet til samme konklusjon, og venter på et tilbud fra en kar som skal ha liggende. Men liker jo i prinsippet å fikse de tingene jeg nå en gang har, så gjør muligens et nytt forsøk på å få fjernet den gamle bolten som står igjen og gjenge opp igjen. Tenkte at man alternativt kunne ha laget en plate i rustfritt som går over den manglende bolten og som presser ned. Men så var det tilstanden på gearet da. Kan jo pelle det fra hverandre og sjekke, og går vel an å bytte lageret. Kanskje jeg gjør begge deler, både prøver å fikse det gamle og skaffer et annet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Vær også obs på at hvis du bestiller lakk til en 1998 modell, så stemmer ikke fargen med dekselet ditt. Det er fra en eldre motor. Blå og ikke grå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 (redigert) 2 hours ago, Skrotnisse said: Vær også obs på at hvis du bestiller lakk til en 1998 modell, så stemmer ikke fargen med dekselet ditt. Det er fra en eldre motor. Blå og ikke grå. Takk for tipset. Jeg har stusset litt på dette, at andre motorer fra samme tid ser ut til å være noe mer grå i fargen. Men dekslet mitt er ikke av de virkelig gamle blå heller, så hva kan fargekoden være? Redigert 12.Desember.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Deksel ser ut til å være fra 1987-1991 for meg. Da bestiller du bare lakk til slik årgang ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.