Jump to content

Vannvarmeinstallasjon Seilbåt


MD2030

Recommended Posts

Tenkte å dele litt fremgangen med vannvarme installasjonen i min Bavaria 37 seilbåt. Litt fordi det ikke er så mange sånne tråder og litt for jeg trenger litt tips og råd.

Så kom gjerne med tilbakemeldinger.

 

Jeg satte igang dette prosjektet med en tversmontert Thermo Top C (5KW), men ifølge webasto så blir denne for liten for vinterbruk.

 

Så da ble det en ny runde på finn og jeg fant denne, en thermo 90S på 9KW

Montert på langs akter i båten og i 45grader som gjør at den kan brukes under seil.

Monteringsbraketten til denne er helt bak mål da man må nå festeboltene til varmeren fra baksiden av monteringsplaten. 

Uansett skal jeg få forsterket litt her og male inn med epoxy for å gjøre den litt mindre sårbar for vann.

 

38mm rustfri eksos med eksospotte med glassfiberstrømpe tredd over, må få laget en form for oppheng her for å få litt mere luft mellom eksosrøret og varmeren og autopilotpumpa som er rett utenfor bildet.

IMG_4905_edited.jpg.1326332f359e41150f4f266cfcb59cd5.jpg

 

En "svanenakke" ut mot 38mm vinklet webasto utløp

IMG_4906_edited.jpg.23c38eb014fcf85503c04e302ecc601c.jpg

 

Fra varmeren går det 19mm bunnstokk, først forbi motoren som er tilkoblet med egne kraner i tilfelle lekkasje på kretsen.

Motoren vil mere eller mindre fungere som en stor ekspansjonstank under bruk da den holder nærmere 5liter kjølevæske, og thermo 90S skal ha minst 6liter (helst 12liter)

IMG_4904_edited.jpg.222a4ee523402e341a9bd9a86ee098b5.jpg

 

Bunnstokken ender opp her med 16mm og 13mm forgreninger ut mot varmevekslerne og varmtvannsberederen.

Rød kran til vvb for å strupe flow, og liknende strupevariant mot eber varmeveksleren og 1kw varmeveksleren til dusjen. 

Bunnstokken er ikke "lukket" så for at varmesiden skal komme over til kaldsiden må det gå via varmevekslerne/vvb/motor

IMG_4897_edited.jpg.6187b3e1e6ffa4da5d5f0a71f51fa6a4.jpg

 

I babord akterkabin blir det en eber 2kw varmeveksler, disse er fine da de har lufteskruer, men ikke særlig monteirngsvennlige. så jeg ender nok opp med å bruke dobbeltsidig teip til å feste på grillen. Bakdelen er skrudd. På disse er det 2trinns viftebryter

Styrbord akterkabin får ikke montert noe varme i denne omgang.

 

IMG_4903_edited.jpg.b62b1c2b81266312b8ccf914217cb073.jpgIMG_4902_edited.jpg.50a97789abbc2e33ee8b54b8959442be.jpg

 

I Salongen er det en 4,7kw kuba varmer, disse er veldig fine med integrert viftebryter og strup til varmtvannet.

IMG_4901_edited.jpg.9f4af7582bc00a09871326768fbde435.jpg

 

Til badet som er veldig lite fant jeg en liten radiator med 60mm apk slangeutgang. Fordelen med denne er at jeg trekker luft ifra salongen og blåser inn til badet, og jeg unngår å trekke luft ifra baksiden av panelene på badet hvor septiktanken og slangene er. 

 

IMG_4899_edited.jpg.917a126fba1ad483174f836e4bb48038.jpg

 

 

 

 

Link to post

I baug/hovedlugaren som blir fremste del av installasjonen lengst bort ifra varmeren så er det nok en kuba, 4,7kw her er nok i meste laget, men så sier webasto at totalt kw på elementene i installasjonen skal være minst 10-20% mer enn kw på varmeren. 

IMG_4893_edited.jpg.d04d11bbccbe23b459d086015d626b76.jpgIMG_4892_edited.jpg.e0acccabba756bc219d8a553068c1972.jpg

 

Returen på kubaen går til en lufteskrue som blir høyeste punkt (med unntak av motorens ekspansjonstank).

Men det blir nok vrient nok uansett å få vekk lufta i dette systemet. 

