Jump to content

Er disse batteriene egnet i båt?


Kjellg

Recommended Posts

Fikk tak i 14 av disse 40Ah batteriene. Skal visstnok være AGM, men jeg syntes det var dårlig spenning. Satt på 4A og spenning 12.3V, 8A og spenningen ramlet til 12V. Glemte å sjekke før jeg startet men det stod på lading i går. De skal være bare 5 år, men jeg vet ingenting om hvordan liv de har levd. Er det verdt arbeidet og lage plass til noen av dem i alle fall? 
 

D96ACB1F-771C-4E24-9D74-5606445AB066.jpeg.a50c77606eaa430177652ab886d2f572.jpeg

370AD419-7026-48E1-AEFF-96B2AC02454A.jpeg

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
bellen skrev 24 minutter siden:

Tipper det er batterier som er brukt i UPS. Vanlig at desse blir skiftet med 5 års intervall på skip. Var batteriene toppladet før du tok belastningstest?


Ja, det skulle være det. Kjørte på med 14,8V men fikk bare inn 0,1A. Fikk ut 15Ah eller 243W. Nei, tror de går i søpla :( 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Roger jo skrev 14 minutter siden:


Har sett det databladet og 10 år, men har de kjørt på med 13,8v eller der om kring på float, så er det nok det som har ødelagt litt.

 

Så på et av de andre at det holdt spenningen greit. Var enda 13,3V etter noen dager, men straks man belaster det så synker det drastisk. Skal prøve å lade det opp igjen og prøve igjen i morgen eller Onsdag. Hadde bare en benk psu tilgjengelig i dag, så jeg måtte kjøre C.C. Og maks ladestrøm etter produktbladet på 10A. Skal kjøre over på C.V. Når strømmen synker. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Har du lyst til å teste litt på det batteriet, så anbefaler jeg en energitømming.  Det gjøres ved at du setter på en veldig liten belastning som batteriet klarer å håndtere i den tilstanden det er nå. Feks. 10w.  Med den belastningen tømmer du batteriet helt ned til 10,8V, og lader det opp igjen  med 5-10A ladestrøm.  Dersom batteriet ikke er sulfatert for mye eller lider av andre slitasjeskader, så kan du få en kraftig forbedret ytelse igjen.  Men kontroller at ikke batterikassa buler for mye ut og at batteriet ellers er helt og pent uten sprekker i plasten før du bruker noe energi på det.  Gjøres denne prosessen etpar tre ganger så vil du kunne få igjen den maksimale ytelsen.  Sannsynligheten er stor for at løpet er kjørt i dette tilfellet ettersom du ikke vet når batteriet fungerte optimalt sist, men metoden er uansett aktuell om man har ett AGM eller GEL som presterer dårlig ved belastning.  Etter en slik energitømming med påfølgende lading vil man se at batteriet håndterer større belastninger uten å droppe like mye i spenning. 

Link to post

Hei,

Dette er typiske UPS batterier. For mange av de mindre UPS'ene står gjerne batteriene i samme kabinett som elektronikken, - i de større i egne batteriskap. Det er mange faktorer som avgjør livlengden på disse:

1. Temperatur.:

- For hver 10. grad over 25 grader halverer du livslengden (Derfor bedre med egne batteriskap)

- Har batteriene vært lagret med for høy temperatur før UPS'en er tatt i bruk kan batteriene være ødelagt 

2 Aldring/Vedlikehold:

- Disse batteriene tar skade av og stå. Må lades minimum hver 6, måned.

3. ABM (Overvåking av ladestatus)

- Det er stor forskjell på batteriladerene i disse UPS'ene. Dette kan ha stor betydning livslengde. 

 

For å få liv i batteriene kan du godt øke spenningen til 15,5 Volt bare pass på at de ikke blir varme. 

