Jump to content

Slutt med sommertid. Greit eller teit for båtlivet?

PiperBill

Sommertid  

79 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Dersom det blir bestemt å ikke stille klokka en time fram til våren, hva vil det ha å si for båtliv til sommeren? Vi har ofte tatt en tur ned til båten etter at jeg er ferdig på jobben kl 1500 så ha vi kommet oss ut på sjøen rundt 1630-1700 og tuslet hjemover ut over kvelden mens det er fortsatt litt lys. På høysommer så har det vel ingenting å si men senere på sommeren vil vi nokk merke at vi har mindre lys kvelder på ettermiddagsturene. Samme antall timer lys selfølgelig men klokka blir senere.

Kommentar fra moderator: Lagt til meningsmåling.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Gir også en stemme til sommertid hele året! Det er når folk kommer hjem fra jobb de trenger lyse ettermiddager og kvelder, ikke på morgenen. Det blir selvsagt litt annerledes for dem som jobber utendørs, men for oss som holder på inne er det bare trist å stå opp til mørke, jobbe lange dager, for så å komme hjem til stummende mørke igjen. Etter mitt syn.

Det å ta seg en tur etter jobb er bare å glemme framover. Gidder ikke løsne alt av fortøyninger, landstrøm og vas bare for en knapp time med dagslys på fjorden. Og skulle man likevel dra ut blir det jo teinesankingsfestivalen med dyp kjøl når det det blir såpass mørkt at man ikke lengre kan se de kamuflasjefargede blåsene. Nei, takke meg til sommertid. Mye bedre.

Jeg trodde det var en selvfølge at dersom vi dropper å stille klokken, så var det evig sommertid som gjaldt. Men avstemninger i fjor viste at bildet er mer nyansert enn som så, kanskje fordi vi egentlig strekker oss over tre tidssoner her i landet. For oss helt vest er det jo ett enkelt valg, men de lenge øst er vist ikke enig.  Jeg drømmer om sommertid hele året, men hvis ike foretrekker jeg å ha sommertid hvertfall på vinteren :pray:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Som B-menneske bosatt på østlandet er jeg ikke glad i sommertid, den presser meg opp en time før den biologiske klokken er instilt på det.

Motsatt om kvelden, sliter med å legge meg mens solen fortsatt skinner. Ender opp med underskudd på søvn.

Om vinteren spiller det ingen rolle, er mørkt når jeg går på jobb og mørkt når jeg kommer hjem.

Min kropp er konfigurert for vintertid hele året!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Erik skrev for 1 time siden:

Jeg trodde det var en selvfølge at dersom vi dropper å stille klokken, så var det evig sommertid som gjaldt. Men avstemninger i fjor viste at bildet er mer nyansert enn som så, kanskje fordi vi egentlig strekker oss over tre tidssoner her i landet. For oss helt vest er det jo ett enkelt valg, men de lenge øst er vist ikke enig.  Jeg drømmer om sommertid hele året, men hvis ike foretrekker jeg å ha sommertid hvertfall på vinteren :pray:

Hvorfor er sommertid en selvfølge?

Sommertid er avviket fra normalen..

Geb skrev for 2 timer siden:

Hvorfor er sommertid en selvfølge?

Sommertid er avviket fra normalen..

Tjah.. Se innleggene over, mange vil ha det, for det gir oss en time mer lys på kvelden, som gjør feks kvelds/fredags tur mulig selv i hummersesongen. Ihvertfall her på vestlandet. Stor forskjell på om det blir mørkt 18 eller 19 (som nå) eller 17 mot 16 runddt jul. Om det blir lyst 09 eller 10 på morgenenspiller ikke likestor rolle for mange. 

54 minutes ago, shipahoy said:

Jeg stemmer for normaltid. Merkelig å flytte Norge til feil tidssone halve (eventuelt hele) året... Hvis alle vil begynne tidlig på jobb for å få lyse kvelder så burde heller arbeidsgiver legge til rette for det.

Så hva er egentlig "normaltid" for Norge? Vi har jo allerede feil tidsone i store deler av landet, Norge ligger i 3 tidsoner!

Saks og lim fra Wikipedia: 

Hadde Norge fulgt tidssonene slavisk, skulle Vestlandet ligget i den britiske tidssonen, mens Finnmark ville være i samme tidssone som Finland, således ville Norge vært delt i tre tidssoner. Men ettersom hele Norge ligger i samme tidssone, medfører det at solen står i syd kl 11:03 i Vardø, men ikke før kl 12:47 i Florø (ved vårjevndøgn). Lengdegraden som har sentraleuropeisk tid, 15° øst, passerer Norge over Saltfjellet, Skjerstadfjorden, Kjerringøy, Steigen, Vestfjorden, Lofoten og Vesterålen. Den sognekirke som ligger nærmest denne meridianen er Steigen kirke (14°58'Ø), hvilket er det stedet i Norge som har riktigst tid i forhold til lokal soltid (ved normaltid).