IMG_4894_edited.jpg.fcfbe2c7fe49c43395068181f725a4e0.jpg

 

Dette styres av et multicontrol panel og merkelig nok så virker det som at jeg trenger webasto diagnosepluggen for å slå på temperaturvisning på denne?!??

IMG_4908_edited.jpg.3bc5b05d88d3f0ef28c2a33fed9c529c.jpg

 

Jeg har og en telestart fjernkontroll ligende som også skal inn på ledningsnettet her, så jeg kan starte opp anlegget fra senga på morgenen.

 

 

Link to post

Jeg har en tank og ekspansjonstank  i dag har jeg 3 varmeveksler m/ vifte( bilde 2) med kran på returen.

Fant en egen strømkontakt som jeg setter på vannpumpa så den kan surre og gå.

Stenger 2 av kranene og sirkulere den ene kretsen til lufta er ute og bytter om, enkelte uten søl,  bare å etterfylle  ekspansjonstank.

Husk vann inn i bunnen på registret. 

 

 

 

.

 

vann_tankeri06011.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
.Snorre skrev for 13 timer siden:

Flott med en tråd som dokumenterer montering av vannvarme!

 

Har du noen triks for å få luftet systemet?

 

 

Planen er å legge opp en bryter på sirkulasjonspumpa på thermoen, så har jeg lufting på ene varmeregisteret omtrent midt på kretsen, ekspansjonstanken på motor og foran i bauglugaren (som vist på bildet)

 

Så får vi se hvor smertefritt det går.

Har fått helt på 5liter kjølevæske i dag, var en mindre lekkasje på ene koblingen så den måtte av og på med noen runder ptfe teip og 577.

Blir spennende inspeksjonsrunde imorgen tidlig når det har stått over natta. Litt rart om dette skulle være eneste lekkasjen.

 

Så fort alt er tettet er planen å få koblet opp sirkulasjonspumpa, og om ting fortsatt ser bra ut så blir det å starte motoren og la den gå seg varm. før thermoen til syvende og sist skal startes opp.

 

 

 

Roger Jo: takk for tips, jeg ser bare et bilde (ser du nevner ett bilde nr. 2)

 

Link to post

Beklager, dårlig forklart på bilde er det bare 2 varmeregistere i  bruk, har 3 i dag

Returen fra varmeregistet går i hver sin slange tilbake til tanken, derfor lett å lufte. 

 

Ps. erfaring i dag er at det siste   varmeregiste  skulle hatt eget nedløp til tanken,  det mister noe sirkulasjon 

over tid, og jeg må stenge de to andre noen sekunder for å få opp sirkulasjonen  igjen.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
arkmarin skrev 56 minutter siden:

Varmluftoppvarming av båt er den beste løsningen for varme ombord. Det blir varmt veldig raskt og ved å varme opp kald uteluft og blåse den inn i båten vil den oppta fuktighet. Den fuktige lufta blir presset ut av båten, da det hele tiden blåser inn ny luft. All annen oppvarming er mye dårligere løsning!

 

Hehe det var jo en nyttig kommentar til tråden.. verden er nok ikke så ensporet dessverre. ;)

Du drar frem det eneste positive med en luftvarmer, nemlig at den sirkulerer luft, men det kan man løse på andre måter når man har vannvarme.

 

Du får melde tilbake når du har tatt en dusj når du ligger på svai og det er kaldt ute ;)

Så kan du regne litt på energibruken når du trekker kald luft utenifra som må varmes opp 20-30grader og så se hvor mye varmluft du sitter igjen med i utblåsen i bauglugaren.

For ikke å snakke om installasjonsjobben/plassen det tar med å trekke 60-90mm rør fremfor radiatorslanger.

 

 

Link to post
Roger jo skrev for 2 timer siden:

Beklager, dårlig forklart på bilde er det bare 2 varmeregistere i  bruk, har 3 i dag

Returen fra varmeregistet går i hver sin slange tilbake til tanken, derfor lett å lufte. 

 

Da skjønner jeg. 

 

Har fått kjørt motor varm i anlegget nå, men ser at sirkulasjonspumpa må gå samtidig for at vannet skal sirkuleres ordentlig.

Og siden webasto av en merkelig grunn har gjort det sånn at du må klippe i originalledningsnettet for å kjøre sirkulasjonspumpa manuelt så ble det inntil videre å starte thermoen uten dieseltilførsel, da går sirkulasjonspumpa i typ et minutt før den stopper.

Så det får bli neste jobb som skal gjøres når jeg er tilbake i båten igjen.