 

Link to post

LAB Powersupply er perfekt. Her kan man jo sette spenningen til 15,5V og sette strømbegrensning til 1 A og sjekke temperatur et par ganger i døgnet. Etter 2 døgn skal jo batteriet være fullt. Batyterier som har stått uten at de er sulfatert. Kan godt lades ut og opp ett par 3 ganger. Er du heldig kan de ta seg opp, men neppe tilsvarende nye batterier

Link to post
JRK skrev 1 time siden:

LAB Powersupply er perfekt. Her kan man jo sette spenningen til 15,5V og sette strømbegrensning til 1 A og sjekke temperatur et par ganger i døgnet. Etter 2 døgn skal jo batteriet være fullt. Batyterier som har stått uten at de er sulfatert. Kan godt lades ut og opp ett par 3 ganger. Er du heldig kan de ta seg opp, men neppe tilsvarende nye batterier


Okay..

Det blir ikke noe problem med gasser som vil ut? Skal selvsagt følge med, men denne operasjonen har jeg aldri gjort på AGM. For det er vel Agm etter det jeg har forstått? 

Link to post

Ja dette er AGM og du vil få en termisk runnaway om du ikke følger med på temperaturen, og da vil batteriet  begynne og bule. Men merk at dette batteriet skal egentlig cycles med 14,9 volt. Så om man vil gjøre dette trygt så sett spenningen til 14,9, V og simuler cyclisk drift , med å koble inn og ut strømforsyningen hver andre time, men regn med at ladeforløpet tar en ekstra dag.

Om du får opp det ene batteriet, så kan jo resten av batteriene parallelkobles i det antall og  den grad strømforsyningen kan levere nok strøm

Link to post

Min erfaring er at du ikke vil få noen merkbar forbedring  av å presse på 14,9V (eller mer) når det ikke går nevneverdig strøm inn. Går du utover påstemplede 14,9V så blir nok batteriet lunkent.  Hold deg innenfor påstemplet strøm og spenning. For å sparke igang dette batteriet må du først energitømme det. Ettersom du alt har ett kapasitetsproblem, så kan du regne med at batteriet ikke håndterer større effekter uten å få en spenningsdropp.  Å få ut denne energien er essensielt for å få til en utjevningslading på AGM og GEL.   En måte å få ut energien på er som tidligere nevnt i tråden å kjøre en langtids utladetest. Ser du har en kina utladetester, så utstyret for en god test er jo på plass. Jeg har god erfaring både med langtids energitømming og energitømming der jeg går ekstra langt ned i spenning, men anbefaler langtids der du holder deg innenfor leverandørens datablad. feks. C40 ned til 10,8V og opplading igjen med cycle use spenning påstemplet på batteriet og max. 10A.  Alt etter første utjevningsladingen  skal det være en stor forbedring, ellers er det bare til å gi opp. 

Link to post

Hei Seilars, jeg vet ikke hva slags erfaring det er du snakker om, men batterier som har stått lenge tar ikke lading ved 14-15 Volt. Jeg har faktsik kjørt  25 volt inn på tilsvarende batterier fra Panasonic og CSB, fordi de ikke ville ta ladning med lavere spenning. Som regel hjelper det ikke å trykke på med mer spenning, men av og til kommer de. Men når det er sagt så vil et slikt batteri aldri komme særlig over 50% av opprinnelig kapasitet. Har ikke noe god forklaring på dette, men teorien min er at når glassfibermatten blir varmet opp så blir elektrolytten mer flytende og det gir bedre kontakt mot blyet.

Dette er jo UPS batterier og de er enten klasset for 5 eller 10 år. De lever som regel et svært godt liv, da UPS'en sørger for optimalt ladeforløp og nødvendige utladinger. Men batteriene byttes gjerne etter 5 år uansett og da kan det fremdeles være 80 % av kapasiteten igjen. Odte når batteriene er demontert så blir de bare satt vekk i påvente av å bli sent til resirkulering og det er ofte denne tiden som dreper batteriene. 