"Sommertid" for evig! :giggle:

Redigert av Førstefender (see edit history)

På sommeren er det egentlig akkurat det samme hvilken tid man bruker, da er det jo midnattsol og lyst hele døgnet. På vinteren betyr det vel heller ikke så mye, nordlyset og månen følger ikke klokka slik som sola.

Så da er det vår og høst igjen, og siden jeg bor ganske nært meridianen med sentraleuropeisk tid og er A-menneske ville jeg valgt normaltid eller vintertid. :smiley:

Selvfølgelig er dette det åpenbare valget. :giggle:

For en som bruker båten hele året synes jeg det er noe dritt. Fra nå av og fram til våren blir det jo mørkt før jeg er ferdig på jobb, slik at de små, koselige ettermiddagsturene blir vanskelig å få til. Selv om jeg tar noen av dem når hummersesongen er over...

Selv med hjemmekontor og kort tur ned til båthavna er det ikke mye dagslys jeg får med meg på hverdager.

Dermed blir jeg hovedsaklig henvist til båtturer i helgene og andre fridager, samt på morgenen de dagene jeg har kveldsvakt.

Det tviler jeg sterk på at den timen har betydning for helsa. Men å skulle miste enda en time av sola på ettermiddagen til arbeidstid, tror jeg blir mye værre for helsa. Tenk dere at man står der og ser på godværet og værker etter å komme i båten, og så får man hver dag til evig tid, beskjed om å jobbe en time lenger:cryin:

Mere innstilt på å endre til 2timer sommertid jeg altså:thumbsup:

Gullfisk skrev 57 minutter siden:

Det tviler jeg sterk på at den timen har betydning for helsa.

Forskere er ikke enig.

Permanent sommertid vil føre til at sola i Bergen midtvinters ikke vil stå opp før klokken 10.30.

Største problemet med sommertid - når jeg ikke har ferie - er at jeg legger meg senere, men må like tidlig opp.

Det fører til underskudd på søvn.

Når jeg har ferie spiller det ingen rolle, da justerer jeg meg etter sol og vær og lever forholdsvis uavhengig av klokka. :thumbsup:

Problemet kommer når ferien er slutt! :ghost:

Står litt saklig her! :smiley:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/OQpwjq/derfor-boer-vi-faa-permanent-vintertid-i-norge

https://www.nrk.no/viten/effekter-av-a-stille-klokka-fra-vintertid-til-sommertid-ifolge-forskning-1.14493239?fbclid=IwAR0EH2BpKKyltzpOgXxqvOBVWwUxcxb3oRXm3jj69O5xpkVaNnZ_wMjzpqk

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

10 minutes ago, Jens_P said:

Forskere er ikke enig.

Forskerene kan ta seg en bolle.. Vi har 3 tidsoner her i landet, blir aldri riktig for alle.

Dessuten skal man ikke sove bort summar natta, det vet alle, opplest og vedtatt.

Sommertid hele året!

Var spøreundersøkelse på det i fjor, overasskende mange svar visst nok, ca 60% for sommertid hele året.

Men vi kommer nok til å følge våre naboland og resten av europa tipper jeg ;) 

Redigert av Førstefender (see edit history)

Det er ikke så enkelt nei.

Under er ett bilde.

Som dere ser er Vestlandet naturlig under GMT0, mens Østlandet er under GMT+1 fanen og Finnmark er under GMT+2

Men alt er samlet i GMT+1, sammen med resten av sentral Europa unntatt England og Portugal.

Også Spania, Frankrike med flere er egentlig mer naturlig under GMT, og Eu (som er initiativtaker), snakker om å stabilisere hele EU fast i GMT normaltid så vidt jeg skjønner, og da blir det naturlig å følge EU.

Samtidig ønsker man å unngå å måtte stille klokken når man krysser grensen til Sverige, så hva de velger spiller også en rolle.

Mitt håp er at man setter hele Europa i en felles tidsone, at Norge følger etter, og at den sonen tilsvarer GMT. Jeg har forstått at det er det som er mest aktuelt, men intet er avgjort .

tidssoner.jpg.138f8128c29a60fb28b03357f4c5b9d7.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...