Turbåt Startet 25.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2020 Er det noen som kjenner til denne typen skitt på kalesjevindu? Det går ikke av i normal vask, og jeg skjønner hverken hvor det kommer fra eller hvordan få det fjernet. Hadde vært hyggelig å høre her på forumet om noen andre har opplevd noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
PiperBill Svart 25.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2020 (redigert) Må finne ut hva det er først. Kan det være sprut/spray fra impregnering? På noen bruksanvisning står det " Må holdes unna plastvinduer" Redigert 25.Oktober.2020 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Turbåt Svart 25.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2020 1 hour ago, PiperBill said: Må finne ut hva det er først. Kan det være sprut/spray fra impregnering? På noen bruksanvisning står det " Må holdes unna plastvinduer" Det er nok ikke impregnering, nei. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
mthoms Svart 25.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2020 (redigert) Jo da, jeg har oplevet noget tilsvarende ... men jeg forsøger stadig at finde ud af hvad det er, og hvor det kommer fra; her går jeg ud fra det er den store mælkehvide plet midt på billede et, du taler om. Det er helt sikkert ikke imprægneringen, som har givet skaden, for min kalecher ikke imprægneret efter jeg købte den. De pletter viste sig første gang sidst på sæsonnen 2019 (der var min kaleche 7 år gammel, og jeg havde ikke haft problemer inden). Pletterne kan ikke vaskes af, de kan ikke fjernes med nogen midler, der er kendt for at blødgøre/rense kalechevinduer,. Der vil til sidst komme en revne i ruden, som er blevet hård/sprød ("brittle" på engelsk) i det område. Jeg har noteret mig, at de pletter kun er kommet i de ruder, som vender mod nord (det meste af tiden). Vinduer mod de andre verdenhjørner har ikke taget skade og er i fin stand. Min kaleche er leveret af Hansen Protection i Moss "et sted i Norge". Min tanke er, at hvis man kan finde et fællestræk ved de kalecher, som har symptomet, kan man måske finde en forklaring og undgå prblemet i fremtiden; jeg husker der har været et par andre med samme problem her på forumet. Den eneste løsninger jeg kender, og som jeg vil benytte mig af, er at sy nye ruder i kalechen. Redigert 25.Oktober.2020 av mthoms Ekstra info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2020 (redigert) La inn et tilsvarende innlegg her i våres. Har hatt båt i 30år uten å sett noe tilsvarende. Matt/ru ytterside. Fikk ingen fornuftige svar her inne. Byttet tilslutt vinduer, og det er eneste medisin dessverre. Den gamle syersken som byttet mine vinduer sa det rett og slett var salt som brenner seg fast. Så jeg må bare bli enda mer flink å vaske vinduer når jeg kommer i havn. Redigert 25.Oktober.2020 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 25.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2020 1 hour ago, mthoms said: Jeg har noteret mig, at de pletter kun er kommet i de ruder, som vender mod nord (det meste af tiden). Vinduer mod de andre verdenhjørner har ikke taget skade og er i fin stand. Min kaleche er leveret af Hansen Protection i Moss "et sted i Norge". Min tanke er, at hvis man kan finde et fællestræk ved de kalecher, som har symptomet, kan man måske finde en forklaring og undgå prblemet i fremtiden; jeg husker der har været et par andre med samme problem her på forumet. Den eneste løsninger jeg kender, og som jeg vil benytte mig af, er at sy nye ruder i kalechen. 31 minutes ago, Førstefender said: La inn et tilsvarende innlegg her i våres. Har hatt båt i 30år uten å sett noe tilsvarende. Matt/ru ytterside. Fikk ingen fornuftige svar her inne. Byttet tilslutt vinduer, og det er eneste medisin dessverre. Den gamle syersken som byttet mine vinduer sa det rett og slett var salt som brenner seg fast. Så jeg må bare bli enda mer flink å vaske vinduer når jeg kommer i havn. Tusen takk til både @mthoms og @Førstefender. Til @mthoms kan jeg si at hos meg har jeg fått belegget på vinduene som vender mest mot sør, dvs akter på båten, som ligger i havn med baugen rett mot nord. Syersken til @Førstefender sier at det er salt som har brent seg fast. Til det kan jeg si at det i mitt tilfelle kan være en sannsynlig forklaring, ettersom jeg spyler båten fra baug og bakover, dvs at vinduene bak nok ikke alltid blir skylt rene. Jeg har også forsøkt det meste av kjemikalier, inkl eddik, men uten merkbar effekt. En annen sak at min flekker også oppstod i 2019. Jeg har aldri opplevd noe tilsvarende, og jeg har hatt kalesjebåt i 15 år nå. Det blir nok nye vinduer for meg også. Men, nesten litt merkelig at vi har så lite kunnskap om dette "fenomenet". Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
mthoms Svart 26.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 13 hours ago, Turbåt said: Den gamle syersken som byttet mine vinduer sa det rett og slett var salt som brenner seg fast. Min første tanke var at sige "Det kan ikke være rigtigt", for min kalecher er stuvet væk under sejlads (under et dække) og jeg slår den ikke op før jeg enten er tilbage i havn eller tørner ind for natten når jeg ligger for svaj ... men det kan godt passe trods det, for de vinduer, som er mest medtaget, er stuvet i den samme side, hvor der er mest trafik hen over afdækningen, og hvis den ikke er helt tæt ... Jeg vil prøve, når jeg har syet nye vinduer i, at plette de gamle ruder med saltvand og se om jeg kan skabe de pletter med vilje. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 (redigert) Salt som brenner seg fast..? Det må i så fall være tilfelle kun på spesielle typer plast. Vi var på langtur i to år, og da var det veldig mye både salt sjøsprøyt og sol på sprayhooden. Vi skylte den bare med ferskvann når det regnet, men fikk aldri noen slike flekker som på bildene. Impregneringsflekker fikk vi derimot, så den tabben gjør vi ikke to ganger. De ser helt annerledes ut. Redigert 27.Oktober.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Turbåt Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 @S/Y Emma Det kan hende sjøsprøyt også gjøre nytte som "vask" og at disse "innbrente" merkene først kommer når båten blir liggende lenge uten verken ferskvann eller sjøsprøyt? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Førstefender Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 2 hours ago, S/Y Emma said: Salt som brenner seg fast..? Det må i så fall være tilfelle kun på spesielle typer plast. Vi var på langtur i to år, og da var det veldig mye både salt sjøsprøyt og sol på sprayhooden. Vi skylte den bare med ferskvann når det regnet, men fikk aldri noen slike flekker som på bildene. Impregneringsflekker fikk vi derimot, så den tabben gjør vi ikke to ganger. De ser helt annerledes ut. Kan ikke garantere noen ting av hva det kan være, men jeg kan garantere at det ikke er impregnering. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Er det mulig det kan være litt ulike plasttyper i ulike vinduer, som igjen gir ulike erfaringer? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Turbåt skrev 1 time siden: @S/Y Emma Det kan hende sjøsprøyt også gjøre nytte som "vask" og at disse "innbrente" merkene først kommer når båten blir liggende lenge uten verken ferskvann eller sjøsprøyt? Kan høres ut som en sannsynlig årsak...vist det er salt som er brent fast... Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Nå har jeg mottatt tilbud på skifte av vinylvindu i kalesje, kr 500 per vindu. Om noen har erfaringer, er det å anta en rimelig pris? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.