Jump to content

Batterilanterner til seilbåt 22 fot

LAKA

Recommended Posts

Bruker i utgangspunktet ikke båten noe særlig når det er bruk for lanterneføring, men tenker det er greit å ha noe i backup de få gangene det kan bli aktuelt. Har rundtlysende hvit lanterne fra Navi Light som jeg er godt fornøyd med. Såvidt jeg har skjønt så er dette minstekravet for min båt. Ser imidlertid fordelen av å ha styrbord/babord lanterne også og lurer på om noen har anbefalinger til gode batterilanterner? Ser ikke ut til at Navi Light har noe annet en kombilanterner. Og kan jo legge til at det i denne om gang ikke er et alternativ å legge opp strøm til lanterner. 

Ja, du kan seile med denne, men ikke gå for motor.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5

25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

(a) Et seilfartøy underveis skal vise:
(i) sidelanterner,
(ii) en akterlanterne.
(b) På et seilfartøy på mindre enn 20 meters lengde kan de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel kombineres i en lanterne som blir ført hvor den best kan ses på eller nær mastetoppen.
Redigert av shipahoy (see edit history)

Ser at du kan skru av det hvite lyset på tricoloren. Da kan du bruke denne som sidelanterner når du kjører for motor, sammen med den 360 graders hvite lanternen du har fra før. Slik som vist på Maritim sine sider:

https://www.maritim.no/navisafe-dinghy-complete

Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis
(c)   
(i)    Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.
(ii)    Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

alfaalfa skrev 44 minutter siden:

Det står også at seilbåter som går for motor skal vise dagmerke med kjegle i masten... det regner jeg med at alle her selvsagt tar opp i masten ved bruk av motor... ;-) Alle ansvarsfulle seilbåtinnehavere har en slik liggende! Ikke sant!

Klart det :-) Skal ikke gå god for alle andre selvsagt. 

alfaalfa skrev 44 minutter siden:

Så en 22 foting med denne lanternen er bedre enn mange alternativ.

Tror nok de fleste vil mene det er langt viktigere for sikkerheten å føre rette lanterner på en fritidsbåt i mørket/dårlig sikt enn hvorvidt den har riktig dagmerke når den går for motor om dagen.

Ikke for det, rett skal være rett. En ser feks at alle ansvarsfulle motorbåtførere heiser kula når de ligger på svai. Eller? ;-)

Så langt er det fremvist to eksempler på batteridrevne lanterner. En som på ingen måte har rette vinkler, kan vise til rett rekkevidde, godkjennelse   eller er egnet til formålet.

Men korrekt  lanterneføring er dette ikke. Om man på seilbåten starter motoren. Men den ene er mye bedre enn den andre. Og det er mulig med Navlight å få til den "beste" av dårlige løsninger inennfor det man kan få til med batteridrevne lanterner.

At det må festes rett er nok også viktig.

Navisafe er et godkjent av USCG , og har korrekt rekkevidde med 2 NM på hvit 1 NM på de fargede og akter. Montert rett - en meget god løsning.

Så det er etter mitt skjønn den beste løsningen. Og jeg tror man ikke vil ha problemer med at noen kan påstå at dette skulle være et problem ift lovregler, slik at det er innenfor lovreglene i en praktisk situasjon.

-for det er slik mitt eksempel var ment å skulle vise at det slurves nok mye mer enn dette i mange tilfeller...

Lykke til med nattseilas og ta gjerne med en kraftig lykt!

Redigert av alfaalfa (see edit history)
alfaalfa skrev 1 time siden:

Det står også at seilbåter som går for motor skal vise dagmerke med kjegle i masten... det regner jeg med at alle her selvsagt tar opp i masten ved bruk av motor... ;-) Alle ansvarsfulle seilbåtinnehavere har en slik liggende! Ikke sant!

Så en 22 foting med denne lanternen er bedre enn mange alternativ.

Nei, dette gjelder seilbåter som motorseiler, 25c (min utheving):  

Sitat

Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses

vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Det er vl lite hensiktmessig med trikolor med batteri i mastetoppen, så da må det være bedre med vanlig sb/bb/akter -lanterner med batteri. Bare pass på at de lyser godt nok. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...