Jump to content

Yamaha 4 hk - Stopper under kjøring og blir vanskelig å starte.

Aleksander1988

Recommended Posts

Hei folkens! Som dere kommer til å skjønne så er jeg helt fersk på dette med båt, og da spesielt båtmotorer. For en måned siden så kjøpte jeg meg en god gammel Askeladden 14 (som jeg betalte alt for mye for) som min første båt med en liten gammel Yamaha 4hk. Båten har funkert ganske bra frem til de to siste turene. Men i dag tok kaken. 

Den er som regel lett nok å starte når den er kald. Men etter 30 minutter med kjøring så går den gradvis saktere og "jukser" før den plutselig slår seg av. Av og til stopper den uten forvarsel. Og da blir den grusomt vanskelig å starte. Og etter det er det opp til gudene om den vil gå i 10 minutter eller 5 sekunder. 

Og det virker som jeg må bruke choke hver gang jeg skal starte motoren når den er varm. Noe jeg har hørt ikke skal være nødvendig. 

Litt tilleggsopplysninger:

Den virker som om den kan gå på tomgang uten problem. 

Bensintanken er innhult på sidene har jeg lagt merke til. Blir det vakuum i tanken og kan dette ha noe å si? 

Beklager at det ble en lang tekst men vil få med så mye jeg kan i håp om at dette kan hjelpe :) 

Screenshot_20201022_203658_com.android.gallery3d.jpg

Aleksander1988 skrev 12 minutter siden:

Bensintanken er innhult på sidene har jeg lagt merke til. Blir det vakuum i tanken og kan dette ha noe å si? 

Absolutt, dersom du ikke har åpnet lufteskruen på tanken.

Ellers er det vel en forgasserrens og evt en justering av flottør som jeg vil tro er neste steg i feilsøkingsprosessen.

Aleksander1988 skrev 10 minutter siden:

Det er det første du bør ta en kikk på. På lokket på bensintanken er det en lufteskrue. Denne skal stå åpen under bruk, så kan du heller skru den til når du forlater båten eller når du bærer bensintanken. Skruen trenger ikke være veldig åpen, men bare en omdreining og to slik at det kommer luft til. Hvis det ikke kommer luft til vil motorens bensinpumpe slite med å trekke nok bensin fra tanken, noe som naturlig nok vil føre til at motoren stopper etter en stund.

Prøv dette enkle først, hvis motoren fremdeles stopper og er vanskelig å starte er det jo noe annet som må tas tak i, men det ser du jo.

Når det gjelder start på varm motor, har en 5hk Yamaha selv som alltid foretrekker «priming» med choken på et drag ved varm motor. Starter lett på neste drag uten choke. 

en annen ting det kan være : at det i årenes løp har samlet seg gugge i bunnen på tanken som har funnet veien til forgasseren. 

Jeg ville tatt av tanken , tømt og skylt denne, samt demontert forgasser og blåst igjennom 

Husker ikke, er det bensinfilter på disse? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg skal få motoren opp om en stunn og gått igjennom den med noen som er litt mer drevne på disse tingene. Stoler ikke helt på meg selv enda. 

Men jeg setter pris på alle svar og kommer garantert med noen nye spørsmål på veien. 

Lanber skrev for 3 timer siden:

Foran under forgasser (i senter ca 10cm foran stamme) er det en gummiplugg, ca 2cm dimameter.  Bruk flat skrujern og vipp den ut.

Så skru ut og tøm forgasser, det ER dritt og vann der.

Så bytter du tennplugg

Bensin på tanken er full av 35 år dritt og kondsens.  Hell ut!! 

Det er en veldig grei båt men den har virkelig noen store skavanker som jeg må finne ut av. Fenderlist som henger å slenger bak, manglende bolter å feste hele den bakerste kalesjen, sundrustet batteri og en lensepumpe jeg tviler sterkt på  fungerer. Tørr ikke tenke på hva som foregår under båten :giggle: Men alt til sin tid. 

IMG_20200929_144611.jpg

Hadde akkurat en runde på vår hyttemotor, den er nok ca 5 år nyere enn din, men fremdeles 30 år da! Fantastiske motorer. 

Du trenger ikke skru av forgasser eller tank. 

1. Tøm tank, skyll med bensin. Fyll på ny.

2. Skru ut bunnpluggen på forgasseren som er under foran, vipp bort gummipluggen for tilgang. 

3. Skru ut tennplugg

4. Dra noen ganger i snora og få frisk bensin igjennom forgasser.

5. Skru inn bunnplugg i forgasseren (knotete) 

6. Ny tennplugg

Når du først har service så kjøper du deg en grease pistol og smører opp gir og sving. 

Skru av propell og sjekk brytepinnen.

Bytt olje på undervannshuset. 

Redigert av Lanber (see edit history)

Bruk forskalingsfiner, den tåler mye fuktighet. Og mal kantene for å hindre vanninntrenging. Meget mulig Byggmax har. Eller Obs Bygg. Evt om en snekker har litt kapp, det er jo ikke store biten du trenger. Du kan også bruke en plastplate, f.eks en slik hvit skjærefjøl i plast.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 7 timer siden:

Bruk forskalingsfiner, den tåler mye fuktighet. Og mal kantene for å hindre vanninntrenging. Meget mulig Byggmax har. Eller Obs Bygg. Evt om en snekker har litt kapp, det er jo ikke store biten du trenger. Du kan også bruke en plastplate, f.eks en slik hvit skjærefjøl i plast.

En kar jeg kjenner kunne bidra med plater og montering. Takk for informativt svar! 

Aleksander1988 skrev On 24.10.2020 at 1.02:

Jeg skal få motoren opp om en stunn og gått igjennom den med noen som er litt mer drevne på disse tingene. Stoler ikke helt på meg selv enda. 

sikkert lurt - og lærerikt :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Krimart skrev for 3 timer siden:

Fikk ikke lest hele tråden, men vakuum på tanken høres sannsynlig ut. I tillegg  ville jeg ha sjekket impelleren. Har du synlig kjølestråle? 

Dert er typsik at motoren går en stund til den er varm og da fusker den og stopper, men starter igjen når motoren er kjølt ned. 

Tanken var helt innhult og det kunne høres ut som å åpne en brusflaske når jeg fikk åpnet den ventilen på tanken :lol: Men jeg har fått motor og båt på land og skal kjøre en liten service på den i helgen sammen med en som kan mye mer enn meg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...