Jump to content

Båtvalg, Viking West 590 pro, Øien 620, Sting 600 pro eller Hobby 555?

Robeid83

Recommended Posts

• 3 år senere...

Jeg har mye erfaring med Øien 620F med Yamaha F70. Stabil og romslig båt, men helt håpløs når den er godt lastet og farten passerer 16-17 knop. Da vingler den fra side til side på kjølen og det er tidvis vanskelig å håndtere den på en trygg måte med passasjerer om bord. Den kan plutselig finne på å skjære ut med dertilhørende kraftig krenging. Dette gjelder nok for en del lignende båter også, men jeg er skuffet over at det er såpass ille som på denne. 

25 minutes ago, LAKA said:

Jeg har mye erfaring med Øien 620F med Yamaha F70. Stabil og romslig båt, men helt håpløs når den er godt lastet og farten passerer 16-17 knop. Da vingler den fra side til side på kjølen og det er tidvis vanskelig å håndtere den på en trygg måte med passasjerer om bord. Den kan plutselig finne på å skjære ut med dertilhørende kraftig krenging. Dette gjelder nok for en del lignende båter også, men jeg er skuffet over at det er såpass ille som på denne. 

Når den er så og si flat i hekken og har skarp baug så sier det seg selv, at den får slik oppførsel. Et sånnt skrog har kjempegode egenskaper i stilleligge og ved sakte kjøring.  Skal man ha et fartsskrog må det være kraftig v-bunn, men da mister man stabilitet og lasteevne. I denne størelsen er det vanskelig å kombinere begge deler.  Et båtskrog er uansett et kompromiss.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har vært veldig fornøyd med min Sandstrøm 565 cc. Solid bygget svensk båt.  Har hatt denne i åtte år nå, og den har fungert utmerket til mitt bruk. Med en 60 hk gjør den nærmere 30 knop alene i båten. Denne har også en liten kjøl "fremme". men den "skjærer" ikke ut noe når farten øker, slik som det nevnes her. Båten har nesten ingen planings terskel . Rimelig i innkjøp inkl. bl.a. hydraulisk styring,  Lectrotab el. trimflaps osv. Kan absolutt anbefale denne til fisking, teiner og garn etc.

Stemmer i med sistnevnte taler. Har hatt en uttern A56 i 7-8 år. Den varianten som har størst dørkplass på dette skroget. Er lik sandstrøm 560 classic.

Disse båtene går bedre i sjøen enn de nevnt i overskrift fordi v bunn er dypere som følge av gitt stammelengde og 30cm smalere skrog. Krenger selvsagt noe mer når to store smørbukker står ved ripa, men ikke mye. Har hatt tre ulike motorer på båten, gammel mercury 50, byttet til fordel for en ny honda 50 som ble stjålet og nå 60 honda siden 2019. fart er lik med alle tre motorene, ca 30 knop alene, men 60hk har litt mer trøkk med tung båt. Forbruk er latterlig lavt, under 0,5l/nm i marsjfart på 4-4500rpm.

Har vært to mann med 20 krepseteiner ombord uten problemer. 10 hummerteiner er også helt kurant.

Har kjøpt større båt, men "glemt" å selge denne foreløpig, så evt bare å gi et hint. Hentes hjem fra storservice denne uken.

whisper skrev 15 minutter siden:

Stemmer i med sistnevnte taler. Har hatt en uttern A56 i 7-8 år. Den varianten som har størst dørkplass på dette skroget. Er lik sandstrøm 560 classic.

Disse båtene går bedre i sjøen enn de nevnt i overskrift fordi v bunn er dypere som følge av gitt stammelengde og 30cm smalere skrog. Krenger selvsagt noe mer når to store smørbukker står ved ripa, men ikke mye. Har hatt tre ulike motorer på båten, gammel mercury 50, byttet til fordel for en ny honda 50 som ble stjålet og nå 60 honda siden 2019. fart er lik med alle tre motorene, ca 30 knop alene, men 60hk har litt mer trøkk med tung båt. Forbruk er latterlig lavt, under 0,5l/nm i marsjfart på 4-4500rpm.

Har vært to mann med 20 krepseteiner ombord uten problemer. 10 hummerteiner er også helt kurant.

Har kjøpt større båt, men "glemt" å selge denne foreløpig, så evt bare å gi et hint. Hentes hjem fra storservice denne uken.

Helt enig med deg her ang. båten. Da Uttern ble kjøpt opp av amerikanske Brunswick/Mercury, så fortsatte brødrene Sandstrøm produksjon av div. modeller som Sandstrøm båter. Jeg hadde en Honda BF 60 på båten i 7 år i fra den var ny, helt ypperlig motor. Valgte å kjøpe en ny Yamaha F 60 i fjor sommer. Denne har jo fire syl., så den går kanskje en tanke enda stillere en Hondaen, men jeg følte allikevel at Hondaen hadde bedre trøkk, noe du også antyder. 

LM 605;

yamahaen du har nå er svært lik mercury 03 50hk jeg hadde. Min bror har yama 60 på en 565. 

Ang lyd er jeg usikker, de går veldig veldig stille begge/alle tre. Min mening er at de 4 sylindra har litt mer masete lyd i øvre register, dvs over 4500-5000rpm. Sikkert bare min preferanse. 

honda kan nok virke kvikkere ift opplevd kraft/moment fra bunnen. Delvis kanskje pga større individuelt stempelareal (tvilsomt), men heller pga utveksling i undervannshus. Lavere utveksling på Honda, så der yama må ha 11-12 stigning kan Honda kjøre 14-15 på samme 11» dia. Sikkert bare tull det siste også mtp forskjell i stigning, men gir mer moment på utg aksel på gitt turtall. Testet en gang en 13 pitch prop. Gav akselerasjon av en annen verden, men manglet 4-5 knop i toppen og hadde uten å teste flere hundre rpm i reserve på topp. Liker ikke 6000+ Mtp motorhelse basert på mekanisk sympati. 

nåværende båt har en ny Suzuki 140. Utrolig mye mer mas på den motoren og andre i samme størrelse av ulike merker kontra 50-60hk motorene. Hadde jeg ikke primært hatt minimum 1t å kjøre ut til der fisken er ville jeg beholdt uttern med mindre motor. Forbruk og støy er av en annen verden, men det er også fiske der utpå…

må kanskje nevne at førerhus kontra åpen båt og mindre teinefiske spiller inn også. Antares’en tar 6 hummerteiner på dekk mot utterns 10 med litt trangere kår på antares, men med mer komfort underveis til doble driftsutgifter. 

savner uttern litt til alt innenfor ti nautiske selv om antares er en enormt mye bedre båt i sjøen med sine 3 fot mer, 0,5m mer i bredden og langt over dobbel vekt med alt det medfører. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...