Jump to content

Missfarget mahogny, hvordan lysne?

Optimist1

Recommended Posts

Hei, noen som har erfaringer med missfaring av mahogny pga fukt? Forrige eier av båten var dessverre litt sen med å få stanset noen vannlekkasjer fra diverse vinduer. Har derfor noen mørke felter i mahogni samt avskallet lakk der det har vært lekkasje (se bilder før/etter pussing). Siklet/pusset ned lakken, men de mørke feltene ser ikke ut til å gå bort (er redd for å pusse gjennom laminatet da det er kryssfiner). Finnes det noe middel til å lysne de mørke feltene slik at det ikke blir fult så skjoldete? Noen som har erfaringer med blekemiddel?

Svar mottas med takk:)

Før pussing:

667416335_Frpussing.jpg.7caa26ffda8174c198c92dcb50b519de.jpg

Etter pussing:

Etter_pussing.jpg.abe0551e3ec57e35341c7299c4f0ec2b.jpg

nbjelland skrev 25 minutter siden:

Jeg ønsker ikke å beise for da blir det fargeforskjell på resten av interriøret i båten (alt er mahogny...).

Da lar du bare være å beise etter å ha fjernet lakken og pusset. Du bør ta hele feltet inntil avgrensende flater og lister.

Ut fra bildene og fargen på mahognyen tror jeg den har blitt beiset før (?). Det er ganske vanlig fordi ubeiset mahogny blir sterkt bleket av sollys.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Da lar du bare være å beise etter å ha fjernet lakken og pusset. Du bør ta hele feltet inntil avgrensende flater og lister.

Ut fra bildene og fargen på mahognyen tror jeg den har blitt beiset før (?). Det er ganske vanlig fordi ubeiset mahogny blir sterkt bleket av sollys.

Den er ikke beiset, kun lakkert (tror det er Ravilakk som er brukt). Jeg har pusset av lakken ved det skadede område. Har også tatt en fille med rødsprit og gnidd over området (da ser man fort om lakken er fjernet). Lakken er fjernet, men det mørke området blir selvsagt enda mørkere med rødsprit, og den uskadede delen blir fin og brun. Skillet er ganske markant/definert. Jeg kan prøve å pusse vekk det mørke området, men som sagt er det bare tynn mahogny finer, så er ikke mye å pusse på. Dermed tenkte jeg at det kanskje finnes noe blekemiddel e.l som kan lysne de mørke partiene...

Skal du fjerne dette er normalmetoden å slipe ned til friskt treverk. Siden det er finer er ikke dette et alternativ. 

Vet det benyttes vasking med hydrogenperoksyd for å fjerne blåved på gran og furu, men har ikke hørt om bruk av dette for å mahogany.

Et alternativ er å slipe bort det dårlige området og lime på bladfiner, men du vil fortsatt få forskjell. Både i farge og struktur. 

Viktigste er å stoppe fuktinntrengning (som kan være krevende) og å få fjernet all løs lakk.

For ikke å gjøre skaden verre vill jeg bare lakket over det renskrapte området og akseptert misfargingen som patina. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 29 minutter siden:

Skal du fjerne dette er normalmetoden å slipe ned til friskt treverk. Siden det er finer er ikke dette et alternativ. 

Vet det benyttes vasking med hydrogenperoksyd for å fjerne blåved på gran og furu, men har ikke hørt om bruk av dette for å mahogany.

Et alternativ er å slipe bort det dårlige området og lime på bladfiner, men du vil fortsatt få forskjell. Både i farge og struktur. 

Viktigste er å stoppe fuktinntrengning (som kan være krevende) og å få fjernet all løs lakk.

For ikke å gjøre skaden verre vill jeg bare lakket over det renskrapte området og akseptert misfargingen som patina. 

Tenkte å prøve ferro-bet rustvask på et lite område for å se effekten. Har bestilt en flaske som kommer i posten. Det blir skjoldete uansett, men får jeg tonet ned det mørke området noe så vil det hjelpe. Lekksjen er borte for lenge siden, og treverket er knusk tørt. Skal komme med bilde av resultat:)

• 2 måneder senere...
Optimist1 skrev On 23.10.2020 at 9.16:

Tenkte å prøve ferro-bet rustvask på et lite område for å se effekten. Har bestilt en flaske som kommer i posten. Det blir skjoldete uansett, men får jeg tonet ned det mørke området noe så vil det hjelpe. Lekksjen er borte for lenge siden, og treverket er knusk tørt. Skal komme med bilde av resultat:)

Hvordan gikk det med ferrobet? 

Mvh Bjorkski

Hei, jeg har ikke prøvd det på fineren enda, men gikk løs på noen mahogny lister jeg hadde i boden med skikkelig blå/mørke felter etter fultskader.  Det var rene vidundermiddelet! Gned inn et tynt lag på området som var angrepet og lot det tørke helt ut (et døgn ++, avhengig av hvor mur du gnir inn i treverket). Når det ser tørt ut er det ikke nødvendigvis tørt, det fant jeg ut da jeg tok listene i garasjen for å pusse, med lavere temperatur ble det plutselig fuktig igjen. Gjentok 2-3 ganger på de værste områdene. Jeg merket ikke noe til bleking av treverket rundt området, og blåveden forsvant som dugg for solen:) Venter til temperaturen i båten blir litt mer egnet før jeg går løs på fineren der, men ut fra resultatet på listene å dømme tror jeg det bil bli veldig bra! Se bilder.

9F67D2D3-2C64-4151-8F1F-7498B204B0D9.jpeg

8D5B3C8F-DBCE-4FBD-B6D5-499CDFFF4457.jpeg

E91ACBAD-E6BF-4CEE-BC34-CDF5BE1DE53A.jpeg

7ACC7E9D-6134-4D9C-91EC-3A1B63AFAFB0.jpeg

C7361CF1-9617-49DC-BDBE-3152386BDF92.jpeg

01C24105-B7C5-4D38-9F61-27820D74A635.jpeg

41FDF0FC-9101-4E81-BA90-4E0675D94091.jpeg

• 2 måneder senere...

Etter 7-8 behandlinger med Ferrobet rustvask så ga jeg opp å få dette like bra som listene mine ble. Det ble betraktelig bedre, men synes fortsatt. Har bare lakkert et strøk foreløpig, men forskjellen blir nok ikke mindre med flere strøk. Vet ikke hvorfor det fungerte bedre på listene, kan være forskjell på treet, eller at listene er i heltre og skottplatene er i kryssfiner.

Er uansett et produkt som jeg kan anbefale hvis du har noe blåved sopp å bli kvitt:)

Før

image.png.0802660520380fd912155efb23dd2147.png
Under prosess

image.png.f7352858c41aaf6c9b2e9e25765c29c5.png

Etter:

image.png.71f59b05b27249d7272047c20d5a166d.png

Før:

image.png.5bcc2de0d6440d90c686a95945d802cd.png

Under behandling:

image.png.c130c9f9614a970f7da257565b2489fa.png

Etter:

image.png.9c327013ccae938d35557b5d0975ae29.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...