Libra1985 Startet 17.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2020 Mot slutten av sommeren ble det vanskeligere å få start på motoren. Til slutt kom det ikke noe «piiip» når jeg vred på tenningen til ON. Det trengs mange forsøk for å få startet. Virker som man såvidt må vri nøkkelen om og holde litt, for å få start. Etter start stopper motoren, flere ganger, før den endelig går som normalt. kan det være så enkelt som dårlig batteri? At det holder til el-tilten men ikke «piiip» lyden? Eller er det tenn plugger? Den så normal ut den ene jeg fikk sjekket med mitt utstyr. motoren er fra 2010 eller 2012 tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
69optimist Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Heisann. Har en 2008 efi60 selv. Vil tro at el tilt krever en del mer strøm en pipet fra tenning (som er i overkant høyt). Du sier også at starter drar rundt og at båten tilslutt går som den skal. Da vil jeg tro du har nok strøm. Kan hende du har dårlig kontakt i tenningslåsen. Ellers ville jeg tatt av motordeksel og gått over alle de store kontaktene fremme på motoren ( nærmest båten) har selv hatt en håndspåleggelse av min motor som bestemte seg for å fuske litt. En annen ting er bensin. Om sommeren når en åpner lufting i tanken vil en høre at det er overtrykk. Høst og vinter kan en oppleve det motsatte. Husk å klemme på blæren på bensinslangen og bumpe bensin frem til motor så starter den kanskje på første forsøk. Mvh Atle Sitér dette innlegget Link to post
Libra1985 Svart 18.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Takker for svar. skjønner ikke helt hvordan tenningslåsen skal bli slitt eller dårlig? Slitasje på den må vel være liten. Er det der jeg stikker nøkkelen inn? I sommer ble den mer og mer vrien og få start på, måtte ha flere forsøk, og liksom vri saaakte mot høyre for å få start. Deretter stopper den. Holdt på sånn de siste ukene. Nå bytter jeg olje og bensin filter, samt gir olje, så får jeg se til våren. Eller om jeg prøver igjen med ferskvann og klokker kun for å sjekke dette med om den starter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 alt mekanisk slites, brytere er ikke noe unntak. Og slik du beskriver det så ville tenninglåsen vært hovedmistenkt hos meg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Libra1985 Svart 19.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Ok. Er dette vanskelig å bytte selv? Dyrt? Har null greie på tenningslåsen. Prøver å lære meg litt om motoren mens jeg holder på. Men tenningslåsen, kan det være grunnen til at den kveles igjen med en gang da?? Jeg begynner å mistenke at jeg har pumpet for lite bensin før start, 1-2 ganger. Dette fordi jeg hørte en skrekkhistorie om overfylte bensin filter og for mye pumping. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.