Jump to content

Koble bauglys, må jeg ha relé?

Vardholmen

Recommended Posts

Ser at et Rigid SR6 bruker 69W ved spenning 9-36V. Ved 12V skulle det bli ca 6A. En standard Carlingbryter tåler vel 20A så burde ikke være noe problem å kople direkte, men hvis ledninger allerede er lagt opp til bryter osv så kan et enkelt lysrele brukes, feks Biltema 42-302. Kontakt 30 fores med pluss 12V, utgang 87 til pluss på lampe, 85 får pluss 12V fra bryter og 86 koples til minus.

Da lyset tåler ned til 9V spenning burde ikke spenningsfall i ledninger bety noe særlig, med mindre det er brukt sytråd. At det allerede er lagt opp med ledning for relestyring tyder kanskje på at det har stått en lampe der før som var sultnere på strøm?

Er du heldig følger det med ledningsnett med rele nå du får lyskasteren, ellers kjøper du et enkelt rele på feks. maritim, biltema etc. ( feks. https://www.maritim.no/rele-av-pa-30a-12v-4-poler

Når det er lagt opp med styrestrøm er dette for å ikke få for høy belastning på bryterpanelet. 

Du kobler det slik:

image.png.56d0af1139290df13a9f7fd29ef3935f.png

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Scand 26 med AC skrev for 4 timer siden:

Er du heldig følger det med ledningsnett med rele nå du får lyskasteren, ellers kjøper du et enkelt rele på feks. maritim, biltema etc. ( feks. https://www.maritim.no/rele-av-pa-30a-12v-4-poler

Når det er lagt opp med styrestrøm er dette for å ikke få for høy belastning på bryterpanelet. 

Du kobler det slik:

image.png.56d0af1139290df13a9f7fd29ef3935f.png

Må ærlig innrømme at jeg måtte studere tegninga godt før jeg forstod den. Kanskje det bare er meg...

Hulda skrev 1 time siden:

Nei, vi er to gamlinger som ikke skjønner. Mulig vi er mer vant til denne varianten:

Rele.jpg.1bfc99ef24fe42a2e97e1b846b272ee9.jpg

Der styrestrømmen ikke er den samme som brukerstrømmen. Jeg kobler slik som over. 

Korrekt! 
Det er slikt jeg også er vant til å se det, eller tenke det. Normalt så leser jeg tegninger med minus i bunnen og pluss ovenfra og ned, så fremt det ikke går klart fram hva som er hva, som i din tegning. Stusset bare på styrestrømmen som det ikke gikk klart fram var +. Det virker selvsagt med å bruke samme plus både til last og rele, men personlig så liker jeg å skille dem, i alle fall på tegninger som andre skal lese.  

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg synes @Scand 26 med AC sin tegning er veldig tydelig. Kanskje noen blir forvirret når minus til styrestrøm tas fra minus til lampe. Men så har kanskje jeg en fordel av at jeeg ikke er elektrikker ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

For meg er hensikten med et relé å hente høyamp strøm fra en plass nær bruker. Reléet blir derfor en fjernstyrt bryter der lavamp strøm med lavt kabeltversnitt blir styrt av en bryter 'langt unna'. I den settingen har styrestrømmen kun funksjon å gi energi til en elektromagnet som klapper inn kontakten til høyampdelen. Da funker min skisse som beskrevet. Som eksempel kjører jeg et 500 A rele med 3 A styrestrøm om bord i Hulda. Det skjønner jeg ikke hvordan skal kunne foregå med den andre skissen over i og med at plussleder kun løper rett gjennom reléet. Jeg er ikke elektriker, og må ha to plussledere, en lavamp og en høyamp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...