Jamaica2
Skulle gjerne ønsket å ha gått over til elmotor. Men prisen for overgangen er litt for skarp - både for Oceanvolt men også Greenstar Marine.
Oceanvolt SAILDRIVE 8, PRICE STARTING FROM: 12.015€. (uten batteri, lader og propell)
Greenstar Marine EC10 + Lithium 24v, 150Ah: 12.300€ (med batteri, lader og propell)
Dersom man har en båt til 40-80tusen kroner, blir det litt i det drøyeste laget å kjøpe el-motorløsning til omtrent det doble av båtensverdi. Selvfølgelig har man nok penger, hvorfor ikke, utover at det bidrar til green capitalism samtidig som man føler man gjør det "riktige".
Hvor er du i (tanke)prossesen trådstarter? @terapibåten
Ang. rekkevidde, så ser ikke jeg det som et problem, spesielt ikke for seilbåter. For eksempel, så påstår Greenstar Marine at en Albatross, med GS10 motor, batteri Litium 24V, 160 Ah, skal kunne gå for motor i 5 timer på 4 knopp. Ta dette med en klype salt. Forsåvidt ser dette greit ut. Jeg, personlig, kan ikke tenke meg hvor ofte jeg skulle ha brukt for mer kapasitet. Motoren er som regel kun i bruk for å legge til, eller gå utifra havna. Samt i andre tilfeller hvor det er vindstille eller motvind og jeg ikke gidder å krysse om jeg har skikkelig trang for å komme hjem asap. Hvis noen tviler på rekkevidden, så går det jo an å kjøpe enda et liten sak, en honda EU22i til ca. 18.000 kr. Da kan man jo lade opp remotely, hvor som helst og når som helst.
Men så kommer man tilbake til regnestykket. Det ligger anslagsvis på 150.000-200.000 kroner, inkl. den siste duppeditten. Hvor miljøvennlig er det? Å kjøpe ny elmotor, nytt drev, batterier, ekstra generator osv. Det er ganske mange energikrevende prossesser som har gått med til å hente ut, transportere råvarene, for å deretter lage alle de utskiftede duppedittene, som til slutt skal transporteres tilbake til forbrukerne. Heldigvis begrenser prisen meg, ellers hadde jeg byttet til el-motor løsning nå, og blitt lurt til å øke konsumere grønne- og miljøvennligeløsninger(?).
Med tanke på pris og konsum av ting og tang, tror jeg faktisk at en liten 6hk utenbords med langstamme er det beste alternativet, selv om den fortsetter å bruke drivstoff.
Kilder: http://media1.greenstarmarine.se/2020/12/KENG.pdf
https://oceanvolt.com/saildrive-8/