 

Nærmer meg å ha fyllt på 12liter kjølevæske så da er jeg innafor ideal mengden, så det er jo  positivt, men det er fortsatt luft her og der.

 

Koblet opp kubaen i salongen og første inntrykket er at den støyer litt for mye. Altså i salongen er det innafor, men siden jeg har samme type i lugaren hvor jeg sover så må jeg nok på med en motstand så laveste hastighet blir enda lavere.

Link to post
arkmarin skrev for 2 timer siden:

Det blir varmt veldig raskt og ved å varme opp kald uteluft og blåse den inn i båten vil den oppta fuktighet. Den fuktige lufta blir presset ut av båten, da det hele tiden blåser inn ny luft. All annen oppvarming er mye dårligere løsning!

 

Du har rett i det, MEN ikke noe problem med en vannvarmer heller,

Har også en 10KW Isoterm satte på et Y-spjeld kan velge mellom Ute/inne luft. 

uteluft_elle_inneluft_i05801.jpg

 

 

Rodny 82 @  Og siden webasto av en merkelig grunn har gjort det sånn at du må klippe i originalledningsnettet for å kjøre sirkulasjonspumpa manuelt så ble det inntil videre å starte thermoen uten dieseltilførsel, da går sirkulasjonspumpa i typ et minutt før den stopper.

 

 

Jeg la opp en egen 12V forsyning med kontakt, så jeg kan kjøre bare vannpumpa.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 2 timer siden:

Jeg la opp en egen 12V forsyning med kontakt, så jeg kan kjøre bare vannpumpa.

 

I thermo 90s brukermanualen er det skissert hvordan man skal koble for å kun kjøre vannpumpa.

Så jeg følger bare den slavisk, det manualen sier er at man skal ha en vekselbryter (S9) som sender startsignalet fra kontrolleren til et vekselrele (K3) istedet for thermoen.

 

Så når du trykker på start på kontrollpanelet så aktiveres releet som sender 12v (rt) til pumpa

image.png.ceb897c09a85c3379a490cbe017969dc.png

 

 

Link to post
Ronny82 skrev for 4 timer siden:

 

Da skjønner jeg. 

 

Har fått kjørt motor varm i anlegget nå, men ser at sirkulasjonspumpa må gå samtidig for at vannet skal sirkuleres ordentlig.

Og siden webasto av en merkelig grunn har gjort det sånn at du må klippe i originalledningsnettet for å kjøre sirkulasjonspumpa manuelt så ble det inntil videre å starte thermoen uten dieseltilførsel, da går sirkulasjonspumpa i typ et minutt før den stopper.

Så det får bli neste jobb som skal gjøres når jeg er tilbake i båten igjen.

 

 

Du har vel en sikringsholder med en 5 amp og en 25 amp sikring, så vidt jeg husker. Stemmer det?
I så fall, trekk ut 25 amp sikring. Da skal varmepumpe gå, men ikke varmer. Det fungerer i alle fall hos oss.


Redigert: Sorry, tenkte på Eber. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Ronny82 skrev 1 time siden:

 

Høres ut som eber har en litt smartere løsning på dette en webasto

Mulig jeg misforstår:

Har ikke Webasto også en frittstående sirkulasjonspumpe med støpsel med 2 ledninger  12V?

Få tak i et støpslet og legg opp  egen 12V  plugg inn så går vannpumpa.

 

Jeg har også gjort det til Dieselpumpen for å pumpe fram diesel etter vedlikehold , men der må en klippe av plussledningen for det er en pulspumpe så en avisolerer  ledningen og gi  pumpa  støtvis strøm så tikker den i vei. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 1 minutt siden:

Har ikke Webasto også en frittstående sirkulasjonspumpe med støpsel med 2 ledninger  12V?

 

Jo det er null problem å koble så pumpa går uavhengig av varmeren, men det krever tilpasning av ledningsnettet, mens hos Eber er det en egen krets for pumpa.

Noe som er bedre.

 

Men i praksis så vil nok eber løsningen også kreve litt plundring med elnettet, for om man kjører for motor så må sirkulasjonspumpa gå for å få noenlunde varme rundt om i registerne. Så man bør ha en bryter til dette og ikke dra ut en sikring hver gang man trenger varme fra motoren =)

 

Thermo top C har egen plugg fra pumpa så man enkelt kan lage en piggyback kabel, men på thermo 90s går de to ledningene fra pumpa rett inn i multipluggen (X1 på koblingsskjemaet).

