Jump to content

Tips til dremel/bor best egnet til å risse inn skipsnummer i skrog?

Goodspeed

Recommended Posts

Skal registrere båten i skipsregisteret og skal gravere inn nummeret som er tildelt. Jeg tenkte å bruke en vanlig "multidremel" og risse inn. Der følger det jo med blant annet en graverpenn, men som er litt liten og kanskje passer best til "enkel håndskrift". Bokstavene skal jo være 1 cm bred og 6 cm høy. Noen som har tips til hvilken dremel som er grei å bruke? Det er altså i en Viksund 340/glassfiber, tenkte å risse det inn en egnet plass i skroget i motorrummet.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jeg har demel-maskinen til Biltema, kjøpte settet med div. tilbehør. Brukte det til div. sårskader og krakelering i skroget på båten min. Til det bruket fungerte den helt ypperlig. Er usikker på resultatet mht å gravere bokstaver og tall i str. du referer til. Tror du må være veldig fintfølende og stø på hånden skal du få det til med Biltemas verktøy.

jeg tørker ut på land....!

Popeye70 skrev 5 minutter siden:

Dette settet kan kanskje brukes: https://www.biltema.no/verktoy/sliping/multislipetilbehor/slipestifter-keramiske-o-3-mm-5-stk-2000017842

Grav deg så langt ned som du må/bør, og mal tall og bokstaver med svart maling.

Takk for tips. Jeg har slike med slipestein - tenkte ikke på at de kunne brukes i glassfiberen også? Men det er vel ikke noe grunn til at de ikke skal kunne brukes der? 

Ang dybde, så står ikke dette spesifisert noen plass. Er det ikke tilstrekkelig at man har risset seg såpass ned at det ikke er tvil om hva som står der og det ikke kan lett pusses bort?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Bræin Stårm skrev 2 minutter siden:

Jeg har demel-maskinen til Biltema, kjøpte settet med div. tilbehør. Brukte det til div. sårskader og krakelering i skroget på båten min. Til det bruket fungerte den helt ypperlig. Er usikker på resultatet mht å gravere bokstaver og tall i str. du referer til. Tror du må være veldig fintfølende og stø på hånden skal du få det til med Biltemas verktøy.

Det er ikke biltemadremel jeg har, men uansett, så lenge jeg tegner bokstaver på forhånd, og tar tiden til hjelp, så bør det vel være grei skuring?

Goodspeed

Goodspeed skrev 9 minutter siden:

Det er ikke biltemadremel jeg har, men uansett, så lenge jeg tegner bokstaver på forhånd, og tar tiden til hjelp, så bør det vel være grei skuring?

Det jeg la merke til med min Biltema-dremel var at man må bruke høy hastighet for å få noe virkning, den vred seg fort vekk fra der hvor jeg ville slipe, og da innbiller jeg meg at det kan være litt vanskelig å holde styr på hvor du risser??? Jeg kjenner bare Biltemas dremel, men trodde de fleste sånne mini/multislipere jobbet etter samme prinsipper = høy hastighet??? Jeg ville nok ha testet ut maskinen din på noe annet en båten før du går i gang, bli kjent med den og hvordan den funker. Men - lykke til :thumbsup: Fortell gjerne hvordan det går, kanskje jeg kan bruke tips herfra i min restaurering av båt :smiley: ?

(jeg kom på noe: Kanskje det finnes en liten overhåndsfres som kan brukes???????)

Redigert av Bræin Stårm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Fru Jacobsen skrev 4 minutter siden:

Det trengs bare og kjørnes. Jeg malte først og brukte et 10 mm bor og boret 1 mm dypt ca ved jevne mellomrom

Det høres jo ut som en litt enklere måte og sikker en del mindre støv. Du brukte altså bare helt vanlig metallbor og boret små hull steg for steg i malen du malte på?

Goodspeed

https://www.clasohlson.com/no/Dremel-115,-HSS-fres-7,8-mm/p/41-2110

Denne i kombinasjon med en støvsuger bør gjøre susen. 

På vår Viksund 340 er registreringsnummeret frest inn i lukekanten i aktre kant av åpningen for SB motorromsluke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 13 minutter siden:

https://www.clasohlson.com/no/Dremel-115,-HSS-fres-7,8-mm/p/41-2110

Denne i kombinasjon med en støvsuger bør gjøre susen. 

