Jump to content

Edit History

Brigg

Brigg

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Da er det vel en støtstangsmotor (underliggende kam) og begrenset behov for reim eller kjede ?

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Mja. Det er ingen konstruksjonsmessig lov akkurat der. Det blir levert alle mulige varianter. GM V8'ere og andre amerikanere har til alle tider hatt kjede. Som eksempel.

 

nomen skrev for 1 time siden:

 

Det finnes også mange motorer med overliggende kamaksel, som IKKE har reim eller kjede også.

 

Bl.a Volvo's motorer fra 9 og opp til 16 liter har overliggende kam og tannhjulsdrevet register.

 

Så som @Hulda sier, her finnes alle varianter?

 

Det finnes nok mange varianter, men samtidig har @Lazyjack rett, VP 40 har underliggende kam og støtstenger. Dette er forøvrig felles for alle 30/31/32 og 40/41/42/43/44/300 motorene. 

 

Det samme registeret som driver kammen driver forøvrig også innsprøytningspumpe og sjøvannspumpe. 

Brigg

Brigg

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Da er det vel en støtstangsmotor (underliggende kam) og begrenset behov for reim eller kjede ?

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Mja. Det er ingen konstruksjonsmessig lov akkurat der. Det blir levert alle mulige varianter. GM V8'ere og andre amerikanere har til alle tider hatt kjede. Som eksempel.

 

nomen skrev 1 time siden:

 

Det finnes også mange motorer med overliggende kamaksel, som IKKE har reim eller kjede også.

 

Bl.a Volvo's motorer fra 9 og opp til 16 liter har overliggende kam og tannhjulsdrevet register.

 

Så som @Hulda sier, her finnes alle varianter?

 

Det finnes nok mange varianter, men samtidig har @Lazyjack rett, VP 40 har underliggende kam og støtstenger. Dette er forøvrig felles for alle 30/31/32 og 40/41:42/43/44/300 motorene. 

 

Det samme registeret som driver kammen driver forøvrig også innsprøytningspumpe og sjøvannspumpe. 



×
×
  • Create New...