 

Link to post

Nå var jeg borte fra båten og kom tilbake til dette synet, neste gang vil jeg nok finne en ferdig støpt forgrening og ikke montere sammen selv, alt for mange steder det kan bli lekkasje. Fikk demontert og surra masse runder teip og smurt på tetningsmasse. 122492040_657687714888027_1928737332286943248_n.jpg.5db3c04cbf26274edaac75bf594a1c7d.jpg

 

 

Med det på plass så var det en kjapp jobb å trekke frem dieseltilførsel og ledningene er surret på plass for å se hvordan ting funker.

IMG_4652.jpeg.5f32ae728a7b3f0fad523b05aeb488d1.jpeg

 

Så idag har varmeren stått og gått i et par timer, motoren har og vært litt av og på for å hjelpe til med luftingen. 

Ved flere anledninger har det bare vært en eneste stor luftboble inni varmeren og overopphetingsværnet har slått ut.

Det tok litt tid å skjønne, men med multimeter (i mangelen på lampe) så fikk jeg lest av feilkode som sa overoppheting og etter enda mere kløing i hodet viste det seg at den sorte hetta oppe til høyre på varmeren er en knapp som tilbakestiller overopphetingsvernet.

 

Så nå er mye av lufta ute av systemet, så jeg får satse på litt hurra vær snart så jeg for hoppa og spretta på litt bølger og kanskje får ut resten.

 

Neste steg blir å pynte på varmestrømpa/eksosen, dieseltilførselen, få ledninger og slanger fra autopiloten unna og så sette igang med ledningsnettet.

 

Tenker å bruke viftestyringa sånn at jeg kan sette alle viftene på i båten før jeg legger meg, og på morgenen når jeg starter varmeren da så setter alle viftene igang så fort op.temp er nådd.

 

Det skal også et rele inn til sirkulasjonspumpa så jeg får  utnytta mest mulig av varmen etter motorgange og etter at varmeren er stoppet. 

 

 

Link to post
Ronny82 skrev On 22.10.2020 at 8.16:

Ja så da har du valget med å kjøre motoren i en time, eller bruke 30-40ah fra batteribanken. mens med vannvarmer er det bare å la den surre og gå en halvtime.  Poenget er at luftvarme er ikke så overlegent som han ene her skrev.

 

Eller starte en generator en halvtime....??

Det enkleste er ofte det beste...

Link to post
  • 4 uker senere...

Da er installasjonen mer eller mindre ferdig, det måtte til en luftekran rett ved vannvarmeren da det ble et sted hvor lufta samlet seg. 

 

Det ble en tur innom en webastospesialist for å programmere multicontrollen så den viser temp, veldig merkelig at dette ikke er på default. uansett 700kr kosta den jobben...

 

IMG_4803.jpeg.cc9b6a03db3805ddfc420ec930264501.jpeg

 

På bildet sees tempen og den grønne lampa under er statuslampa. Thermo 90S har ikke w-bus, så alt multicontrollen kan gjøre er å sende 12v for å kjøre varmeren, så statuslampa fra varmeren må kobles ved siden av.

Ved feil så vil denne blinke og gi en feilindikasjon.

Til venstre for denne lampa er en alvorlig stygg biltemabryter, den er til et rele som tvangskjører sirkulasjonspumpa, sånn at når båten kjøres for motor så blir vann/varmefordelingen bedre inne i båten. Det gjør også luftejobben enklere.

 

Av negative ting sålangt er gummilufta radiatorslangene avgir og viftene til varmevekslerne støyer litt i overkant.

Jeg koblet også til en T101 htm webasto fjernkontroll, men den ser ikke ut til å virke, kan være at denne bare fungerer med w-bus utstyr.

 

Det som gjenstår er å rette på en liten lekkasje som er et eller annet sted ved forgreninga og så har jeg dratt frem en ledning som skal på dynamoen sånn at varmeren slutter å gå ved 82grader ved motorgange (mot 90grader normalt).

Dette er en fordel siden thermostaten også åpner ved 82grader, og da vil ikke varmeren bidra til ytterligere oppvarming.

 

Nå har jeg ikke noen tempmåler på kjølevannskretsen så jeg er litt usikker på om normal driftstemp oppnåes når jeg kjører på motor, sirkulasjonspumpa er i gang og viftene til varmevekslerne står, så dette er noe jeg må undersøke videre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...