TrikkerN Lønning Startet 24.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2020 Hei, Denne helgen var siste båttur-helg før opptak på mandag. Vi hadde en overnatting fra fredag til i dag på Stokken. Videre gikk turen gjennom Blindleia, forbi Lillesand og skulle til å putre gjennom Grunnsund. Vi kjørte rolig innover, og når vi kom til det smaleste partiet, hørte vi en rar lyd - deretter stoppet motoren. Det første jeg tenkte var at vi hadde gått på.(Det er grunt der, men kun sand) Neida, et svært tau i propellen. Vi får kastet ut dreggen og forhalt oss litt til siden. Jeg måtte (brr..?) gå i vannet og kutte tauet. I den forbindelse knakk en del av propellen og må ha ny. Er det noe vits i å bytte til stål?(hadde alu tidligere) Videre håper jeg ikke det er noe mer galt med drevet. Kjipt slutt på sesongen.? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 25.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2020 Hei, har kjørt med begge deler, men ingen tvil om at stål er bedre kvalitet! De varer ut levetiden på båten din. Aluminium får ofte kavitasjonsskader og blir sprø med årene. Et tau ville aldri skadet en stålpropell. Bakket en gang inn i ankerkjettingen min med stålpropeller så kjettingen surret seg godt rundt akslingen og de var like fine etterpå. En liten stokk er nokk til at du ødelegger en aluminiumspropell. Ulempen med stål (for uten prisen) er at du får litt tregere akselerasjon da propellene er tyngre å dra rundt. Og hvis du først "går på" med stål kan du fortere bøye aksling/ødelegge noe i drevet side stålpropellene ikke gir noe særlig etter. Selv ville jeg aldri vurdert å gå tilbake til aluminium. Solas stålpropeller er jo ikke så gale i pris hvis du ikke kjøper original VP. Har selv ingen erfaring med Solas, men skulle jeg hatt nye stålpropellene i dag ville jeg sterkt vurdert Solas. Husk at du må gå ned en størrelse på propellene, siden de er betraktelig tyngre. Det er nok neppe noe skader på drevet hvis det bare var et tau du kjørte på, men du kan jo få målt akslingene for å se om det er l kast i de hvis du er usikker. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 (redigert) nbjelland skrev for 13 timer siden: Hei, har kjørt med begge deler, men ingen tvil om at stål er bedre kvalitet! De varer ut levetiden på båten din. Aluminium får ofte kavitasjonsskader og blir sprø med årene. Et tau ville aldri skadet en stålpropell. Bakket en gang inn i ankerkjettingen min med stålpropeller så kjettingen surret seg godt rundt akslingen og de var like fine etterpå. En liten stokk er nokk til at du ødelegger en aluminiumspropell. Ulempen med stål (for uten prisen) er at du får litt tregere akselerasjon da propellene er tyngre å dra rundt. Og hvis du først "går på" med stål kan du fortere bøye aksling/ødelegge noe i drevet side stålpropellene ikke gir noe særlig etter. Selv ville jeg aldri vurdert å gå tilbake til aluminium. Solas stålpropeller er jo ikke så gale i pris hvis du ikke kjøper original VP. Har selv ingen erfaring med Solas, men skulle jeg hatt nye stålpropellene i dag ville jeg sterkt vurdert Solas. Husk at du må gå ned en størrelse på propellene, siden de er betraktelig tyngre. Det er nok neppe noe skader på drevet hvis det bare var et tau du kjørte på, men du kan jo få målt akslingene for å se om det er l kast i de hvis du er usikker. Takk for tilbakemelding. Jeg ser at Solas har en veldig ok pris på nye stålpropeller.Propellene var nye i fjor, men kjenner ikke til størrelsen som er påmontert i dag. Men et hakk ned ser jeg man må ut i fra tabellen til Volvo(alu kontra stål). Akslingen ble byttet i fjor pga kast (og fikk derfor lekkasje og vann i olje) Når dette skjedde gikk vi omtrent på tomgang, så jeg tror ikke det skal være noe større skader. Vi få se hva takstmann sier, det blir løft i dag. Veldig kjip avslutting på sesongen. Redigert 26.Oktober.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.