Robot Startet 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2020 Vi kjøpte en brukt 13 fot Ranabåt i sommer, men skjønner ikke systemet med plugger i bunn og drenering av vann. Da vi dro den opp på land var bakenden full av vann. Det er tre plugger i bunnen på den, en i fronten og to bak. Noe hull for å drenere vannet ut bak finner jeg ikke. Er kanskje ikke denne båttypen selvdrenerende? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Nei, ikke selvdrenerende. Pluggene er for å tømme den for vann når den er på land. Motorbrønnen er selvdrenerende. Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2020 Tenker du på selvlensende? Jeg tror du har en båt som har et helt klassisk oppsett hvor du har hulrom som skal være tette og fulle med luft og ingen vann i. Disse tre tankene fungerer som flyteelementer. Det skal mao ikke være vann i de, men over tid kan det være lekasjer, dårlig gummipakning ol som gjør at vann allikevel klarer å komme seg inn dit. I en båt som er selvlensende så vil dekket som en står på være høyere enn sjøen som er rundt båten i vannet. Når en tar båten på land så kan en med fordel åpne opp de hullene for å få tømt for vann og luftet ut. Bare husk å steng de igjen før båten puttes på vannet igjen... :) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Som nevnt er det helt vanlig med gjennomføring i motorbrønn for å lense regnvann og eventuelt vann fra hekkbølge. I tillegg har du en lenseplugg i akter som er super til å lense båten på land etter en skikkelig vask med såpe og vann etter endt sesong. Bare pass på at denne er montert skikkelig, slik at den ikke løsner på tur. Tar i så fall ikke mange sekundene før båten er full av vann. Deretter har du, såvidt jeg ser, to plugger. Disse kan som nevnt være til å tømme flytetankene for vann. Jeg hadde forøvrig en ganske lik løsning på en 14 fots Silver Viking fra 80-tallet. Der var det ikke en plugg i baugen, men den i "midten" fungerte som en slags ballast om jeg forstod det rett, som man kunne fylle med vann. Var nok mer aktuelt da båten ble brukt som fiskebåt og man ønsket stabilitet. Med andre ord, ikke selvlensende, men likevel til stor hjelp etter vask, så lenge man husker å skru pluggen tilbake før den kommer på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
bhensv Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 (redigert) Vi har en lik båt! som Rebop nevner er alle disse tre hvite pluggene for å drenere vann som evt. tagit seg inn i luftskott. det er altså viktigt at disse tre er stengde under normalt bruk, ellers kan det renne inn vann, særlig de 2 bakerste. i vår er det lagt et ekstra hull for lenseplugg, boret opp manuelt, har bytt vinkorken med plugg fra Biltema. (Etter tips fra forumet her) Redigert 19.Oktober.2020 av bhensv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Robot Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Tusen takk, alle sammen. Dette var nyttige tips for forklaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.