Vardholmen Startet 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2020 Jeg har plan om å montere 1 stk Rigid SR6 marine led lys i baugen. Lednings nett ligger klargjort fra før med 3 ledere 1 pluss, 1 minus og 1 pluss styrestrøm fra av på bryter. Må jeg inn med et rele her? hvordan kobler jeg i såfall dette? noen rele og anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 (redigert) Vi må som ett minimum vite hvor mange ampere som kommer til å gå i kretsen, hvor langt kabelstrekket er og dimensjon på kablene for å svare på spørsmålet. Vi må også vite hvilken strømtrekk bryteren du skal bruke tåler. Redigert 19.Oktober.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Fantino Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Ser at et Rigid SR6 bruker 69W ved spenning 9-36V. Ved 12V skulle det bli ca 6A. En standard Carlingbryter tåler vel 20A så burde ikke være noe problem å kople direkte, men hvis ledninger allerede er lagt opp til bryter osv så kan et enkelt lysrele brukes, feks Biltema 42-302. Kontakt 30 fores med pluss 12V, utgang 87 til pluss på lampe, 85 får pluss 12V fra bryter og 86 koples til minus. Da lyset tåler ned til 9V spenning burde ikke spenningsfall i ledninger bety noe særlig, med mindre det er brukt sytråd. At det allerede er lagt opp med ledning for relestyring tyder kanskje på at det har stått en lampe der før som var sultnere på strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Er det dimensjonsforskjell på dei tre ledarane? Er det ikkje det, så bør du sjekke ut ev. begrensingar i forkant. ( sikringsløysing / ledningsnett fram til brytar / brytarløying ) Med andre ord: har ledarane same dimensjon og ellers ingen spesielle begrensingar for last innanfor angitt straumføringsevne vil du ikkje ha noko effekt av ei rele` Sitér dette innlegget Link to post
Vardholmen Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 + og - er kraftigere (ca 3-4mm2) styrestrøm leder (ca 1,5-2,5mm2) originalt lagt opp fra fabrikk, (skilsø 34) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 6A gir 0.3V dropp på 10 meter 4 mm2 kabel. Er nok hipp som happ så sant brytertypen tåler strømmen. Men gjerne enklest å bare smekke inn rele om at er ferdig lagt allerede inkl bryter osv Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Minst mulig leamikk Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Anders And Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Er du heldig følger det med ledningsnett med rele nå du får lyskasteren, ellers kjøper du et enkelt rele på feks. maritim, biltema etc. ( feks. https://www.maritim.no/rele-av-pa-30a-12v-4-poler) Når det er lagt opp med styrestrøm er dette for å ikke få for høy belastning på bryterpanelet. Du kobler det slik: Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 OK :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Scand 26 med AC skrev for 4 timer siden: Er du heldig følger det med ledningsnett med rele nå du får lyskasteren, ellers kjøper du et enkelt rele på feks. maritim, biltema etc. ( feks. https://www.maritim.no/rele-av-pa-30a-12v-4-poler) Når det er lagt opp med styrestrøm er dette for å ikke få for høy belastning på bryterpanelet. Du kobler det slik: Må ærlig innrømme at jeg måtte studere tegninga godt før jeg forstod den. Kanskje det bare er meg... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Tegningen er nå etter mitt syn veldig grei. Og slik bør det gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Vardholmen Svart 21.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Takk for gode innspill, får se hva som er med av evt ledning/rele. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Kjellg skrev for 4 timer siden: Må ærlig innrømme at jeg måtte studere tegninga godt før jeg forstod den. Kanskje det bare er meg... Nei, vi er to gamlinger som ikke skjønner. Mulig vi er mer vant til denne varianten: Der styrestrømmen ikke er den samme som brukerstrømmen. Jeg kobler slik som over. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Nei, vi er to gamlinger som ikke skjønner. Mulig vi er mer vant til denne varianten: Der styrestrømmen ikke er den samme som brukerstrømmen. Jeg kobler slik som over. Korrekt! Det er slikt jeg også er vant til å se det, eller tenke det. Normalt så leser jeg tegninger med minus i bunnen og pluss ovenfra og ned, så fremt det ikke går klart fram hva som er hva, som i din tegning. Stusset bare på styrestrømmen som det ikke gikk klart fram var +. Det virker selvsagt med å bruke samme plus både til last og rele, men personlig så liker jeg å skille dem, i alle fall på tegninger som andre skal lese. Redigert 21.Oktober.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Jeg synes @Scand 26 med AC sin tegning er veldig tydelig. Kanskje noen blir forvirret når minus til styrestrøm tas fra minus til lampe. Men så har kanskje jeg en fordel av at jeeg ikke er elektrikker ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Anders And Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 I prinsippet så fungerer jo begge tegningene likt. Som elektroingeniør er jeg sikkert noe miljøskadet, men tenkte at når trådstarter sier han kun har 3 ledninger frem til baugen så var det sikkert fint med en tegning som viste hvordan disse 3 skulle kobles. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 For meg er hensikten med et relé å hente høyamp strøm fra en plass nær bruker. Reléet blir derfor en fjernstyrt bryter der lavamp strøm med lavt kabeltversnitt blir styrt av en bryter 'langt unna'. I den settingen har styrestrømmen kun funksjon å gi energi til en elektromagnet som klapper inn kontakten til høyampdelen. Da funker min skisse som beskrevet. Som eksempel kjører jeg et 500 A rele med 3 A styrestrøm om bord i Hulda. Det skjønner jeg ikke hvordan skal kunne foregå med den andre skissen over i og med at plussleder kun løper rett gjennom reléet. Jeg er ikke elektriker, og må ha to plussledere, en lavamp og en høyamp. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Jeg er elektroingeniør og har jobbet med elektriske anlegg i båt i snart 40 år nå. Har ingen problem med å forstå den første tegningen som er bra og helt korrekt. Om en ikke forstår den er det ikke fordi tegningen ikke er riktig men fordi en ikke kan elektro. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Tegningene gjør vel bortimot samme jobben men siden TS kun har 3 ledninger ferdig trukket fram er jo den løsningen ‘plug & pray’? Er jo ikke noe problem at minus for styrestrøm går i samme leder så lenge denne er feit nok? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Ahhh, ser tegninga nå. Da møter jeg pr. def. kriteriet som svakstrømselektriker :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Da er tegningen til @Scand 26 med AC mer "normalisert". Men nå er skriften speilvendt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Du gjorde det bare verre :-) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Hulda skrev for 5 timer siden: Jeg er ikke elektriker, og må ha to plussledere, en lavamp og en høyamp. Her har du to plusser Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Ja, jeg oppfattet det jeg også. Det var da jeg vurderte meg selv som utlært. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Du gjorde det bare verre :-) Måtte bare være med å spikke litt fliser! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.