TrikkerN Lønning
nbjelland skrev for 13 timer siden:Hei, har kjørt med begge deler, men ingen tvil om at stål er bedre kvalitet! De varer ut levetiden på båten din. Aluminium får ofte kavitasjonsskader og blir sprø med årene. Et tau ville aldri skadet en stålpropell. Bakket en gang inn i ankerkjettingen min med stålpropeller så kjettingen surret seg godt rundt akslingen og de var like fine etterpå. En liten stokk er nokk til at du ødelegger en aluminiumspropell. Ulempen med stål (for uten prisen) er at du får litt tregere akselerasjon da propellene er tyngre å dra rundt. Og hvis du først "går på" med stål kan du fortere bøye aksling/ødelegge noe i drevet side stålpropellene ikke gir noe særlig etter.
Selv ville jeg aldri vurdert å gå tilbake til aluminium. Solas stålpropeller er jo ikke så gale i pris hvis du ikke kjøper original VP. Har selv ingen erfaring med Solas, men skulle jeg hatt nye stålpropellene i dag ville jeg sterkt vurdert Solas.
Husk at du må gå ned en størrelse på propellene, siden de er betraktelig tyngre.
Det er nok neppe noe skader på drevet hvis det bare var et tau du kjørte på, men du kan jo få målt akslingene for å se om det er l
kast i de hvis du er usikker.
Takk for tilbakemelding.
Jeg ser at Solas har en veldig ok pris på nye stålpropeller.Propellene var nye i fjor, men kjenner ikke til størrelsen som er påmontert i dag.
Men et hakk ned ser jeg man må ut i fra tabellen til Volvo(alu kontra stål).
Akslingen ble byttet i fjor pga kast (og fikk derfor lekkasje og vann i olje)
Når dette skjedde gikk vi omtrent på tomgang, så jeg tror ikke det skal være noe større skader.
Vi få se hva takstmann sier, det blir løft i dag. Veldig kjip avslutting på sesongen.