Karlsenkystfiske Startet 22.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2020 Har fått overtatt et gammelt ploganker som jeg skal bruke til fastfortøyning. Nå er dessverre kuldegradene gjort sitt inntog her oppe, så det blir nok verre å få vanlig grunning til å tørke/herde. Er det noe rustbeskyttende stoff man kan ty til? Kan man bruke tjære, eller vil det vaskes vekk? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Gi blaffen. Det tar mange år før ankeret ruster i filler. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Noen lag med sinkspray (evt sinkmaling om det finnes). Evt feste den feiteste anoden du finner på Biltema på ankeret før det sjøsettes? Men Hulda har sikkert rett, spørs om det er bryet verdt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Vi brukte 'tonnevis' med sinkspray på noen wincher som hadde årlig vedlikehold ute på Frigg. Spesifikasjon fra Elf. Hver gang vi kom tilbake, var sprayen vekk. Uansett hvor flinke vi var med pussing og rensing. Noe det var mengder av på Frigg, så var det Cocka Cola, Brigg, avfetting på sprayboks, Copaslip og sinkspray. Brigg var en lavalkohol pils (0,5 %). Noen med abstinens drakk Brigg så de holdt på å drukne. En broket forsamling der ute. Men det var ikke dette denne tråden gjaldt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Ja er skeptisk til nytten av sinkspray nedsenker i sjøvann og ved saltvannsrokk i havet. Men har latt meg fascinere av hvor godt et tynt lag beskytter på vanlig svartstål som står ute i hagen osv, bla annet noe galvaniserte stolpesko som måtte slipes litt til nederst før faststøping. En lett dusj høsten 2007 og like fine ennå.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 (redigert) prata med en av "gammelgutta" , de brukte å dyppe jernbeslag i tjære, helst rett fra sveisebenken slik at metallet var godt og varmt og "tjæra brant seg godt inn". Holdt sikkert like bra som sinkspray Sitat En lett dusj høsten 2007 og like fine ennå.. husker du type/merke? Jeg prøvde den som har "tema" i navnet , ikke mye å skryte av Redigert 22.Oktober.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mons Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Jobbet en vinter På Rapp som produserte winsjer. Alle bolter mm ble satt inn med tretjære, og på gamle winsjer som kom inn etter mange år på sjøen var boltene som nye. Var aldri rustet fast. Bra stoff.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
PolarLi Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Jeg bruker alltid tretjære på gjengene på galvaniserte sjakler som skal brukes til fortøyning, og selv etter flere år under vann så løsner de som de var montert i går. Bruker det også på endel andre bolter med svært godt resultat. Men på en slett overflate vil det nok vaskes vekk noe lettere, men som Ivar sier, sikkert like bra som sinkspray... Et annet stoff som også kan være bra er Bitumen/asfalt. I kjettingkatalogen til Aseke selger de bunnkjetting som er belagt med Bitumen/asfalt. Man får jo det ganske billig på Biltema og det tørker kanskje litt bedre enn tjære. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 (redigert) Men det lukter ikke like godt.... Redigert 22.Oktober.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 ivar skrev for 3 timer siden: prata med en av "gammelgutta" , de brukte å dyppe jernbeslag i tjære, helst rett fra sveisebenken slik at metallet var godt og varmt og "tjæra brant seg godt inn". Holdt sikkert like bra som sinkspray husker du type/merke? Jeg prøvde den som har "tema" i navnet , ikke mye å skryte av Ikke sikker, men 90% sannsynlig Biltema 😁 Er dog ikke ved sjøen og det har nok mye å si. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Det har det nok sikkert. dette var vel å merke på en motorsykkel og ikke på noe båtrelatert Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Karlsenkystfiske Svart 29.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2020 Ekte tretjære. 5kg for 329. Kanskje jeg pusser raskt over, varmer opp spanna og sauser over! Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 29.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2020 Hva med FLUID FILM? Finnes i flere utgaver, jeg har en kraftig og seig type på boks, beregnet på ankerkjettinger offshore etc. Seig som snått. Bruker den på braketten til min påhengsmotor, tørker av, like fin om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.