Bazun Startet 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2020 Hei, jeg er ganske ny i dette båt gamet. Har en kjempefin Saga 25 på hånden.. Problemet mitt er at eieren sier at motoren må sikkert overhales elles skiftes, fordi den har vært kjørt en stund uten olje og plutselig stoppet motoren. (Det var hans sønn som gjorde dette). Motoren er en Volvo Penta TAMD 30A Turbo 84 mod. Motoren går rund men stopper etter en stund. Jeg ser for meg at det blir en formue å ta ut motoren for service, og kanskje sende den lange avstander for å få den i orden. Jeg bor i Vesterålen. Jeg skjønner at her er det mange som har virkelig peiling på motorer og båt, så derfor håper jeg på hjelp her. Mitt spørsmål er som følger, jeg har en mulighet å skaffe en overhalt Volvo Penta MD22 med gir og instrumentering til en fornuftig pris. Vet noen om den vil passe med aksling til den motoren som står i nå ? Vet at denne er mye mindre i antall hester, kanskje en del for lite. (59 Hk) Hadde jo håpet å slippe å bruke flere titals tusen kroner for å få en motor som fungerer i båten.. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Volvo Penta". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Hei. Les forumreglene ang overskrift. Tråden vil nok bli slettet når moderator våkner opp. Ellers så er bilder verdsatt og kanskje mer detaljer. Slike prosjekter med motor som er havarert blir svindyrt. Mye annet brukbart på Finn. Uansett lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Generelt bør man ha over snittet kunnskap og vilje til å skru og fikse for at ett slikt prosjekt skal bli lønnsomt, og selv da er fallgropene mange. Om du er på jakt etter en båt som skal brukes og fungere uten en masse styr, kjøp noe som i utgangspunktet virker og er iorden. Selv da er det nok av ting som kan "kødde det til". Om du vil ha ett prosjekt, er villig til å bruke tiden og risikoen er det ofte mye hjelp å få her på forumet. Men å starte prosjektet med gå fra 105 til 59 hester...er det virkelig veien og gå? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kweelhouse Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 7 hours ago, Bazun said: Hei, jeg er ganske ny i dette båt gamet. Har en kjempefin Saga 25 på hånden.. Problemet mitt er at eieren sier at motoren må sikkert overhales elles skiftes, fordi den har vært kjørt en stund uten olje og plutselig stoppet motoren. (Det var hans sønn som gjorde dette). Motoren er en Volvo Penta TAMD 30A Turbo 84 mod. Motoren går rund men stopper etter en stund. Jeg ser for meg at det blir en formue å ta ut motoren for service, og kanskje sende den lange avstander for å få den i orden. Jeg bor i Vesterålen. Jeg skjønner at her er det mange som har virkelig peiling på motorer og båt, så derfor håper jeg på hjelp her. Mitt spørsmål er som følger, jeg har en mulighet å skaffe en overhalt Volvo Penta MD22 med gir og instrumentering til en fornuftig pris. Vet noen om den vil passe med aksling til den motoren som står i nå ? Vet at denne er mye mindre i antall hester, kanskje en del for lite. (59 Hk) Hadde jo håpet å slippe å bruke flere titals tusen kroner for å få en motor som fungerer i båten.. Om MD22 passer til aksling kommer an på hvilket gear du har. Regner med at TAMD30 motoren har MS3B med 8 grader vinkel. Du må også modifisere eksosanlegget samt at propell må byttes. MD22 passer nok heller ikke på motorbrakettene...så det er endel som må forandres. Om du går for denne båten og skal bytte motor så mener jeg det er like greit å vente til det dukker opp en Volvo penta 31 motor. Den skal gå rett nedi. Sitér dette innlegget Link to post
Bazun Svart 19.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 (redigert) Takker for svar. Redigert 19.Oktober.2020 av Bazun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bazun Svart 22.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 (redigert) nomen skrev On 18.10.2020 at 9.59: Generelt bør man ha over snittet kunnskap og vilje til å skru og fikse for at ett slikt prosjekt skal bli lønnsomt, og selv da er fallgropene mange. Om du er på jakt etter en båt som skal brukes og fungere uten en masse styr, kjøp noe som i utgangspunktet virker og er i orden. Selv da er det nok av ting som kan "kødde det til". Om du vil ha ett prosjekt, er villig til å bruke tiden og risikoen er det ofte mye hjelp å få her på forumet. Men å starte prosjektet med gå fra 105 til 59 hester...er det virkelig veien og gå? Nei, kanskje ikke det beste valget. Dette var bare en ide fra min side.. Vet at det er veldig dyrt å kjøpe ny motor i samme størrelse som den som står i nå, så det blir ikke aktuelt. Ser ikke ut til at det er så enkelt å få tak samme motor brukt heller. Den er jo gått ut av produksjon for lenge siden, og flere deler er nå omtrent umulig å få tak i til denne motoren som jeg har nå. Da ser det ut til at jeg får satse på en annen brukt båt med motor som er i orden. Redigert 22.Oktober.2020 av Bazun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bazun Svart 22.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Bazun skrev 3 minutter siden: Nei, kanskje ikke det beste valget. Dette var bare en ide fra min side.. Vet at det er veldig dyrt å kjøpe ny motor i samme størrelse som den som står i nå, så det blir ikke aktuelt. Ser ikke ut til at det er så enkelt å få tak samme motor brukt heller. Den er jo gått ut av produksjon for lenge siden, og flere deler er nå omtrent umulig å få tak i til denne motoren som jeg har nå. Da ser det ut til at jeg får satse på en annen brukt båt med motor som er i orden. Kweelhouse skrev On 18.10.2020 at 10.33: Om MD22 passer til aksling kommer an på hvilket gear du har. Regner med at TAMD30 motoren har MS3B med 8 grader vinkel. Du må også modifisere eksosanlegget samt at propell må byttes. MD22 passer nok heller ikke på motorbrakettene...så det er endel som må forandres. Om du går for denne båten og skal bytte motor så mener jeg det er like greit å vente til det dukker opp en Volvo penta 31 motor. Den skal gå rett nedi. Kan noen fortelle hva som er forskjell på Volvo Penta 30a og en 31 ? Er ikke sikker på hva slags gir som står i båten nå, jeg bor ikke i nærheten av båten.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.