Jump to content

Slutt med sommertid. Greit eller teit for båtlivet?

PiperBill

Sommertid  

79 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

amerelium skrev 1 time siden:

Fullstendig irrelevant for båtliv

Ikke for meg.

Forrige helg var det navigeringslyst til 19

Nå er det til 18, og det synker fort.

Dette er i hummersesongen der det er pepret med teinetau.

Mulighetene for om det går ann å ta en kveldstur etter jobb eller ei er meget relevant i forhold til dette.

Nesten like relevant som om båten står på land eller ei (men vi har fortsatt helgene heldigvis, og etter jul er det bedre ifh til hummerteiner så da kan man være utpå etter at det er mørkt.)

Altså meget relevant for båtbruken fra slutten av Oktober  til slutten av Mars, og blir det vintertid hele året blir det enda verre.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Førstefender skrev On 26.10.2020 at 7.54:

Så hva er egentlig "normaltid" for Norge?..............

........"Sommertid" for evig! :giggle:

interresant lesing Førstefender....

her kommer litt mer......

felles tid i hele Norge fikk man 1896....da jernbanen blev bygget

det var en forskjell tidigere på 4 min mellom Kristiania å Drammen

og 22min mellom Kristiania og Bergen

https://snl.no/tid

Erik skrev for 18 timer siden:

Det er ikke så enkelt nei...

Samtidig ønsker man å unngå å måtte stille klokken når man krysser grensen til Sverige, så hva de velger spiller også en rolle.

Mitt håp er at man setter hele Europa i en felles tidsone, at Norge følger etter..

også intresante tanker......det må vare praktisk !

det finnes noen få plasser på jorden der tidssonen ikke er forskjøven med en hel time

pluss eller minus......

Cocos Island er en sånn UTC + 6 tim 30 min

https://www.timeanddate.com/time/zone/cocos

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

For kapteinen på Hulda og Trudelutt er dette et problem, ja. Vi er jo av en viss alder, og for sjefen på Trudelutt som har vært pensjonist siden 2005 og skrudde av vekkerklokken den gang for 15 år siden en gang for alltid, er tid noe flytende. Det med astronomisk navigasjon er nok lite aktuelt for undertegnende. Men når skal man legge seg og når stå opp? Og to ganger i året blir det ekstra forvirrende. Plutselig har man forsovet seg til 9-timen på P1, og et halvår senere bil man sittende med kaffen en time og kope før 9-timen starter. Tenk om en kunne hatt sommertid  sommer hele året?

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

On 10/27/2020 at 9:59 AM, Erik said:

Ikke for meg.

Forrige helg var det navigeringslyst til 19

Nå er det til 18, og det synker fort.

Dette er i hummersesongen der det er pepret med teinetau.

Mulighetene for om det går ann å ta en kveldstur etter jobb eller ei er meget relevant i forhold til dette.

Nesten like relevant som om båten står på land eller ei (men vi har fortsatt helgene heldigvis, og etter jul er det bedre ifh til hummerteiner så da kan man være utpå etter at det er mørkt.)

Altså meget relevant for båtbruken fra slutten av Oktober  til slutten av Mars, og blir det vintertid hele året blir det enda verre.

...blir tilsvarende motsatt i vårhalvåret, så det gjevner seg ut, og blir irrelevent

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

Det som er problemet er at vi har snudd rytmen i samfunnet. Tidligere sto vi opp ved soloppgang og la oss ved solnedgang. Så i stedet for å stille klokka, burde samfunnet startet dagen tidligere enn hva det gjør nå. VI legger oss ved midnatt, eller kanskje over midnatt. Vi burde lagt oss kl 20 og fått åtte timers søvn og stått opp kl 4. Startet på jobb i 5-6 tiden og fått veldig lang fri etter midt dag kl 12.

Redigert av arkmarin (see edit history)
arkmarin skrev for 7 timer siden:

Det som er problemet er at vi har snudd rytmen i samfunnet. Tidligere sto vi opp ved soloppgang og la oss ved solnedgang. Så i stedet for å stille klokka, burde samfunnet startet dagen tidligere enn hva det gjør nå. VI legger oss ved midnatt, eller kanskje over midnatt. Vi burde lagt oss kl 20 og fått åtte timers søvn og stått opp kl 4. Startet på jobb i 5-6 tiden og fått veldig lang fri etter midt dag kl 12.

Soloppgang kl 04.00 om vinteren....hvor bor du...?

arkmarin skrev for 7 timer siden:

Så i stedet for å stille klokka, burde samfunnet startet dagen tidligere enn hva det gjør nå.

Tror gjerne det hadde kostet samfunnet mindre å stille klokka (eventuelt beholdt sommertid eller vintertid hele året) enn å skifte ut alt av åpningstidsskilt og lignende? Men liker jo tanken.

Sommerferien for min del består i stor grad av klokke- og kalenderfri tid, dermed står jeg opp når sola vekker meg og legger meg når det blir mørkt. Hvilken dag det er blir av mindre betydning. Bakdelen er at jeg ved enkelte anledninger har kjørt til butikken for å handle matvarer for så å oppdage at det er søndag på grunn av at butikken er stengt?

amerelium skrev for 21 timer siden:

...blir tilsvarende motsatt i vårhalvåret, så det gjevner seg ut, og blir irrelevent

Ehhhh... Nei..

Det ville vært mørkt en time senere i januar/februar/mars også hvis vi hadde sommertid hele året.  Etter det ville det vært som nå. Altså ikke motsatt, tvert imot... Bedre da også. En time ekstra kveldslys under torskefisket i februar/mars hadde vært gull for min båtbruk etter jobb da. 

Hvis vi hadde vintertid hele året ville de tre første mnd vært like mørke som nå, og de neste mnd  en time tidligere mørkt i tillegg. Etter april betyr det uansett mindre da, for da begynner kveldene å bli lengre uansett. 

Kort oppsummert : evig sommertid hadde vært bra for båtbruken, både høst vinter og vår. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...