 

Uansett hyggelig om trådstarter forteller hvordan resultatet ble til sluyy 

Link to post

Da er batteriet ladet opp og satt på 40C discharge, så får vi se hvordan det går. 40C så klarer det forsåvidt å holde spenningen på 12.8V

Det rare er at når jeg ladet det opp så tok det mye strøm, opp i 19A. Tok bare en sjekk for å se hvordan det taklet høy strøm. Men jeg satte det til 10A og det gikk greit, eller strømmen sank ganske raskt når spenningen var kommet til 14.8V. Men det som var snodig var at fra 7A så ramlet det veldig fort ned til 0,1A. Fra 7A og med til 0,1A så gikk det ikke mere en 10-15 minutter. Prøvde såvidt å øke spenningen nå i morges til 15,4A, men det tok ikke noe mere strøm. Var kun et sekund eller to oppe på 0,3A før det igjen ramlet til 0,1

 

Nei, dette batteriet har jeg ikke så veldig mye tro på. Spurte han jeg hadde fått dem av, en elektriker, om han viste noe om livet til batteriene. Han fortalte at de var kun 5 år og hadde stått i UPS. Varme i rommet og ladespenning var det ingen som hadde tenkt på. Han sa bare at det var et godt og varmt rom uten å kunne fortelle noe om nøyaktig temperatur. Ladespenning viste de absolutt ingenting om. 
 

Kan nesten virke som om batterier aller helst skulle vært installert og overvåket av båtfolk, for de har mye mere kompetanse på dette en mange fagfolk :giggle: Neida man skal ikke spøke med det, men det kan virke som om de ikke bruker så altfor mye tid på levevilkårene til batterier. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Det firmaet jeg jobber i anbefaler aircondition med 20-25 grader Celsius på UPS'ene. Der det er egne batterikabinetter lever nok batteriene lengst. Så finns det endel UPS'er som er bygd inn i samme kasse som batteriene. Da lever batteriene litt kortere tid. Og så har vi faktisk UPS'er med innebygde batterier og dette er tøft for batteriene.

Link to post

11 timer og 3 minutt. Spenning 12.4V etter C40

Tappet 11.23Ah og 143.19Wh. Lar det stå til spenningen kommer på 10.8V

Da prøver jeg etterhvert å lade det ette produktbladet på 14.9V og 10A. Rommet det står på er bare 15 grader så jeg tenker da å kompensere opp til 15.1V, så får man det sa langt etter boka som det er mulig. 

Link to post
JRK skrev On 20.10.2020 at 18.26:

Hei Seilars, jeg vet ikke hva slags erfaring det er du snakker om, men batterier som har stått lenge tar ikke lading ved 14-15 Volt.

 

På VRLA har man ikke den mulighetene som man har med equalize på våte blybatterier. Ett alternativ for utjevning og vekking er derfor bla. det som Kjellg utfører nå. Etter første utladetesten med påfølgende 0,2C opplading skal forbedringen være betydelig.  Jeg har praktisert det selv, senest i forrige uke da jeg løftet en AGM bank fra 74,5% restkapasitet til 92,5% restkapasitet på kun en stk. C40 utlading med påfølgende topplading.  Men jeg har foreløpig dårlig erfaring med AGM som har falt lavere enn 50% i restkapasitet. Det skjer ett eller annet permanent når man kommer for langt ned i ytelse og ikke tar tak i problemet relativt raskt.  Men uansett artig å se om Kjellg får en dokumentert forbedring på dette 5 år gamle UPS batteriet. 

Link to post

Nei det gikk veldig dårlig. Jeg fulgte ikke godt nok med så etter 15:13 så hadde spenningen plutselig ramlet til 9.3V :( Tappet effekt var 193.02A og 15.5Ah. Lot det stå til i morges og da hadde det hvilespenning på 12.3V Prøvde meg igjen med discharge på 1A men det gikk raskt nedover mot 10V. 
 

Dette eller disse batteriene kommer aldri i båten, men jeg skal prøve å reise det litt bare for moro skyld. Nå står det på CC 10A til 15.2V (Er bare 15 grader på det rommet). Så vil jeg kjøre CV på 15.2

Skal denne gangen prøve å følge litt med når strømmen begynner å falle og se h or fort det faller. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...