På vår Viksund 340 er registreringsnummeret frest inn i lukekanten i aktre kant av åpningen for SB motorromsluke. 

Det var kanskje ikke så dumt, tenkte Egentlig Først å ta det på den ‘avstiveren’ i dørken som går langs septik/dieseltank. Men kanskje litt enklere som dere har. Er det da frest inn på innsiden av kanten som luka hviler på når du ser akterover (Kanten inn mot motorrommet og ikke i ‘renna’ for drenering av vann fra akterdekket)?

Goodspeed

Den som Brigg linker til eller alternativt kulefres fungerer ypperlig i glassfiber. Tegner du på bokstavene og tallene med sprittusj kan du bare frese bort dette før du maler svart nedi fresesporene. Støver litt ja, men har du en støvsuger stående på og holder tuten nær freseområdet får du vekk det verste. Ja, fresen vil trekke en vei, men hvis man vet at den vil «stikke av» om man holder selve Dremelen på siden av det man skal frese (forutsatt høyrehendt, motsatt ved bruk av venstre hånd), kan man kompensere for dette og dermed hindre feilskjær. For eksempel alltid trekke fresen mot deg, da trekker den i alle fall ikke avgårde fra deg.

Goodspeed skrev for 9 timer siden:

Takk for tips. Jeg har slike med slipestein - tenkte ikke på at de kunne brukes i glassfiberen også? Men det er vel ikke noe grunn til at de ikke skal kunne brukes der? 

Det går utmerket å bruke de på gelcoaten.

Goodspeed skrev for 9 timer siden:

Ang dybde, så står ikke dette spesifisert noen plass. Er det ikke tilstrekkelig at man har risset seg såpass ned at det ikke er tvil om hva som står der og det ikke kan lett pusses bort?

Det er både tilstrekkelig og perfekt.

Bruk først graverpenna til omrisset av tallene, og slipesteiner til resten.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Det går utmerket å bruke de på gelcoaten.

Det er både tilstrekkelig og perfekt.

Bruk først graverpenna til omrisset av tallene, og slipesteiner til resten.

?? Tror kanskje dette ser ut som løsningen. Kjørne-metoden lokket litt mtp mindre støv, men ser kanskje for meg at det tar litt mer tid og er vanskeligere å få pent siden det blir bestående av mange runde «hull»

Goodspeed

Goodspeed skrev for 19 timer siden:

Det høres jo ut som en litt enklere måte og sikker en del mindre støv. Du brukte altså bare helt vanlig metallbor og boret små hull steg for steg i malen du malte på?

Jepp, tok tre fire minutter. Tok bilde, sendte inn og godkjent ?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

jeg gjorde denne jobben på min i helgen.Jeg har alltid tenkt at det kan være kjekt med en skikkelig fres,så kjøpte inn en som går på batteri fra Makita.kjøpte med en 10 mm fres,men denne passet dessverre ikke på maskinen,så måtte bruke en 6 mm som fulgte med.Svært effektiv maskin,og egentlig ganske lite støv,da det ble mer sponpartikkler av den.resultatet er godt nok,men jeg hadde nok ikke stått på svenneprøven:)send meg en pm om du vil låne denne maskinen.holder til i fana

casie skrev 25 minutter siden:

jeg gjorde denne jobben på min i helgen.Jeg har alltid tenkt at det kan være kjekt med en skikkelig fres,så kjøpte inn en som går på batteri fra Makita.kjøpte med en 10 mm fres,men denne passet dessverre ikke på maskinen,så måtte bruke en 6 mm som fulgte med.Svært effektiv maskin,og egentlig ganske lite støv,da det ble mer sponpartikkler av den.resultatet er godt nok,men jeg hadde nok ikke stått på svenneprøven:)send meg en pm om du vil låne denne maskinen.holder til i fana

Sier takk for tilbudet. Prøver først den jeg har, og så kan det hende jeg heller takker ja til dette om den jeg har ikke holder mål. ? men basert på erfaringene over så virker den bore-metoden litt forlokkende å prøve aller først ?

Goodspeed

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...